دوربین نیمه روشن سینمای جوان
قاسمی - 13 سال از تاسیس دفتر سینمای جوان در استان می گذرد، در این مدت علاقه مندان زیادی در انجمن اصول تولید فیلم را آموخته و با هدف تولید آثار کوتاه و سپس بالا رفتن از نردبان ترقی و ساخت فیلم بلند پا به این عرصه گذاشته اند اما آمار نشان می دهد به دلیل مشکلاتی مانند نداشتن هزینه تولید، محدودیت آموزش در مرکز استان، کافی نبودن حمایت، نداشتن سفارش و... آمار زیادی از آموزش دیدگان ریزش کرده اند و تعداد کمی از اعضای این انجمن فعالیت می کنند.
مستند ساز طبسی که از 14 سال قبل در این رشته فعالیت می کند معتقد است به دلیل دوری از مرکز استان، شهرستان طبس نیاز به ایجاد نمایندگی سینمای جوان دارد چرا که متقاضیان برای آموزش و برخورداری از حمایت مجبور هستند به مرکز استان مراجعه کنند و با وجود تامین امکانات ابتدایی توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش خصوصی، پیگیری ها به نتیجه نرسید.
«حسین نظری» که در جشنواره های مختلف شرکت کرده است، می گوید: طرح پیشنهادی درباره واقعه طبس به مرحله اجرا رسیده است و نیاز به صحنه های بازسازی واقعه دارد و با آن که مصاحبه ها انجام شده اما به دلیل نبود بودجه کار از یک سال قبل متوقف است.
او که پنج اثرش در شبکه های سراسری پخش شده است به مراحل ساخت یک مستند درباره کرونا اشاره می کند که هنوز ادامه دارد اما هر دو نیازمند حمایت مالی است.
به نظر وی در صورتی که فضای کار و حمایت باشد، فیلم سازان طبسی پای کارهستند اما نیاز به تشویق دارند و اولین قدم نیز راه اندازی نمایندگی سینمای جوان است که امکانات و آموزش را هم به دنبال دارد.
حمایت نیست
مستند سازی از فردوس نیز گفتن و درد دل کردن از مشکلات این حرفه را بی نتیجه می داند و با اشاره به این که در شهرستان های کوچک، فیلم سازی که با انرژی جلو می آید به دلیل نبود حمایت کم کم تحلیل می رود، می گوید: بعد از سال ها، هنرمندان می توانند برای برخورداری از حمایت در پرتال انجمن سینمای جوان کشور ثبت نام کنند و به نظر می رسد روند جدید به اجرای عدالت نزدیک تر است و قبل از این اعتباری به شهرستان ها نمی رسید.
تاثر «طیب نجفیان» مسئول کانون فیلم وعکس فرهنگ و ارشاد اسلامی فردوس، از این است که تعداد علاقه مندان به فیلم سازی هر سال ریزش دارد و حتی خودش با همه علاقه، کم کم به دلیل درگیری های کاری سه سال از آن دور شده و سال قبل با همکاری یک دوست، اثری را به انجمن سینمای جوان کشور ارسال کرده است.
به گفته وی، همیشه در کارگاه های آسیب شناسی درباره مشکلات فیلم سازی گفته می شود اما در همان حد باقی می ماند. تهیه کننده باید همه مخارج را تامین کند و از سویی چشم امید هنرمند به فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوان است اما کمک آن ها هم برای ساخت یک اثر خوب کافی نیست و با چند میلیون تومان باید خیلی اقتصادی یا با صرفه جویی کار کرد.
به نظر این هنرمند که در جشنواره های مختلف شرکت و نشان بهترین فیلم برداری و صدابرداری را دریافت کرده است، کمک ها رقم چندانی نیست و مبالغ سنگین در تهران و استان های بزرگ هزینه می شود. هنرمند ناچار است برای جشنواره ها که ویترین معرفی است فیلم بسازد تا بتواند امکانات و سفارش های بهتر و دیگری جذب کند چرا که حضور اثر در برخی جشنواره ها امتیاز خوبی و تایید اثر در برخی جشنواره ها به معنای معرفی و شناسانده شدن تهیه کننده است.
