سفره
تعداد بازدید : 200
تغذیه در افطار
می توان افطار از آش بدون رشته، سوپ حریره، مربا، عسل، کشمش، مویز و خرما استفاده کرد. یک متخصص طب ایرانی اسلامی با تاکید بر این که روزه داران هنگام افطار و سحر از پرخوری و درهم خوری پرهیز کنند، گفت: درهم خوری سبب سوء هاضمه و ترش کردن می شود و بهتر است افراد روزه خود را با خرما و آب جوشیده ولرم که با عسل یا نبات شیرین شده است، افطار کنند. دکتر «حقیقی» با اشاره به این که مصرف بیش از حد مایعات در سحر سبب سوء هاضمه می شود، افزود: با توجه به مزاج، می توان در افطار از آش بدون رشته، سوپ حریره، مربا، عسل، کشمش، مویز و خرما استفاده و از مصرف غذاهای چرب، سنگین و غلیظ در زمان افطار خودداری کرد. به گفته وی، در زمان افطار و سحر توصیه می شود که غذا خوب جویده و آهسته و با آرامش جسمی و روحی و روانی مصرف شود. همچنین بهتر است هنگام تغذیه از تماشای تلویزیون و گوش کردن به رادیو و مصرف مایعات و میوه از نیم ساعت قبل تا دو ساعت بعد از غذا خودداری شود و مایعات خیلی سرد مصرف نشود.
وی با اشاره به پرهیز از مصرف غذاهای چرب، تند، شور، سرخ کرده و خمیری مانند سالاد الویه، نان فطیر، ماکارونی و پیتزا گفت: همچنین در ماه مبارک رمضان از مصرف غذاهای فست فودی، چای پررنگ، نوشابه ها و آب میوه های صنعتی خودداری شود.
وی با تاکید بر این که بعد از گذشت حدود سه ساعت پس از غذا می توان خوابید، افزود: اگر به ورزش کردن عادت دارید، در ماه رمضان آن را بین افطار و سحر ادامه دهید؛ البته نباید ورزش سنگین کرد. به گفته وی، می توان با مصرف سبزیجات و میوه از ابتلا به یبوست پیشگیری کرد. وی از ممنوعیت استحمام در حمام داغ و سونا در طول روز در ماه رمضان به علت ایجاد ضعف خبر و ادامه داد: استحمام با شکم پر و خالی، نوشیدن آب سرد در حمام یا پس از استحمام، و فصد و حجامت در طول روز هم ممنوع است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نکته
تعداد بازدید : 57
علایم جدید ویروس کرونا
کرونا می تواند با تظاهرات خارج ریوی متعددی هم بروز کند. یک متخصص بیماری های عفونی با اشاره به این که درباره علایم بالینی کووید ۱۹ ابتدا تصور بر موارد تنفسی بود، به «خراسان جنوبی» گفت: امروزه متوجه شده ایم که این بیماری می تواند با علایم خارج ریوی متعددی هم بروز کند. دکتر «مسعود ضیایی» قرمزی چشم، اختلال حس بویایی و چشایی، سردردهای بسیار شدید، ضعف اندام تحتانی بدن، اختلال در راه رفتن، درد قفسه سینه و عوارض قلبی، عروقی، درد شکم، اسهال و استفراغ، عوارض و التهابات پوستی و عوارض مغزی و عصبی را از علایم جدید برشمرد و افزود: در روزهای اخیر بیمارانی که با عوارض گوارشی، پوستی و ... مراجعه می کنند و در بررسی از نظر کووید ۱۹ مثبت هستند، بیشتر دیده می شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
از قلم خبرنگار
تعداد بازدید : 61
زندگی بدون عمو و عمه
محمد حسین باکمال- جمعیت یکی از پایه های اصلی تصمیم گیری ها و حتی از نمادهای قدرت کشورهاست. در سال های اخیر شرایط اقتصادی تاثیر مستقیمی بر نرخ زاد و ولد گذاشته است به گونه ای که بسیاری از زوج ها یا سیاست تک فرزندی را در پیش گرفته و اگر هم خیلی اقبال به فرزند آوری نشان داده، به داشتن دو فرزند بسنده کرده اند. این موضوع جدا از تبعات نامناسبی که در آینده جامعه و کشور می گذارد، از سویی هم سبب کوچکی خانواده ها، محدود شدن روابط خانوادگی می شود و از همه مهم تر نسل امروز و فرزندان آن ها را از داشتن عمو، عمه، دایی وخاله محروم می کند .
