قلم حمایت برای پویانمایی استان رنگ ندارد
زهرا خسروی- امروزه پویانمایی به عنوان آمیزه ای از هنر و صنعت، از گونه های پرمخاطب سینما است و با استفاده از زبان گویای تصویر، حرکت و... دریچه ای برای برقراری ارتباط با دنیای معاصر و نمایش فرهنگ و هنر هر کشور است، هنری که به گفته تولید کنندگان دارای اشتغال زایی، ارزش افزوده و درآمد بالایی است اما پشت پرده بی توجهی باقی مانده و در انتظار دیده شدن به عنوان یک صنعت به سر می برد. در این بین خراسان جنوبی با وجود داشتن رشته پویا نمایی و فراهم بودن برخی بسترها برای این صنعت، اما نتوانسته آن طور که باید از ظرفیت های وجودی این هنر قدرتمند بهره مند شود و تولید آن در استان به شکلی مغفول و بی پشتوانه باقی مانده است.
کمبود نیروی متخصص
یکی از مدرسان و تولید کنندگان حوزه پویا نمایی استان معتقد است: چون پویا نمایی نیاز به کار تیمی و تخصصی دارد نمی توان به طور انفرادی یک اثر حرفه ای را در زمان کوتاه تولید کرد، از طرفی چون تولید این نوع کار پروسه پیچیده ای دارد تا زمانی که گروهی تشکیل نشود و افراد به طور حرفه ای با هم فعالیت نکنند تولید پویا نمایی حرفه ای نمی شود.
«کارگر» که دانش آموخته پویا نمایی است، می افزاید: اگر چه این رشته چند سالی است در استان وجود دارد اما هنوز نگاه به پویا نمایی تخصصی نیست و با کمبود نیروی مجرب مواجه است و به دلیل نبود تیم حرفه ای در استان، تولید این رشته هنری در خراسان جنوبی به قوتی که باید نیست.
وی یکی از مشکلات موجود را نبود ساماندهی و چارت کاری مستقل برای این رشته بیان می کند و می گوید: هنوز یک گروه تخصصی برای تولید پویا نمایی در استان وجود ندارد و افراد به طور پراکنده، خانگی و منزوی مشغول به فعالیت هستند حتی یک استودیوی تخصصی تولید در استان نیست در صورتی که با سرمایه گذاری بیشتر تولید پویا نمایی بهتر می شود. وی سفارش تولید را بیشتر مربوط به خارج استان می داند و اضافه می کند: برخی اداره های دولتی در استان سفارشاتی دارند اما گاه تاخیر در پرداخت هزینه ها فرد را از ادامه کار منصرف می کند.
البته استقبال از پویا نمایی نسبت به قبل بهتر شده چون این صنعت جایگاه خود را در بسترهای مختلف رسانه ای به ویژه گوشی های همراه به دست آورده و تاثیر آن در فضای اجتماعی باعث گرایش سفارش دهنده ها به این سمت شده است.
در شرایط فعلی امیدی به حمایت مسئولان نیست و اگر هم حمایتی باشد مبالغ پرداختی به قدری پایین است که نمی توان روی آن حساب باز کرد.
به نظر وی جایگاه خراسان جنوبی در این صنعت مطلوب نیست چون هنوز شاکله و تعریفی از آن وجود ندارد و برخی، قابلیت های آن را نمی دانند.
وی بخش بزرگی از موفقیتش را مدیون استعداد ذاتی ، تحقیق و استفاده از فضای مجازی می داند و اضافه می کند: آینده این رشته در استان وابسته به مجموعه و زنجیره ای به هم پیوسته از عوامل مانند سیاست، حمایت های فرهنگی و... است و به طور قطع وضعیت تولید در استان به وضعیت کشور وابسته است و تا زمانی که تولید در کشور نابسامان باشد این صنعت در استان رونق نخواهد گرفت.
