تجلیل باشکوه از مقام شعری استاد غلامحسین یوسفی

دلنوازی «ناقوس»

عکس : علیرضا رضاییحسین قربانی –همه آمده بودند. پیروجوان. هنرمند وشاعر و مسئول. 
بی نظیر بود وشگفت انگیز. تاکنون سابقه نداشت برای تجلیل از مقام یکی از شاعران شوریده شیرین سخن که سخنش عطر گل های نرگس را به همراه دارد مردم و مسئولان این گونه در یک جا جمع شده باشند. 
حتی بیماری که به گفته مجری، شب قبلش در بیمارستان عمل سختی را انجام داده بود به سختی و به عشق استاد «ناقوس» خود را به این محفل ادبی رسانده بود تا به هنرمندان این دیار بگوید که مردم فرهنگ دوست خراسان جنوبی در هر شرایطی قدر و ارزش فعالان عرصه شعر و ادب خود را می دانند و هرگز در گرد وغبار مشکلات آنها را فراموش نمی کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در این محفل شورانگیز وادبی تصریح کرد: گاهی جلسات فرمایشی برای بزرگداشت افرادی با تبلیغات بسیار برگزار می شود که با  استقبال مردم مواجه نمی شود اما مردم به محفل ادبی تجلیل از مقام شعری استاد غلامحسین یوسفی، توجه زیادی نشان دادند.
دکتر «بهنام فر» گفت: شعر در دیار ما از آغاز تا امروز به تنهایی بار همه هنرها را به دوش کشیده است بنابراین شعر همه شهرت ما است و ملت ایران در جهان به شعر و شاعران بلند آوازه اش شناخته می شود. خراسان جنوبی نیز از گذشته با ابن حسام وحکیم نزاری وامروز با ناقوس مشهور است.
 
شاعر مردمی
وی افزود: با خواندن اشعار ناقوس بهتر می توان آرزوها ودردهای جامعه را شناخت زیرا او شاعر مردمی است که همیشه در بین آنها زندگی کرده و وارستگی از خصوصیات بارز او است. با جرات می گویم بعد از ابن حسام وحکیم نزاری استاد غلامحسین یوسفی شاعری بی بدیل در خراسان جنوبی است.  وی ناقوس را شاعری آیینی دانست و گفت: شاعرباید قدر خود را بداند وهر موضوعی  را در اشعارش بیان نکند. 
شاعر زبان گویای مردم زمان خویش است و دردها وآرزوهای آنها  در اشعارش تجلی پیدا می کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم با تاکید براین نکته که تجلیل ازمقام شامخ استاد ناقوس تجلیل از مقام علم وعالم است، گفت:استاد غلامحسین یوسفی سال های بسیاری را با دغدغه های شاعری ومعلمی در خراسان جنوبی زیسته است و این موضوع نشانگر عشق و علاقه فراوان او به شاعری ومعلمی است.
به گفته «محبی» ناقوس قبل از پیروزی انقلاب هم با این جریان همراه و در مشهد با مقام معظم رهبری درارتباط بوده است و بعد از انقلاب نیز همواره به عنوان نماینده شایسته خراسان جنوبی در دیدارهای مقام معظم رهبری با شعرا حضور دارد. او50 سال از عمر خود را در حوزه شعر و شاعری گذراند وشاگردان بسیاری را تربیت کرده است.
 
نامگذاری مجتمع فرهنگی -هنری خوسف
وی تاکید کرد: جایگاه پیشکسوتان را نباید به هیچ وجه فراموش کرد بلکه باید به عنوان الگوهایی مناسب برای جوانان به جامعه معرفی شوند. ازآن جا که مفاخر و مشاهیر گنجینه های تمام نشدنی وتکرارناپذیر هستند امیدواریم انجام این کار تداوم داشته باشد.
وی از نامگذاری مجتمع فرهنگی-هنری خوسف به نام استاد غلامحسین یوسفی نیز خبر داد.
استاد «مصطفی محدثی خراسانی» از شاعران شاخص کشور نیز از ناقوس به وارستگی و بی قراری مقدس در رفتار و کردار یاد کرد و گفت: در سال های ابتدای انقلاب در حالی که شاعران متعهد کشور به تعداد انگشتان دست بودند از مشهد تا بیرجند تنها نام غلامحسین یوسفی شناخته شده بود و این موضوع کمی در تاریخ ادبیات انقلاب اسلامی نیست. 
او با حضور مستمر و تاثیرگذار خود در جامعه به این جایگاه رسیده است.
به گفته وی، «ناقوس» بخشی از انرژی وتوان خود را صرف تربیت وآموزش دیگران کرده و در بین شعرای کشور شناخته شده است. امام جمعه بیرجند نیز برگزاری این گونه محافل ادبی را مشوقی برای اهل علم و تکریم اهل ادب خواند که آثار آن همیشه باقی خواهد ماند.
حجت الاسلام والمسلمین «رضایی »افزود:تلاش های فکری، کلامی و ذهنی استاد «ناقوس» در حوزه ادبیات برهیچ فردی پوشیده نیست.
 
ارادت به مردم 
استاد غلامحسین یوسفی نیز در انتهای این محفل ادبی ضمن اظهار ارادت به مردم گفت: انتظار این همه عنایت و توجه نسبت به خود را نداشتم .مردم موجب سرافرازی انسان می شوند و به گذشت عمر خود در خدمت به حوزه شعر استان افتخار می کنم. اوبا قرائت ابیاتی از رباعیات خود از برگزاری این جلسه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و روزنامه آوای خراسان جنوبی تشکر کرد.
 در ادامه این محفل ادبی به موسیقی سنتی با بهره گیری از اشعار استاد ناقوس و توسط گروه هزاردستان آراسته شد.
همچنین اثر برجسته منقش به چهره استاد «غلامحسین یوسفی» از «حسین نخعی» وتابلوی نقاشی رنگ روغن به هنرمندی «حسین رفیعی» مدیر عامل کانون هنرمندان استان رونمایی شد.
در این مراسم از طرف بیش از 30دستگاه اجرایی و افراد مختلف از یک عمر تلاش صادقانه استاد غلامحسین یوسفی درخدمت به حوزه شعر استان با اهدای هدایایی تقدیر شد. 
نی نوازی و نمایش کلیپی در زمینه استاد ناقوس از دیگر برنامه های اجرا شده در این مراسم بود که تا پاسی از شب طول کشید.