بسنده کردن زوج های جوان به داشتن یک یا دو فرزند در جامعه امروزی به دلایلی مانند ترس از هزینه های بعدی، ناتوانی در رسیدگی بیشتر به تعلیم و تربیت آن ها و ... در کنار آن، کاهش رفت و آمدها، گرفتاری خانواده ها، تشریفات بیش از حد معمول سبب شده است کار به جایی برسد که این روزها صله رحم با همه تأکیدها در اسلام به حاشیه رانده شود و بسیاری از مردم روزها و هفته ها از همان یک خواهر یا برادر و حتی پدر و مادر و دیگر بستگان بی خبر باشند. در حالی که در آموزه های اسلامی و به استناد فرمایش پیامبر اکرم (ص) باید فرزندآوری در برنامه زندگی زوج های جوان قرار بگیرد چرا که افزایش نرخ رشد جمعیت مزایای بسیار زیادی دارد که امید به آینده، توسعه اقتصادی، برکت در خانواده، سلامت عاطفی و روانی و کاهش مشکلات عاطفی خانواده، ارتقای پیوندهای اجتماعی، شادی و لذت خانواده و ... از جمله آن است. در شرایطی که زوج ها از همان ابتدای تصمیم به تشکیل زندگی با چالش های متعددی چون درآمد کم، تامین هزینه خرید لوازم زندگی، پرداخت اقساط و اجاره بها و ... مواجه هستند، می توان به تصمیم آن ها در این شرایط به داشتن فرزند کم احترام گذاشت زیرا فکر تامین هزینه های بعد از آن هم بسیار آزار دهنده است و پذیرفتن این که زوجی در شرایط اقتصادی سخت امروز تعداد فرزند زیادی داشته باشد، خیلی سخت است. در شرایطی که نرخ تولدها کاهش می یابد دولت ها با اعمال سیاست های تشویقی، زوج ها را ترغیب به فرزند آوری می کنند و نگاهی به این سیاست ها در دیگر کشورها نشان می دهد که در کشور ما، به نوعی چنین سیاستی وجود ندارد با این که کارشناسان و حتی خود مسئولان از روند رشد جمعیتی کشور ابراز نگرانی می کنند. پس جا دارد برای رفع دغدغه های مختلف کاهش زاد و ولد و ترغیب زوج ها به داشتن فرزند بیشتر، تدابیری چون کمک های ماهانه و تصاعدی در صورت افزایش تعداد فرزندان، هزینه مسکن و ... از سوی مسئولان اندیشیده شود چون فقط ابراز نگرانی کردن چاره حل مشکل نیست.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 38
جولان تاکسی های اینترنتی بدون مجوز
تاکسی های اینترنتی بیرجند، بدون مجوز فعالیت می کنند. رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با اشاره به دستورالعمل صادره از وزارت کشور، سازمان صمت و اداره کل ارتباطات مبنی بر الزام دریافت مجوز فعالیت تاکسی اینترنتی از شهرداری ها، به «خراسان جنوبی» گفت: شرکت های اینترنتی فعال در بیرجند، گاهی به این سازمان مراجعه کرده اما هنوز مجوزی دریافت نکرده اند . «غلامپور» تاچ سی، اسنپ و ماکسیم را از جمله این شرکت ها برشمرد و ادامه داد: در صورت بروز مشکل برای شهروندان، این سازمان پاسخ گو نخواهد بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 53
کاهش 32 درصدی اهدای خون در ماه رمضان
