رو در رو

زخم های نمک فروش «کجی»
رنجبر-صورتش آفتاب سوخته است و به آرامی با دست های نحیف و کوچکش از کنار اسکله تالاب کجی نمکزار نهبندان نمک ها را جمع می کند و داخل کیسه می ریزد.  زخم دست ها و پاهایش در معرض نمک درمانده اش کرده برای همین هرچند لحظه یکبار روی اسکله می ایستد و نمک ها را از ساق پاها و مچ و کف دست هایش می تکاند و دوباره به داخل نمکزار تالاب بر می گردد.
«مهناز» گره روسری اش را محکم تر می کند، کیسه را بالا می کشد و روی اسکله می گذارد و زمانی نمی گذرد که مشتری از راه می رسد  اما بر سر پرداخت 15هزار تومان بابت خرید یک کیسه نمک چانه می زند و در پایان فقط 8 اسکناس هزارتومانی در دستان دخترک قرار می گیرد.
ناامید می شود و بقیه کیسه ها را روی اسکله رها می کند و به جمع دوستانش که عروسک هایی به شکل شتر می فروشند می پیوندد. او هم چند عروسک  با پشم شتر درست کرده است .زیبایی شترها با تزئیناتی که او از روی لباس های کهنه اش برش زده و نگین های رنگارنگ دو چندان می شود.
میان مجسمه ها و هنرمندانی که برای شرکت دراولین جشنواره ملی مجسمه های تالاب کجی نمکزار نهبندان آمده اند قدم می زند .
دمپایی هایش پراز گل شده است. از هنرمندان می خواهد که از او عروسک شتر بخرند و می گوید: هرکدام 10هزار تومان است.
یکی از عروسک ها را به فروش می رساند و لبخند روی لب هایش نقش می بندد. انگار دنیا را به او داده اند، نگاهی به اطراف می اندازد و دست به کار می شود. او هم مجسمه ای می سازد شاید داورها او را ببینند و جایزه بگیرد. آموختن  او را بر این می دارد تا نکاتی در مورد یوز آسیایی کف دستش بنویسد و حفظ کند. «مهناز» امسال باید در کلاس ششم دبستان درس می خواند اما تنگدستی مادر باعث شد تا نتواند همزمان هم او و هم خواهرش را به مدرسه بفرستد و او مشغول نمک فروختن و ساختن عروسک شتر شده و  خواهرش در کلاس چهارم ابتدایی مشغول تحصیل است.
نداشتن پول کتاب  برای او که دانش آموز ممتازی است و از قافله دوستانش جا مانده دردآور است و این تنگدستی تمام زمستان او و خانواده اش را در سیاه چادری که با حرارت  چوب گرم می شد ماندگار کرد و جای خالی پدری که رهایشان کرده است  دلش را به درد می آورد. تابستان ها خانه خشت و گلی شان مامنی می شود برای زیستن اما آنجا هم مار و عقرب ها پرسه می زنند و شب ها تا صبح مادر از بیم گزند نیش آنها بر بالین فرزندان بیدار می ماند.
مهناز هر روز داغی آفتاب را به جان می خرد تا شاید بتواند پول کتاب هایش را تهیه کند و دوباره وارد مدرسه شود، نگاهش به غروب خورشید گره می خورد وقتی پایان روزی رقم می خورد که هیچ پولی جمع نکرده است. دل کوچکش مانند پرنده در قفس می تپد وقتی از آرزوی پزشک شدنش می گوید که در عمق ناچاری او را مجبور به ترک تحصیل کرد.
خوشحال می شود وقتی وزش باد آب تالاب را به عقب می راند و او می تواند نمک بیشتری جمع کند اما او ناامید نیست از اوضاع و احوال زندگی اش، دلش می خواهد بیشتر بیاموزد وقتی از حیات وحش استان سوال می کند و آموختن لحظه به لحظه گوشه ای از ذهن کنجکاوش قرار دارد. آنقدر اطراف تالاب قدم زده که حالا پرنده ها را می شناسد و می داند چه حیواناتی اطراف تالاب زندگی می کنند.
او این روزها ازحضور جمعیت زیادی که برای دیدن مجسمه های دست ساخته هنرمندان  به تالاب کجی نمکزار نهبندان آمده اند به وجد آمده است و دعا می کند همیشه اینجا شلوغ باشد.


معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی:
دبیر خانه دایمی برای جشنواره مجسمه های تالاب کجی نمکزار نهبندان ایجاد شود

رنجبر- لازم است با توجه به برگزاری چند دوره جشنواره مجسمه های نمکی تالاب کجی نمکزار نهبندان ، اساسنامه جشنواره تدوین و دبیرخانه دایمی آن در استان ایجاد شود.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی مجسمه های تالاب کجی نمکزار نهبندان درخواست کرد تا برای این جشنواره اساسنامه تدوین و دبیرخانه دایمی در استان ایجاد شود. «مراد خانی» گفت: برگزاری در این مراسم اینگونه جشنواره ها به پرورش استعدادهای هنرمندان کمک بسیاری می کند.
وی با اشاره به اینکه در زمینه هنرهای تجسمی کارهای بیشتری باید انجام شود، تاکید کرد: در جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی ، هنرمندان زیادی از سراسر کشور و همچنین مردم منطقه حضور پیدا کردند که نیاز است در این زمینه توجه بیشتری شود و مردمی بودن این جشنواره بسیار مهم است.
بعلاوه استعدادهای خوبی در زمینه هنرهای تجسمی در منطقه تالاب کجی نمکزار وجود دارد و این استعدادها را باید پرورش داد. وی گفت: در آینده نزدیک شاهد حضور افراد مختلف در این زمینه خواهیم بود و برای انجام کارهای بهتر و بیشتر حمایت ‌های لازم را انجام خواهیم داد.  به علاوه این جشنواره برای اولین بار به صورت ملی برگزار شد بنابراین قول می دهم در آینده با کیفیت بهتری برگزار شود و مهمانان خارجی وافراد تاثیرگذار در حوزه هنرهای تجسمی حضور خواهند داشت.