چه کنیم حجم اینترنت زود تمام نشود؟

اگر شما هم از زود تمام شدن حجم اینترنت کلافه شده اید پیشنهاد می کنیم با استفاده از این راهکارها از این مشکل جلوگیری کنید.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در صورتی که از میزان دانلود فیلم، سریال، موزیک و دیگر دیتاهای خود آگاهی دارید و حجم کلی و تقریبی آنها را محاسبه کرده اید اما احساس می کنید که حجم ترافیک ماهانه اینترنت شما زودتر از حد انتظار تمام می شود در این گزارش همراه ما باشید تا راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از مصرف آن را به شما معرفی کنیم.
1-آپدیت خودکار سیستم عامل کامپیوتر یا گوشی
یکی از مهم ترین موارد که بیشتر بدون اطلاع کاربر و به صورت خودکار و پیش فرض در سیستم عامل ها انجام می شود آپدیت خودکار سیستم عامل است، این مورد در ویندوزهای جدید مثل ویندوز ۱۰ بسیار آزار دهنده است و باعث کند شدن سرعت اینترنت و پایان یافتن حجم آن می شود.
در بیشتر گوشی ها و سیستم عامل های محبوب مثل اندروید آپدیت هسته سیستم عامل به طور دستی انجام می شود اما در صورتی که حجم مصرف دیتای شما به صورت ناگهانی افزایش یافته است پیشنهاد می کنیم بخش آپدیت سیستم عامل گوشی و سرویس های مربوط به آن مثل Google Services را کنترل کنید.
۲- بازی های آنلاین
بازی های آنلاین مانند کلش آف کلنز  (Clash of Clans)و... که امروز در بین کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار است با توجه به روند طولانی بازی و مدت زمان اتصال به اینترنت، دیتای زیادی را مصرف می کنند و اگر ترافیک ماهانه اینترنت شما محدود و کم است پیشنهاد می شود به صورت زمان بندی شده بازی ها را انجام دهید.
۳- آپدیت خودکار و پنهانی نرم افزارهای کامپیوتر و آپ های گوشی
مورد دیگری که شبیه به آپدیت سیستم عامل و دشمن حجم اینترنت شما است، آپدیت های پنهانی نرم افزارهای سیستم عامل های کامپیوتر و گوشی است که به طور معمول به صورت پیش فرض و بدون اطلاع کاربر انجام می شود، نرم افزارهایی نظیر فایرفاکس، تلگرام کامپیوتر و... بدون اطلاع کاربر خود را به نسخه های جدیدتر به روزرسانی کرده و در گوشی نیز نرم افزارهایی نظیر بازار، سرویس های گوگل و... در صورت نیاز پس از اتصال به اینترنت خود را اتوماتیک آپدیت می کنند. پیشنهاد می کنیم گزینه آپدیت خودکار این نرم افزارها را غیر فعال کنید.
۴- دانلود خودکار مدیا توسط آپ های چت
آپ های چت نظیر تلگرام، واتس آپ، لاین و... که این روزهابه طور تقریبی هر کاربر فعال گوشی های هوشمند و دنیای اینترنت در آنها عضو است برخی از مدیاهایی که توسط کاربران دیگر برای شما ارسال می شود نظیر عکس، آهنگ و دیگر فایل ها را به صورت اتوماتیک دانلود می کنند.
حجم موارد دانلود شده برخی اوقات به راحتی به چند گیگ می رسد و می تواند بسیار سریع ترافیک ماهانه شما را تمام کند.
۵-پخش خودکار موزیک و ویدئو در شبکه های اجتماعی
پخش خودکار موزیک و ویدئو در شبکه های اجتماعی معضل دیگری است که برای اینترنت های محدود مانند خدمات اینترنت کشورمان بسیار آزاردهنده و در برخی اوقات پر هزینه است، پیشنهاد می کنیم پخش خودکار ویدئو را در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و دانلود خودکار ویدئو در شبکه هایی نظیر اینستاگرام غیرفعال کنید.