تعداد مراجعه برای اهدای خون از ابتدای ماه مبارک رمضان 32 درصد کاهش داشت. مدیر کل انتقال خون با اشاره به مراجعه 478 نفر برای اهدای خون و اهدای 380 واحد خون در شب های قدر، از کاهش 34 درصدی تعداد مراجعه کنندگان و 25 درصدی اهدای خون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و به «خراسان جنوبی» گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان هزار و 326 نفر مراجعه و هزار و 64 واحد خونگیری انجام شد که میزان مراجعه و خونگیری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 32 و 23 درصد کاهش داشت . «عاملی» O مثبت و AB منفی را به ترتیب جزو بیشترین و کمترین گروه های خونی اهدایی و مورد نیاز برشمرد و افزود: با توجه به لغو برخی عمل ها، میزان خون های اهدایی پاسخ گوی نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سفره های افطار و سحر رمضان در قدیم
تعداد بازدید : 220
چای زغالی، بلغور پلو و قاتق بنه
خسروی- صدای بلند سحرخوان با ضربه های پی در پی به قوطی حلبی در کوچه های خاکی و باریک شهر می پیچد، مادر سراسیمه بلند می شود و به سراغ چراغ سه فتیله می رود تا بلغور پلو را که از شب قبل آماده کرده است، روی آن گرم کند. چند قاشق روغن زرد هم به آن اضافه می کند. غل غل سماور زغالی و عطر خوش چای تازه دم که در خانه می پیچد، همه را از کوچک و بزرگ برای خوردن سحری دور هم جمع و سرحال تر می کند و....
نان جو و گندم
این ها را کاسب 82 ساله ای می گوید که موی در آسیاب زمانه سپید کرده است. «عباسی» آبگوشت، اشکنه عدس و قروت را پای ثابت سفره های سحر رمضان های گذشته می داند که با روغن های محلی طعمی دیگر داشت و انرژی روزانه افراد را تا افطار تامین می کرد. او از نان جو و گندم هم به عنوان قوت اصلی مردم قدیم یاد می کند که گاهی به دلیل کمبودها، گندم با آرد ذرت مخلوط می شد و موقع خوردن نان، زیر دندان درشتی می کرد.
او به تشنگی و گرسنگی تابستان ها هم اشاره می کند که در برهه ای از زمان به دلیل قحطی افراد با کمترین مواد غذایی روزگار سپری می کردند و گاهی انجام کارهای طاقت فرسا امانشان را می برید اما ذره ای از اعتقاد مردمان سخت کوش کویر با وجود سختی ها و کمبودها برای روزه داری در این ماه معنوی کم نمی شد.
او نان گندم و جوهای قدیم را قابل مقایسه با امروز نمی داند و با تاکید بر این که در گذشته، گندم و جو با عصاره و پوسته آن تبدیل به نان می شد و به همین دلیل انرژی زیادی داشت، ادامه می دهد: آن زمان از بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت و ... خبری نبود و مردم با نان و غذاهای ساده تا افطار را سپری می کردند و انرژی زیادی هم داشتند و بعد از افطار هم با آرامش و بدون دغدغه سر بر بالین می گذاشتند تا سحر سر حال بیدار شوند. به گفته وی، آن زمان از رادیو، تلویزیون، ساعت و گوشی برای بیدار شدن خبری نبود، بنابراین برخی افراد موقع سحر با حلبی کوچه به کوچه می رفتند و با کوبیدن بر آن مردم را برای سحر بیدار می کردند.
او به دورهمی های افطاری در گذشته هم گریزی می زند که به غذاهای ساده و محلی مانند اشکنه عدس، کشک بادمجان و ... ختم می شد و گاهی آش رشته، ماست و سبزی های محلی، رنگ و لعاب دیگری به سفره های افطار می داد.
