آن ها که لحظه تحویل سال کنار خانواده نیستند

رضاپور - از قدیم آنچه در ذهنمان از لحظه تحویل سال نقش بسته، جمع شدن اعضای خانواده دور سفره هفت سین است اما در زندگی‌های امروزی، فرصت‌های مناسب برای کنارهم بودن اعضای خانواده به سختی به دست می‌آید و تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای افزایش صمیمیت بین اعضای خانواده است.
با این وجود بعضی افراد به دلیل شرایط شغلی خود، عید در خانه و کنار خانواده نیستند و غیبت آنها در کنار سفره هفت‌سین بیشتر حس می‌شود با این وجود خود و خانواده‌شان سعی می‌کنند این لحظات را به گونه‌ای سپری کنند که دل‌شان کمتر بگیرد.
با تعدادی از این افراد آشنا می‌شویم هر چند در این گزارش جای خیلی‌های دیگر خالی است که بنا به اقتضای شغل خود نمی‌توانند در زمان تحویل سال کنار خانواده باشند.
افرادی که در بیمارستان‌ها بستری هستند، به ویژه غروب‌ها احساس دلتنگی می‌کنند اما این دلتنگی در روزهای عید به‌خصوص زمان تحویل سال نو، به نهایت می‌رسد و آن چه آنها را در این شرایط آرام می‌کند این است که به‌زودی پس از به دست آوردن سلامتی، از بیمارستان مرخص خواهند شد اما افرادی هستند که بنا به شغلی که دارند، باید سال‌ها هنگام تحویل سال نو در بیمارستان‌ها بمانند و کنار خانواده نباشند.
پزشکی یکی از این شغل ها است  و پزشکان اورژانس و پرستاران و نیروهای خدماتی  از جمله این افراد هستند.
هفت سین پزشکی
یکی از صاحبان این شغل از لحظه تحویل سال در محل کارش می گوید و حال وهوای آن.
«علی مروی »، تکنسین اورژانس و کارشناس بیهوشی شاغل در اورژانس 115بیمارستان ولیعصر (عج)،  16 سال است در این شغل فعالیت دارد و دراین سال ها لحظه تحویل سال و  روز سیزده بدر در کنار خانواده اش نبوده است.
با او در کنار سفره هفت سین زیبایی که در سالن اورژانس چیده شده سر صحبت را باز می کنیم . می گوید: در اورژانس بسته نمی شود ، مریضی که خبر نمی کند و وقت نمی شناسد ، گاهی در روزهای تعطیل سر و کار افراد بیشتر به ما می افتد، بنابراین ما هم باید سر کارمان حضور داشته باشیم .
او خاطرات خوشی هم از لحظه تحویل سال در کنار همکارانش در اورژانس دارد اما چون کارش در ارتباط با بیماران است می گوید: گاهی همان لحظه ممکن  است یکی در اورژانس فوت کند و این بدترین خاطره است .
می گوید: یک سال با همکارانم سفره هفت سین با وسایل پزشکی پهن کردیم  و با آن  عکس یادگاری گرفتیم . 
دعای او هنگام تحویل سال سلامتی برای شهروندان، خانواده و همکارانش است. هر چند دوست دارد در کنار خانواده اش حضور داشته باشد اما برای خدمت به مردم پا روی این خواسته اش گذاشته است.
امسال، سر شیفتم
اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم شغل آتش‌نشانی یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست. آتش‌نشان‌ها بنا به شغلی که دارند، در خیلی از اعیاد مثل نوروز کنار اعضای خانواده نیستند. این افراد  زمان تحویل سال نو در ایستگاه‌های آتش‌نشانی عید را جشن می‌گیرند. « غلامرضا علی آبادی» 15 سال، سابقه کار در آتش نشانی دارد  و  در این سال ها فقط سه بار لحظه تحویل سال در کنار خانواده و زن و فرزندانش دور سفره هفت سین نشسته و 12سال را در ایستگاه آتش نشانی  کنار همکارانش سر شیفت بوده  و آن طور که معلوم است امسال هم لحظه تحویل سال باید در ایستگاه باشد.
از این که خانواده اش به این شرایط عادت کرده اند، می گوید : "آن ها  شغلم را پذیرفته اند و می دانند این کار تعطیلی ندارد و کنار می آیند.
 شغلش را دوست دارد و می گوید:لذتش همین است که برای خدمت به همنوع سر شیفت حاضر می شویم و با عشق کار می کنیم .
او لحظه تحویل سال با همکارانش مثل یک خانواده دور سفره هفت سین می نشینند و به هم عیدی می دهند. خاطره ای به ذهن دارد و می گوید: به طور معمول بعد از تحویل سال یک یا تعدادی از مسئولان ، فرماندار یا شهردار سری به ایستگاه ها می زنند و خدا قوتی و تبریک می گویند. یک سال  در ایستگاه میدان امام ،من و همکارم بعد از تحویل سال هر چه منتظر شدیم کسی از ما سر نزد ، تا این که همکارم گفت این طور که نمی شود زنگ زد به رییس و فرماندار و گفت :بالاخره آقای رییس  ما این جا در ایستگاه تنهاییم مثلا عید است ... همان شب آمدند و عیدی مان را هم گرفتیم .
 مرکز فوریت های پلیسی 110  بفرمایید!
در مرکز فوریت های  پلیسی 110 بیرجند تلفن پشت تلفن است و «زارع» و دو همکارش فرصت سر خاراندن ندارند، می گوید: 8 سال است در این قسمت مشغول کار هستم و هر روز 12 ساعت  با صبر و حوصله باید جواب تلفن ها را بدهم .
می گوید: همین الان هم خبر دادند که سیزدهم فروردین ماه شیفت هستیم، راهی هم نیست باید باشیم، هر چند دلم پیش خانواده است اما با این وجود از خدمت به مردم لذت می برم.
 در همین جا اگر فرصت باشد با همکاران ،سفره  هفت سین کوچکی می اندازیم  و مثل یک خانواده همین جا جشن می گیریم. چه  می شود کرد . بالاخره رضایت مردم هم شرط کار ماست. شغل ما تعطیلی ندارد . «جبروتی» نیز گوشی تلفن از دستش  گذاشته نمی شود؛ به تحویل سال نو و کنار خانواده نبودن عادت کرده است.
او می گوید: در این روزهای خاص و در طول سال تعطیلی نداریم و خانواده ام خودشان را با این شرایط وفق داده اند.      اپراتورهایی که در جایگاه های پمپ بنزین فعالیت می کنند، هم جزو شاغلانی هستند که حتی لحظه سال تحویل نیز کنار خانواده شان نیستند. بالاخره شروع دیدوبازدیدها در کنار مسافرت های نوروزی شهروندان، حضور آنان را در جایگاه ها اجتناب ناپذیر می کند.
«کاهنی» یکی از همین افراد است ؛ امسال اولین سالی است که کنار خانواده نیستم اما چه می شود کرد؟ بالاخره شغل ما هم طوری است که باید سر شیفت باشیم اما امیدوارم این سال تازه برای بقیه افراد، سالی پر از شادی و موفقیت باشد.