رویداد

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان
هیچ پرونده تخلف انتخاباتی در خراسان جنوبی تشکیل نشد

کاظم حیدری – تا کنون هیچ گونه پرونده تخلف انتخاباتی در حوزه کاندیداهای ریاست جمهوری در خراسان جنوبی تشکیل نشده است.
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان جنوبی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت : ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در دادگستری خراسان جنوبی تشکیل شده است  و هر گونه تحرک انتخاباتی را رصد می کند و از ابتدای تشکیل این ستاد در استان تا کنون هیچ پرونده ای درباره  تخلفات انتخاباتی از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری تشکیل نشده است. حجت الاسلام «محمدی» با اشاره به شروع تبلیغات زود هنگام از سوی برخی نامزدهای انتخاباتی در این استان، تاکید کرد: تا کنون نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در خراسان جنوبی تخلف شاخصی نداشته اند و بیشتر تخلفات در حد تبلیغ زود هنگام و به صورت موردی بوده است.
وی با اشاره به رصد تبلیغات در فضای مجازی افزود : در این ستاد مقرر شد تا پلیس فتای استان تمام تحرکات و فعالیت های فضای مجازی را رصد کند و نتیجه این رصدها را به این هیئت ارائه دهد تا در صورت بروز هر گونه تخلفی با افراد برخورد قانونی شود.
وی در مورد تبلیغات زود هنگام در استان هم گفت : برخی از شخصیت های استان و صدا وسیما خصوصا به جای این که در تبلیغات بی طرف باشند از افراد خاصی حمایت کرده و برخی از آن ها از مدتی قبل تبلیغ برای نامزد مورد نظر خود را آغاز کرده اند و دفتر نظارت و بازرسی انتخابات این موارد را به صورت دقیق رصد می کند.
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی تاکید کرد : اگر موردی از تخلف تبلیغاتی چه در فضای مجازی و چه واقعی رخ دهد به ستاد پیشگیری از وقوع تخلفات انتخاباتی ارجاع داده شده و در آن جا برای آن تصمیم گیری می شود و اگر موضوع خاص تر باشد به هیئت های اجرایی و نظارت نیز ارجاع داده خواهد شد.
به گفته وی در هر شهرستان ستاد پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی تشکیل شده است و در این ستادها ، قضاتی برای امر قضاوت تعیین شده اند تا به این جرایم رسیدگی کنند.
حجت الاسلام «محمدی» به عوامل بازدارنده از تخلفات انتخاباتی هم اشاره کرد و گفت : برای این که نامزدهای انتخابات در استان کمترین تخلف را داشته باشند  به عنوان یک عامل بازدارنده ، تمام مسایل برای مسئولان ستادهای انتخاباتی بازگو می شود و قرار شد تا جلسه ای هم به همین منظور در روزهای آینده با حضور مسئولان ستادها تشکیل شود و تمام موارد قانونی و منع قانون به آن ها تذکر و آموزش های لازم ارائه شود.
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی در مورد ناظران شورای نگهبان در ایام انتخابات در شعب اخذ رای هم عنوان کرد : در هر شعبه انتخاباتی حداقل 2 ناظر حضور خواهند داشت که این تعداد بستگی به نوع شعبه و شلوغ و یا خلوت بودن آن شعبه دارد چرا که در شعبی که شلوغ تر هستند نیاز به ناظران بیشتری است.


استاندار :
تخلف خاص انتخاباتی در استان نداشته ایم

مشتاق – تاکنون در فضای مجازی و واقعی خراسان جنوبی تخلف خاص انتخاباتی وجود نداشته است. استاندار خراسان جنوبی روز گذشته از ستاد انتخابات استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان کارهای انتخاباتی و عملکرد این ستاد قرار گرفت.
مهندس «پرویزی» در حاشیه این بازدید در گفت و گو با «خراسان جنوبی» از رد صلاحیت 130 نفر از نامزدهای شرکت کننده در پنجمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان خبر داد و گفت : هنوز فهرست اسامی کاندیداها نهایی نشده اما تا کنون 130 نفر از تعداد کل ثبت نام کنندگان در هیئت های اجرایی و نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شده اند که مرحله  بررسی و رسیدگی به اعتراض های آن ها در هیئت های نظارت در حال انجام است.
وی ادامه داد : هنوز دو هفته دیگر فرصت باقی است و در این بازه فهرست اسامی نامزدها نهایی می شود و طی اطلاعیه ای اعلام خواهد شد  و نامزدها  10 روز مانده به برگزاری انتخابات حق دارند به صورت رسمی تبلیغات خود را آغاز کنند. استاندار خراسان جنوبی همچنین از رصد تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی و واقعی استان خبر داد و گفت : در حوزه تبلیغات شوراهای اسلامی شهر و روستا تخلف خاصی مشاهده نشده است و فقط در برخی شهرستان ها و حوزه ها جلسات شبانه و محفلی برگزار می شود.