برداشت قارچ وحشی بومی در ارتفاعات خضری دشت بیاض

سدیدی-برداشت قارچ خوراکی وحشی از کوهستان ها و مناطق رشد این گیاه در خضری دشت بیاض از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و تا نیمه های خرداد ماه ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار ما بارش های مناسب اواخر سال گذشته رویش قارچ، به عنوان محصول بومی در مناطق کوهستانی استان از جمله ارتفاعات خضری دشت بیاض را به همراه داشته است طوری که  پیش بینی می شود  بهار سال جاری مقدار قابل توجهی از این گیاه  از مناطق قابل رشد برداشت و روانه بازار مصرف شود. این گیاه لذیذ دارای رنگها و اشکال مختلفی می باشد که خوش طعم ترین آن پوستی سفید  دارد و مردم خضری دشت بیاض  آن را سیمارق یا پایه غر می نامند. پایه غر  گیاهی است از ریشه‌داران رده قارچ‌ها که پس از بارش باران و البته ایجاد رعد و برق در کوه پایه ها ودشت هایی  که دارای خاک نرم هستند  می‌روید.گیاه شگفت انگیزی که نه ریشه دارد و نه گل.
 این گیاه که گاهی به صورت دسته دسته در 10 سانتیمتری زیر زمین یافت می شود و از علایم آن ترک برداشتن سطح زمین است  گران قیمت و کمیاب است و در بازار به قیمت بسیار بالا حتی بالاتر ازگوشت گوسفند عرضه می شود.
به همین دلیل یکی از سرگرمی های مردم  خضری دشت بیاض  در بهار، رفتن به کوهپایه ها  ودشتها برای  برداشت قارچ است که هم  درآمد بسیار خوبی برای اهالی داشته و هم مصارف غذایی دارد.  به گفته  یک کارشناس گیاه پزشکی  قارچ از گیاهان بسیار سودمندی است که مصرف آن موجب تقویت استخوانها شده، خستگی را رفع  و کمبود ویتامین D بدن را جبران می کند.
 "قادری نیا"   با اشاره به اینکه قارچ طبیعی نسبت به انواع پرورشی آن متراکم و گوشتی تر بوده و از طعم و مزه بهتری نیز برخوردار است گفت: به دلیل رشد در دامن طبیعت از نظر غذایی نیز خواص مفید بیشتری دارد به همین دلیل عده ای از مردم خضری دشت بیاض در بهار از چیدن این گیاه غافل نمی شوند.