نوجوش و قاتق بنه
شهروند دیگری هم که سن و سالی پشت سرگذاشته است؛ ماست، نان گندم و جو، شیر، عدس و نان جوش را از غذاهای اصلی سفره های افطار و سحر سال های گذشته می داند و می افزاید: افراد هر چه در توانشان بود برای وعده های سحر و افطار مصرف می کردند، گاهی مخلوط شیر و ماست می خوردند و برخی مواقع سیب زمینی یا بادمجان ،سیر داغ استفاده می کردند .
«محمد نادی مقدم» قاتق بنه، کشک زرد، نان ماست و سبزی، پنیر محلی و شیره انگور همراه با چای شیرین و نبات را از دیگر غذاهای اصیل گذشته برای وعده های افطار و آبگوشت و بلغور یا غلور پلو را هم پای ثابت سفره های سحر قدیم می داند که هنوز طعم آن بعد از سال ها فراموش نشدنی است. به گفته وی، پخت آش رشته، رشته محبت خانواده ها را در وعده های افطار محکم تر و قروت خنک هم تحمل گرمای تابستان های طاقت فرسای کویر در ماه مبارک رمضان را راحت تر می کرد؛ محبت ها و دورهمی هایی که مرد کهن سال از آن به سادگی و بدون تشریفات یاد می کند و
می افزاید: دیگر کمتر می توان نمونه های آن را در زندگی های امروزی یافت.
تنوع غذایی
شهروندی هم تنوع غذایی گذشته را محدود به محصولات تولیدی خانواده ها شامل لبنیات، حبوبات و ... مطرح می کند و می افزاید: بیشتر افراد در وعده افطار از پنیر محلی، مغز گردو، سیب زمینی سیر داغ و در وعده سحری هم از آبگوشت، قروت و بادمجان، کشک زرد، صابری و غلور ترش استفاده می کردند تا بتوانند روز سخت کاری را با انرژی بیشتر پشت سر بگذارند.
«صدر» سرشیر را هم جزو غذاهای مرسوم گذشته برای وعده های افطار یاد می کند که به دو شیوه تازه و ورقه های نازک خشک شده، مصرف می شد. به گفته وی، در گذشته بعد از گرم کردن شیر، آن را روی بوته های هیزم که در اصطلاح محلی شزگ نام داشت، خشک می کردند و پس از چند روز به شکل ورقه نازکی در می آمد و مصرف می شد که هنوز مزه آن زیر زبان باقی است.
او سفره های افطار قدیم را قابل مقایسه با امروز نمی داند و با تاکید بر این که در گذشته از جوجه کباب و انواع گوشت ها و خورشت ها مانند الان خبری نبود، می افزاید: نان، خرما و تخم مرغ محلی زینت بخش سفره های افطار بود که در خانه با حضور آشنایان و همسایه ها پهن می شد و مردم به واسطه قناعتی که داشتند در صورت کمبود یا نبود محصول، نه تنها گلایه ای نداشتند بلکه با کمترین توقع و به واسطه خودکفایی، ماده غذایی دیگری جایگزین آن و از هر چه داشتند مصرف می کردند. اشکنه عدس هم کار سوپ های امروزی را می کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
از قاب دوربین
تعداد بازدید : 69
یک روز؛ غروب
عصر یک روز بهاری در غروب نارس آفتاب، گوشه دنج فضای سبز یکی از خیابان های شهر را برای تقسیم شادی در این روزهای دلگیر کرونایی انتخاب کرده اند. جمع پنج ، شش نفره ای که هر روز وعده دیدارشان به وقت عصر و برای قسمت کردن روزهای سالمندی، زیر سایه درختان کاج است. هرچند موهایشان را در آسیاب زمانه سپید و زیر جبر روزگار کمر خم کرده اند، اما دلشان جوان است و هر از گاهی صدای خنده شان سکوت فضا را در هم می شکند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عطاری
تعداد بازدید : 203
اگر اعصاب ندارید
توت سفید چاق کننده، مقوی، نیروبخش و برای تقویت اعصاب مفید است. مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان طبیعت توت را از نظر طب قدیم، گرم و تر دانست و گفت: توت سفید چاق کننده، مقوی، نیروبخش، مدر، ملین، ضد مسمومیت و برای تقویت اعصاب مفید است و برای روماتیسم، نرم کردن سینه، رفع سرفه، عوارض سل و آسم از آن استفاده می شود.