۶- آپلود فایل و درایوهای ابری
بسیاری از کاربران فکر می کنند مصرف ترافیک ماهانه اینترنت تنها به موضوع دانلود بر می گردد اما در بعضی از سرویس دهندگان اینترنت (ISP) میزان آپلود دیتای شما در اینترنت هم به عنوان ترافیک ماهانه در نظر گرفته می شود و ممکن است شما دانلود چندانی نداشته باشید اما اگر میزان آپلود فایل هایی که برای دوستان خود در اینترنت ارسال می کنید و موارد مشابه دیگر بالا باشد، پس قبل از آپلود فایل پیشنهاد می کنیم این مورد را برای ISP خود بررسی کنید چرا که این کار در بعضی از آنها رایگان است و در برخی دیگر جزو ترافیک ماهیانه محسوب می شود. همچنین اگر از نرم افزارهایی درایوهای ابری نظیر دراپ باکس (Dropbox) و وان درایو (OneDrive) روی سیستم خود استفاده می کنید  آپلود فایل ها را زمان بندی و از حالت خودکار خارج کنید تا میزان مصرف دیتای ارسالی و سرعت اینترنت را کنترل کنید.
۷- آپدیت خودکار آنتی ویروس ها
این مورد را می توان جزو آپدیت نرم افزارها محسوب کرد اما بسیاری از کاربران آنتی ویروس ها را جزو نرم افزارها حساب نمی کنند و فایل های آپدیت شده را کم حجم می دانند، پس اگر حجم اینترنت شما محدود است پیشنهاد می کنیم آپدیت دستی آنتی ویروس ها را فعال کنید .
۹-چت تصویری و تماس آنلاین صوتی
نکته ای که باید در استفاده از برنامه تماس های صوتی مثل واتس آپ و... به آن توجه کنیم این است که مصرف دیتا و حجم اینترنت این نرم افزارها بسیار بالاست و اگر از چت های ویدئویی با نرم افزارهایی نظیر اسکایپ، ایمو و... یا از تماس های صوتی استفاده می کنید باید بدانید که حجم دیتای رد و بدل شده این برنامه ها بسیار زیاد است و اگر چند ساعت از آنها به طور مداوم استفاده کنید حجم اینترنت شما را به طور چشمگیری کاهش می دهد.
۱۰- استفاده دیگران از اینترنت شما
اگر تمام موارد فوق را بررسی کردید و مطمئن هستید که مصرف شما با مدت زمان اتمام حجم ترافیک اینترنت  نامتوازن و مشکوک است پیشنهاد می کنیم شبکه اینترنت خود را بررسی کنید و در صورتی که از مودم وای فای استفاده می کنید رمز آن را تغییر دهید و موارد امنیتی مودم مثل مک فیلترینگ و... را فعال کنید.
۱۱- ویرویس، تروجان و پاپ آپ ها
شاید این مورد در نگاه اول چندان منطقی به نظر نرسد اما موارد بسیار متعددی وجود دارد که برخی تروجان، بدافزار و ویروس های سیستم های کامپیوتری در صورت وجود اینترنت در دستگاه قربانی، خود را آپدیت و اطلاعات شخص را به صورت مخفیانه به سرورها و... ارسال می کنند و باعث کندی و مصرف حجم نت می شوند.
۱۲- پادکست و رادیوهای اینترنتی
اگر اهل پادکست و رادیوهای اینترنتی هستید باید بدانید که برخلاف تصور برخی کاربران که آنها دیتای کمی برای پخش مصرف می کنند حجم نت شما به شدت در مدت زمان کوتاه کم می شود.
13-چک کردن روزانه سایت هایی که دیتای زیادی در صفحه بارگذاری می کنند
برخی سایت ها دارای دیتاهایی با حجم بالا هستند مثل سایت های دانلود عکس، نقشه های گوگل، سایت های دانلود موزیک که پیش فرض ویدئو یا آهنگ های جدید را لود و پخش می کنند، در صورتی که به صورت مداوم به آنها سر می زنید پیشنهاد می کنیم در بخش تنظیمات مرورگر یا از طریق افزونه های موجود از دانلود اتوماتیک عکس، موزیک و ویدئوها جلوگیری کنید.