مدتی است سر زبان ها افتاده و خیلی ها که البته بیشترشان جوان ترها و به حساب بچه پولدارهای شهر هستند در صحبت ها و جمع های دوستانه خود آن را به کار می برند؛ «لاکچری» حالا کلید واژه ای است که نه فقط در شبکه های مجازی بلکه در متن زندگی برخی همشهری هایمان وارد شده است.
«سبک زندگی لوکس» ترجمه راحت تری از این واژه فرانسوی است. زندگی که برای خیلی از مردم شهر شبیه یک رؤیاست و برای برخی که بیخ گوشمان زندگی می کنند آنقدر عادی شده که بدون این که خم به ابرو بیاورند برای خرید گران ترین لباس مارک دار و مد روز و یا خرید و سوار شدن بر خودروی آخرین سیستم به راحتی دست به جیب می شوند.
اتومبیل های لاکچری را زیر پای برخی فوتبالیست های مشهور دیده ایم. ساعت ها، جواهرات، مبلمان و وسایل خانگی و همین طور برخی هتل ها و رستوران ها از کالاها و خدمات لاکچری به حساب می آیند. خرید بلیت برای تجربه های لذت بخش و نادر هم از جمله خریدهای لاکچری شناخته می شود. میوه فروشی که میوه های درشت و با کیفیت را در فضایی جداگانه نگه می دارد هم یک لاکچری فروش است که دنبال مشتری پولدار و لاکچری پسند می گردد.
به گزارش «خراسان جنوبی» پدیده تجمل گرایی که به تازگی با واژه «لاکچری» بین نسل جوان امروز دهان به دهان می شود سال هاست وارد فرهنگ ما شده و روز به روز فراگیرتر می شود.
این روزها اگر به یک جشن عروسی دعوت شوید با مظاهر این پدیده بیشتر بر می خورید، این که میلیون ها تومان صرف گل آرایی فضا شده و مجلس عروسی در یکی از مجلل ترین تالارهای شهر با سفارش انواع و اقسام غذا و پیش غذای لوکس و دسته اول برگزار می شود و... به این نوع جشن ها در اصطلاح عروسی لاکچری می گویند.
چشم و هم چشمی
یک دختر جوان با بیان این که سبک زندگی لوکس که این روزها برخی جوانان در تب و تاب آن هستند محصول تقلید از غربی ها و یک پدیده وارداتی است که موجب مصرف گرایی شده است می گوید: لاکچری یک سبک زندگی است که در آن فرد اصرار دارد گران قیمت ترین و با کیفیت ترین اقلام را در میان کالاها و خدمات انتخاب کند زیرا تصور می کند با این کار حس برتر و بالاتری نسبت به هم رده های خود در جامعه پیدا می کند که این برای جامعه ما یک آفت به حساب می آید.
«اصغری» یک بانوی فرهنگی نیز وجود این پدیده را متاثر از گسترش شکاف طبقاتی و چشم و هم چشمی در جامعه می داند و می گوید:لوکس گرایی در فرهنگ ما نفوذ کرده طوری که حتی در خانواده ها به چشم می آید و امروزه تهیه سیسمونی های پر زرق و برق در بین خانواده ها و به خصوص زوج های جوان رواج و رونق چشمگیری دارد.
زن و شوهرهایی هستند که با وجود این که تمکن مالی کافی ندارند اما به منظور فراهم آوردن این سیسمونی های لوکس و گران قیمت برای نوزادشان خود را به هر آب و آتشی می زنند . یک بازاری هم که خودش صاحب یک مغازه لوکس فروشی است اعتقاد دارد خیلی هم خوب است که افراد به بهترین شکل از زندگی لذت ببرند و درآمدشان را صرف آرامش و راحتی خود کنند ولی اینکه درآمد افراد تنها برای خرید لوازم لوکس و تجملی یا کالاهایی هزینه شود که هیچ کاربردی ندارند یا به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است در حوزه روابط افراد صدمه وارد کند و حتی سبب بروز اختلافات خانوادگی شود.
این روزها حتی اگر برای خرید یک ساعت مچی و یا یک روسری و هر کالایی که مصرف تفننی دارد به یک مغازه بروید برخی فروشنده ها اولین مشخصه ای را که برای معرفی محصول و جنس مورد تقاضای شما به زبان می آورند لاکچری بودن آن است . با این واژه می خواهد بگوید این کالا لوکس و گران قیمت است و خریدار را با این شیوه جذب کند .
در هر حال آسیبی که این مفهوم با خود به زندگی های ما می آورد خیلی بیشتر از لذتی است که افراد با لاکچری بودن خود از زندگی می برند.
در این زمینه یک جامعه شناس و استاد دانشگاه به «خراسان جنوبی» می گوید: در جامعه بیمار وقتی فرد در برابر زحمت بسیارش مزد کمی دریافت می کند و در کنارش افرادی را می بیند که بی زحمت چند صد برابر او درآمد دارند چنین پدیده هایی شیوع پیدا می کند.
متهم ردیف اول
دکتر « امان ا... قرایی مقدم » معتقد به این است که فاصله طبقاتی متهم ردیف اول می باشد و این یک جنون است که برخی افراد در جامعه به آن مبتلا شده اند و برای تفاخر و رسیدن به مرحله دیده شدن دست به هر کاری می زنند.
وی با اشاره به چرایی نفوذ سبک زندگی مصرفگرایی در میان مردم و نمایش آن در شبکههای اجتماعی، می گوید: سبک زندگی مردم هر جامعه تعیین کننده مسیر نگاه مصرفی، سلیقه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آنهاست.
وی تاکید می کند: سالهای اخیر با گسترش شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی سبک زندگی اصیل اسلامی ایرانی مردم جامعه ما مسیر خود را به سبک زندگی مصرفزده و اشرافیگری تغییر داده است.
او معتقد است: تحت تأثیر شبکههای فضای مجازی شاهد هستیم که عده ای در مورد قیمت گوشیهای تلفن همراه یا ساعت خود مصاحبه میدهند و آن را به عنوان زندگی «لاکچری» معرفی میکنند. همچنین این به نمایش گذاشتن ها باعث شده افرادی که توانایی اقتصادی ندارند، دچار افسردگی شوند و خود را به آب و آتش بزنند تا بتوانند آنها هم بخشی از زندگی لاکچری را برای خود تهیه کنند.
اختلاف
وی با اشاره به صدمات تجمل گرایی در بین زوجین جوان می گوید: چه بسیار هستند خانواده هایی که فقط به خاطر کمبود درآمد و نداشتن امکانات مالی کافی برای به رخ کشیدن و خودنمایی دارایی هایشان از هم پاشیده شده اند و آسیب شناسی این موضوع از این نظر اهمیت پیدا می کند که داشتن خصوصیات بیمارگونه در این افراد منجر به بروز اختلافات زناشویی و خانوادگی در حیطه روابط بین فردی می شود.
واقعیت این است که اگر چه این پدیده و گرایش به زندگی های اشرافی در بیرجند به عنوان یک شهری که هنوز رگه های سنتی و مذهبی مردم در آن وجود دارد در بین برخی خانواده ها شکل گرفته و در حال شکل گیری است اما وجود همین افراد و تمایل آنها به این نوع زندگی ها برای خانواده های با اصل و نسب این شهر حیرت برانگیز و غیر قابل پذیرش است.