«پویان» توت سفید را خون ساز دانست و افزود: این میوه برای رفع آبله و سرخچه، کاهش عصبانیت، ترس و افسردگی آثار مفیدی دارد و با کاهش جزء بد کلسترول در پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی موثر است و به علت وجود فیبر فراوان برای درمان یبوست در طب گیاهی کاربرد دارد.
به گفته وی، برگ توت، خشک کننده و تب بر است و سبب درخشندگی چشم می شود و سرماخوردگی، سرفه، قرمزی و التهاب و تورم چشم را برطرف می کند. صاف کننده خون و خون ساز است و برای رفع بی حسی دست و پا نیز از آن استفاده می شود. جوشانده پوست ریشه آن هم برای بیماری های دستگاه گوارش و فشار خون بالا کاربرد دارد. برای تهیه دم کرده برگ توت 30 گرم برگ خشک را در یک لیتر آب اضافه و مصرف کنید .
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
یادداشت
تعداد بازدید : 106
حرمت رمضان
نویسنده : قاسمی
آخرین روزهای ماه مبارک رمضان در حال سپری شدن است، ماهی که لحظه لحظه آن ثواب است و پاداش عمل و روزه داری را خدا خودش می دهد اما در این بین برخی به دلیل بیماری، مسافرت یا هر موضوع دیگر روزه نمی گیرند. هرچند در عرف و شرع تاکید بر خودداری از روزه خواری در ملأ عام است اما عده ای تابو شکنی و فراموش کرده اند که حتی اگر مجاز به روزه نگرفتن هستند، کوچه و خیابان جایش نیست. جوانی در کنار خیابان خودرو را پارک می کند و پشت شیشه های دودی خودرو نوشابه سر می کشد. او شاید برای روزه خواری توجیهی داشته باشد اما علت این کار ناشایست در خیابان و در حالی که عملش از شیشه جلو و عقب خودرو نمایان است، چه توجیهی دارد؟
مردان جوانی که در تعمیرگاه اتومبیل بو و دود سیگارشان بیرون می زند چه توجیهی برای این کار دارند، یا آن آقای شیک و آراسته ای که پشت به خیابان اصلی می ایستد و فندک زیر سیگارش روشن می کند و ... . باید پرسید علت روزه خواری در معابر آن هم به صورت علنی و در حالی که چندان ضروری به نظر نمی رسد، چیست؟
زمانی قبح و زشتی روزه خواری نه تنها در ملأ عام بلکه حتی در خانه هم باور و عقیده بسیاری بود اما متاسفانه هر چه می گذرد باورها و اعتقادات برخی ها کم رنگ تر می شود. بزرگ ترها به جای این که الگویی برای بچه ها و درس عملی روزه داری باشند در کوچه و خیابان روزه خواری می کنند بی توجه به این که کارشان نه تنها بی احترامی به حرمت ماه رمضان بلکه به آن هایی است که روزه دارند. آن ها اگر به هر دلیل نمی توانند روزه بگیرند دست کم می توانند چشم بر لازمه های این ماه نبندند ضرورت هایی که رعایت آن شیرینی های خاص خودش را هم دارد و حفظ حرمت آن کار سختی نیست.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
حرف های شنیده شده و نشده 2 غسال
تعداد بازدید : 123
خاطرات ریخته روی تخت غسالخانه
زهرا خسروی
سکوت محوطه آرامستان هر از گاهی با شیون و ناله شکسته می شود. قبل از ورود به غسالخانه، تصور دیدن جنازه ،گام هایت را سست می کند؛ کمی زمان می برد تا بپذیری این جا هم یک ساختمان معمولی است با مسافرانی که تا همین دیروز مانند تو روزگار سپری می کردند.
