رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان خبر داد

اعتبارات سال 96 برای مقابله با ریزگردها در تالاب کجی نمکزار

فرخ نژاد- در سال جاری اگر اعتباری در قالب حفاظت از تالاب ها به تالاب کجی نمکزار نهبندان اختصاص یابد برای مقابله با ریزگرد در این منطقه هزینه خواهد شد. رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان در گفتگو با «خراسان جنوبی» با بیان این که هنوز اعتبارات سال جاری برای تالاب کجی نمکزار نهبندان ابلاغ نشده است گفت: اگر در سرفصل های اعتباری سال 96 اعتباری برای این تالاب اختصاص یابد براساس برنامه ریزی انجام شده به منظور مقابله با ریزگردها هزینه خواهد شد زیرا این منطقه تحت تاثیر بادهای 120 روزه سیستان است و زمان وزش این بادها رفت و آمد در این منطقه مشکل است و به زیرساخت ها خسارت وارد می شود.
«شکرگزار» افزود: اگر در سال جاری شاهد جمع شدن آب بیشتری در تالاب بودیم به این سبب بود که از محل اعتبارات سال 94 قسمت زیادی از این تالاب لای روبی شد و اگر این اتفاق نمی افتد نه تنها در حال حاضر بلکه از ابتدای سال جاری دیگر تالاب کجی نمکزار خشک شده بود.
به گفته وی در قالب اعتباراتی که سازمان حفاظت محیط زیست در سال 94 به تالاب کجی نمکزار نهبندان اختصاص داد لای روبی رودخانه های منتهی به تالاب، بهسازی مسیر برای گردشگران، ایجاد اسکله سنگی و شنی، ایجاد سرویس بهداشتی، پارکینگ و... در این منطقه انجام شد.
وی اعتبار تخصیص یافته در این قالب را 250 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: به علاوه از محل این منابع اعتباری محدوده پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان با عرصه های طبیعی به وسیله بلوکه های سیمانی مرزبندی شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان زمان حضور پرندگان مهاجر را به این تالاب آذر و دی ماه هر سال دانست و گفت: پرندگان مهاجر به طور معمول تا اردیبهشت ماه در تالاب می مانند اما در سال جاری این پرندگان مهاجر زودتر به مقصد بازگشتند.
«شکرگزار» افزود: تنها چیزی که ماندگاری حضور پرندگان را در نقطه ای بیشتر می کند امنیت است و گاهی شکارچیان مجاز و غیر مجازمخل این امنیت می شوند و پرندگان هم تصمیم به ترک یا بازگشت می گیرند. به گفته وی اگر در حال حاضر تالاب فصلی کجی نمکزار نهبندان با وجود بارندگی در ابتدای بهار و زمستان سال قبل آب ندارد به دلیل این است که چاه موتورهای مجازو غیرمجاز زیادی در منطقه وجود دارد و استفاده زیاد آن هم در فصل گرم سال سبب می شود تا از میزان آب موجود در تالاب کاسته شود.