بازتاب گزارش

اختصاص اعتبار برای جلوگیری از خام فروشی سنگ های قیمتی در «خور»

مشمولی-5 میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از خام فروشی سنگ های قیمتی به روستای هدف گردشگری خور شهرستان خوسف اختصاص یافت .
18شهریور ماه سال گذشته روزنامه خراسان جنوبی گزارشی با عنوان «خواب بیکاری روی گنج خور» به چاپ رساند که در این گزارش عنوان شد چند سالی است برخی روستاییان بومی متوجه ذخایر غنی سنگ های نیمه قیمتی در منطقه خور شده و این سنگ ها را در خانه های خود انباشته و با این اقدام سود زیاد آن را به جیب دلالان روانه می کنند طوری که به گفته مسئولان در خانه هر یک از اهالی روستای خور حدود دو تن سنگ قیمتی انبار شده که علت آن نبود بازار فروش، ارزان خریدن توسط واسطه ها و بی حمایتی مسئولان است.
این در حالی است که با استفاده از فرصت، این سنگ ها که شامل عقیق، کلسیت و ... است را می توان فرآوری و به اشتغال منطقه کمک کرد.
در این زمینه رئیس شورای بخش مرکزی و روستای سروباد و نماینده عشایر منطقه تاکید کرده بود با وجود سنگ های قیمتی در بیابان های منطقه ، بسیاری از مردم به دلیل بیکاری و برای کسب درآمد سنگ های قیمتی را جمع آوری می کنند تا به فروش برسانند اما نبود بازار فروش و امکان فرآوری و ارزان خریدن سنگ ها توسط واسطه ها باعث خام فروشی شده است.
اگر مسئولان برای ایجاد شغل و بازار کار متناسب با فرصت ها و ظرفیت های منطقه برنامه ریزی کنند از بسیاری مشکلات و معضلات جلوگیری خواهد شد. اکنون معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان در بازدید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از خوسف ، از تخصیص 10 میلیارد ریال اعتبار به استان برای رونق صنایع دستی خبر می دهد و می گوید: 5میلیارد ریال از این مبلغ  برای روستای هدف گردشگری خور باهدف  جلوگیری از خام فروشی سنگ های قیمتی اختصاص یافته است .
«عباس زاده»می افزاید: این بازدید به منظور پتانسیل یابی برای ایجاد اشتغال در حوزه های میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری بود که مقرر شد برای آموزش صنایع دستی و گردشگری ، فضایی در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد.
وی به ایجاد 4 بازارچه دائمی صنایع دستی در استان اشاره می کند و این که یکی از  برنامه های سازمان کلنگ زنی احداث بازارچه صنایع دستی خوسف می باشد.