ساختمان این جا با دیگر نقاط تفاوت چندانی ندارد، اما بخش های خاص خود را دارد، از سردخانه و مکان نگهداری تابوت ها گرفته تا سالن تغسیل با سکوهایی که آخرین ایستگاه مسافران آخرت است، برای غسال ها اما همه چیز عادی به نظر می آید حتی دیدن جنازه های تصادفی، سوخته و ...
این را غسال 52 ساله بیرجندی می گوید که 10 سال است در این حرفه کار می کند. کاری که از گذاشتن سنگ بنا برای خانه های دنیایی آغاز و به گذاشتن آخرین سنگ خانه آخرت ختم شد. حرفه ای که چند سال قبل در کنار کشاورزی و دامداری آن را هر از گاهی در روستا تجربه می کرد اما بعد از خست آسمان بر زمین و خشکسالی های مداوم، برای گذران زندگی راهی شهر شد و بعد از 6 سال بنایی، کارش به درست کردن سردابه و غسالی ختم و در آن ماندگار شد.
با کار کنار آمده ام
«علی احمدی» هفت فرزند دارد که هیچ کدام کار او را از نزدیک تجربه نکرده اند و شاید به دلیل ترس از آن، تمایلی هم به این کار ندارند. این را می گوید و با لبخند ادامه می دهد: هرچند خانواده با این کار کنار آمده اند اما پول که باشد تفاوتی ندارد از راه کارگری باشد یا غسالی و ... .
او به میت های کرونایی هم اشاره می کند که با
جنازه های عادی تفاوتی ندارند و کوچک ترین ترس و واهمه ای هم از انجام وظیفه در این روزها ندارد چرا که به گفته وی، جنازه های بدتر از کرونا را نیز غسل داده و کفن کرده است از قربانیان تصادف با بدن های پر جراحت تا غسل بیمارانی که بر اثر تب کریمه کنگو فوت کرده اند البته در این بین استفاده از وسایل و لوازم حفاظت فردی مانند لباس های ضد آب، ماسک، عینک و ... برای غسل میت، گاهی کار و نفس کشیدن را برای او سخت تر می کند.
او هرچند به واسطه کارش چندان اهل رفت و آمد نیست اما از روزهای کرونایی به زمان مرگ و زندگی های غریب وار تعبیر می کند که مردم با ترس و واهمه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. وی می افزاید: جنازه ها هم غریب وار کفن و دفن می شوند؛ به عنوان مثال چند روز قبل دختر 13 ساله ای که به دلیل کرونا مادرش را از دست داده بود با گریه و زاری اصرار داشت مادرش را برای چند دقیقه از نزدیک ببیند و می گفت که از دو هفته قبل به دلیل بستری وی در بیمارستان موفق به دیدن او نشده است، که پس از اصرار زیاد توانست از پشت شیشه و برای چند ثانیه او را ببیند و دیدارشان به قیامت موکول شود. تلخی های زیادی در کارش دیده است، گاهی برخی او را «مرده شور» صدا می کنند، حتی یکی از اعضای خانواده ای که جوان از دست داده بود هنگام گذاشتن سنگ قبر، مقداری خاک روی سرش ریخت اما می گوید: هیچ کدام از حرف ها و برخوردها مرا ناراحت نمی کند، چون با کارم کنار آمده ام.او که هشت جنازه هم در یک روز غسل داده و گاهی از پنج صبح تا هفت شب کار کرده است اظهار می کند که گلایه ای ندارد. از زمان شیوع کرونا، مردم برای پرستاران دسته گل می برند و به روش های گوناگون از آن ها تشکر می کنند اما کسی به فکر غسال نیست چون بین مردم وجهه خوبی ندارد در حالی که سختی کار بیشتر است. هرچند از حقوق کارگری رضایت دارد اما آن را در مقایسه با کار سخت و نداشتن تعطیلات چندان کافی نمی داند.از مسافران آخرتی که بعد از سال ها در ذهنش ماندگار شده اند به فوت جوان معلولی اشاره می کند که با لبخند بر چهره، گویی در خواب می خندید اما گذر کودکان 9، 10 ساله به این مکان هم اشک از چشمانش سرازیر کرده است. می گوید: وقتی آن ها را غسل می دهم احساس نمی کنم میت هستند ، بلکه فکر می کنم کودکانی اند که در خواب هستند.