وی تاکید می کند که جشنواره ویترین دیده شدن و مقدمه ای برای جذب فیلم سازان قوی و مطرح است زیرا اگر فیلمی در جشنواره ها تایید نشود فیلم بلند و خوب به او سپرده نمی شود عباس کیارستمی از تلویزیون اعتبار نگرفت بلکه توسط جشنواره ها معرفی شد.
رکود در کار
رئیس انجمن سینمای جوان استان رکود در کار انجمن سینمای جوان را از اسفند گذشته با شیوع کرونا و شروع به کار مجدد از 10 خرداد مطرح و به راه اندازی پرتال کشوری این انجمن با هدف حمایت از هنرمندان حرفه ای و نیمه حرفه ای اشاره می کند که با ثبت نام در پرتال و در صورت تایید اثر، قبل و بعد از تولید از حمایت مالی برخوردار می شود و سال قبل هم 80 میلیون تومان به تولید پنج اثر در استان اختصاص یافت.
این اعتبار به گفته «یاوری» براساس حرفه ای بودن فیلم ساز تا 30 و نیمه حرفه ای تا 10 میلیون تومان اختصاص می یابد اما در خصوص کافی بودن مبلغ باید گفت که فیلم نامه ها کوتاه و کمتر از 30 دقیقه و کافی است. فیلم اولی ها هم تا سه میلیون تومان حمایت می شوند که در دو سال اخیر اوضاع بهتر شده است. تعداد اعضای سینمای جوان استان بین 150 تا 200 نفر است اما وقتی بحث فعال بودن آن ها مطرح می شود فقط 40 نفر پای کار هستند و بیشتر افرادی که آموزش می بینند درگیر مسائل اقتصادی و کارهای متفرقه می شوند. وی مشکلات هنرمندان شهرستانی را قبول دارد و می گوید: آن ها مجبورند برای آموزش به مرکز استان سفر کنند البته 99 درصد علاقه مندان از بیرجند هستند اما راه اندازی نمایندگی انجمن در قاینات و فردوس در برنامه است البته شرایطی مانند تامین امکانات، فضا و ... نیاز دارد و در بیرجند با گذشت 10 سال کار، تقریبا امکانات فراهم شده است. بنا بر آماری که او دارد سال قبل 25 و در سال 97 هم 40 اثر توسط اعضای سینمای جوان استان تولید شده اما از نظر کیفی، تعداد کمتر است و شاید سه یا چهار اثر قابلیت داشته باشد که به نظر می رسد با توجه به شرایط استان، کفایت می کند. به گفته یاوری، آثار انجمن برای حضور در جشنواره ها تولید می شود و در چند سال اخیر برخی کارها به جشنواره های منطقه ای، حقیقت، فیلم کوتاه تهران راه یافته است اما با توجه به شرایط خاص و ویژه تعدادی از استان ها، هر چند برخی رتبه نیاوردند اما اصل راه یافتن به جشنواره ارزنده است چرا که دفتر سینمای جوان استان، جوان و نسبت به بعضی مناطق کشور، دیرتر راه اندازی شده است و هنوز به افزایش امکانات نیاز دارد. مهم ترین دغدغه اعضای سینمای جوان هزینه های تولید است که به گفته او در یکی دو سال اخیر کمتر شده است و هر چند سقف دارد و به نظر برخی اعضا کافی نیست اما به اندازه ای است که کارشان را انجام دهند.او مشکل دیگر را کند بودن اعضای فیلم ساز می داند که از زمان اعلام ارائه طرح ها و ثبت آن، تعلل می کنند در حالی که اگر زودتر طرح هایشان اعلام و تایید شود زودتر حمایت می شوند.