یکی دیگر از فعالان این حوزه که حدود 10 سال است در این زمینه فعالیت دارد، می گوید: این صنعت در استان شناخته شده نیست، برخی فکر می کنند پویا نمایی همان فیلم کوتاه است، در حالی که سایر استان ها به دلیل فرهنگ سازی وضعیت بهتری دارند، هرچند نباید خراسان جنوبی را با دیگر استان ها که امکانات و تجهیزات بهتری دارند، مقایسه کرد. «نانوا باشی» که دانش آموخته پویانمایی و مدرس دانشگاه است، می افزاید: می توان با پویا نمایی بیشتر مفاهیم را به کودکان و حتی بزرگسالان منتقل کرد چون تاثیر آن گاه به مراتب از یک فیلم بیشتر است اما نمی توان بدون سرمایه گذاری در این صنعت موفق بود. او که 3 مجموعه 5 قسمتی، 2 مجموعه 13 قسمتی، یک فیلم بلند و تولیدات دو دقیقه ای زیادی در کارنامه هنری خود دارد، ادامه می دهد: وقتی امکانات، اطلاعات و نیروی آموزش در استان وجود دارد اما زمینه کار فراهم نمی شود افراد رغبتی برای ورود به این رشته هنری ندارند.
وی معتقد است در صورت توجه به پویا نمایی، آینده بسیار خوبی پیش روی صنعت استان قرار می گیرد هرچند دانشکده راه اندازی و برخی بسترها در استان فراهم شده اما هنوز زمینه لازم برای کار حتی در صدا و سیما فراهم نیست. به نظر وی، اگر مردم و مسئولان شناختی نسبت به این صنعت پیدا نکنند استان هیچ آینده ای در این زمینه نخواهد داشت.
نیاز به حمایت
دیگر فعال حوزه پویا نمایی استان که 5 سال در این زمینه فعالیت دارد، تاکید می کند: پویا نمایی یک صنعت اشتغال زا و درآمدزاست که برای شروع نیاز به پشتیبانی دارد و در صورت حمایت مسئولان می توان پروژه های زیادی را حتی برای 5 یا 10 سال آینده با درآمد بسیار بالا به سرانجام رساند.
«کاووسی» که تاکنون 7 اثر تولید کرده و برخی آثارش به کشورهای آلمان و افغانستان صادر شده است، می گوید: این صنعت در صورت حمایت مسئولان آینده بسیار خوبی دارد.
پویا نمایی مخاطب پسند است و عامه مردم چه کودک، جوان و مُسن آن را می پذیرند و می توان هر موضوعی شامل آسیب های مواد مخدر، مباحث پزشکی، آموزشی و سخت ترین مطالب درسی را در قالب طنز و شخصیت سازی کاراکتری، فرهنگ سازی کرد. وی جایگاه خراسان جنوبی را در حوزه این صنعت در کشور مطلوب نمی داند و می گوید: در این زمینه با سایر نقاط کشور فاصله زیادی داریم اما با حمایت مسئولان در کمتر از دو سال می توان حرف های زیادی برای گفتن داشت چرا که مشکل تکنیکی نداریم فقط مشکل حمایت است.
به نظر وی، برخی مواقع میلیاردها تومان در یک صنعت که رقابت در آن سخت است و آینده مشخصی ندارد و گاهی نیز شکست خورده است، در استان هزینه می شود در حالی که با اختصاص یک میلیارد تومان در قالب تسهیلات مدت دار و کم بهره به این صنعت می توان با تولید یک پروژه سینمایی حدود 200 نفر را به طور تضمینی مشغول به کار کرد.
زیرساخت نداریم
معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این که تعریف ویژه و خاصی برای حمایت از پویا نمایی وجود ندارد، می گوید: در قالب حمایت از تولیدات سینمایی به وسیله انجمن سینمای جوان، تولیدات جشنواره ای یا در قالب فراخوان برای برخی موضوعات و برنامه ها مانند نماز، ایثار و شهادت و... حمایت هایی از تولیدات پویا نمایی انجام می شود.
سید «علی زمزم» می افزاید: چون پویا نمایی دارای بازار خاص است و تولید آن به ویژه نوع سه بعدی هزینه های زیادی در بردارد نمی توان سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام داد و اعتبار ویژه ای هم برای آن تعریف نشده است و باید تولید کننده سراغ حامی و تهیه کننده برود. وی در عین حال تاکید می کند: پویا نمایی صنعت درآمدزایی است اما در استان به عنوان یک هنر به آن نگاه می شود تا یک صنعت و آن طور که باید شناخته شده نیست و نیاز به زیرساخت های گسترده ای دارد.