نان با برکت
«ماه بانو سیادت» 47 ساله هم از سال 80 مشغول به این کار است. او ابتدا در روستا قالی بافی می کرد اما به دلیل نداشتن درآمد از این راه، همراه همسرش عازم شهر و به پیشنهاد یکی از بستگان برای گذران زندگی وارد این حرفه شد.
او گریزی به روزهای اولیه کار می زند و می گوید: وقتی برای کار رفتم مسئول مربوط گفت که این جا صحنه های متفاوتی خواهی دید؛ از جنازه های تصادفی تا سوخته و ...، اگر نمی ترسی بسم ا... و من هم به دلیل نیاز به کار، قبول کردم.
او می افزاید: روزهای ابتدای ورود به این کار چند جنازه سوخته و تصادفی آورده بودند که با دیدن آن ها ترس بر من غلبه کرد و این موضوع را با همکارم در بین گذاشتم اما او به جای دلداری، در پاسخ گفت که اگر می ترسی دیگر نیا و من به دلیل ناچاری با همان ترس به کار ادامه دادم و صحبتی نکردم تا این که بعد از سه ماه، یک روز در حالی که تنها بودم، گفته شد باید کار غسل یک میت را انجام دهم و چون به تنهایی این کار را نکرده بودم، به سراغ جاری ام رفتم تا او در کنار من قوت قلبی باشد و از آن روز به بعد دیگر جرئت دار شدم و به تنهایی هم کار می کنم.
او که پدر و مادرش غسال بوده اند و همسرش هم مدت هاست وارد این حرفه شده ، دارای چهار فرزند پسر است که آن ها هم متمایل به کار در این حرفه هستند، این را با خوشحالی می گوید و ادامه می دهد: حتی بارها این کار را از نزدیک تجربه کرده اند.
میت، میت است
برای او میت کرونایی با غیرکرونایی تفاوتی ندارد چون از نظر خدا همه جنازه ها یکی است و بیشتر اعمال انسان سرنوشت ساز است. زمانی که برای غسل میت غیر کرونایی صرف می کنیم برای کرونایی هم وقت می گذاریم، اما سخت ترین قسمت کار مربوط به تجهیزات و استفاده از لباس های ویژه برای شست و شوی بیماران کرونایی است که گاهی نفس کشیدن و کار را سخت می کند چراکه باید حدود یک ساعت از آماده کردن وسایل تا جابه جایی میت و ... در لباس ها تحمل کنیم.
گاهی رفتار نامناسب برخی به دلیل شغل آن ها، او را آزار می دهد؛ اما دلداری و همراهی بعضی خانواده ها هم او را خوشحال می کند که می گویند شما با انجام این کار، ثواب و پاداشی برای آخرت تان ذخیره می کنید.او به روزهای کرونایی هم اشاره می کند که برخی افراد فامیل به دلیل ترس و نگرانی از ابتلا به کرونا ارتباط شان را با آن ها قطع کرده اند و در این باره توضیح می دهد: به خودمان مستقیم چیزی نمی گویند اما گاهی می شنوم که آشنایان نزدیک به دلیل غسال بودن و ارتباط با میت های کرونایی، رفت و آمد با ما را قطع کرده اند و به خانه ما نمی آیند، البته از این رفتارها ناراحت نمی شوم و آن ها را درک می کنم.
هرچند بعد از سال ها این کار برایش عادی شده و تا 13 جنازه هم در روز غسل داده است اما می گوید: هنوز هم با دیدن جنازه دختران جوان ناخودآگاه اشک از چشمانم سرازیر می شود. او هرچند حقوق دریافتی را متناسب با سختی کار نمی داند اما راضی است و می گوید: این نان برکت دارد چرا که از ناخن دست تا بازو کار می کنیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.