پیرو مصوبه شورای عالی اشتغال اعلام شد

سهمیه 560 نفری استان برای آموزش مهارت در محیط واقعی

رحیم زاده- تعهد اشتغال سال جاری استان در قالب  طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی بر اساس مصوبه شورای عالی اشتغال 560 نفر اعلام شد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در دومین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان از طرح  مهارت آموزی در محیط کار واقعی به عنوان یکی از مهمترین دستورهای این جلسه نام برد و گفت: این طرح  مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نیست و کارآموزان در زمان کارآموزی برای جلوگیری از حوادث ناشی از کار توسط فنی و حرفه ای بیمه مسئولیت می شوند.
مهندس«سنجری» با بیان این که تعهد اشتغال سال جاری استان در قالب  طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی 560 نفر است، ادامه داد: این طرح مصوبه شورای عالی اشتغال بوده و برای آموزش کارآموزان در قالب این طرح یک سال زمان پیش بینی شده است و در این زمینه تفکیک جنسیتی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: برای اجرای این طرح به جز مشاغل توزیعی که در گام اول استثنا شده برای دیگر حرفه ها محدودیتی نیست.
وی داشتن مجوز بهره برداری و یا پروانه کسب را از ضروریات متقاضیان این طرح دانست و به این نکته اشاره کرد که برای آموزش کارورزان هیچ وجهی دریافت نمی شود و در عمل کارگاه آموزشی  فنی وحرفه ای در محیط کار واقعی برگزار می شود.
کارورزی دانش آموختگان
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی را از دیگر دستورهای این جلسه برشمرد که وجه مشترک این 2 طرح مدت زمان کارآموزی است.
به گفته «سنجری» تعهد کشوری برای اجرای این طرح 150 هزار نفر است که توزیع استانی آن هنوز انجام نشده است. وی از مبحث ایجاد اشتغال به عنوان یک چالش یاد و بر راستی آزمایی اطلاعات در این زمینه تاکید کرد.
وی همچنین از نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و صندوق کارآفرینی امیدخواست برای برنامه ریزی بهتر برای مشاغل خرد منابع اعتباری خود را ارایه کنند.
بسته توسعه اشتغال پایدار
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در ادامه به بسته توسعه اشتغال پایدار در استان اشاره کرد که برای برخی دستگاه های متولی میزان تعهد تعریف شده است.
وی در پایان گفته های خود به طرح توسعه و اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری در مجلس اشاره کرد و این که  برای تخصیص 1.5 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ارزی در حال پیگیری است و با تصویب ، طرح قابلیت اجرا پیدا می کند.
حضور مدیران در جلسات کارگروه
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هم در این جلسه بر حضور مدیران دستگاه های اجرایی در جلسات کارگروه اشتغال استان تاکید کرد و گفت: مدیران دستگاه های اجرایی مکلف به حضور شخصی بوده و چنانچه بنا به دلایلی نتوانند در جلسه به صورت شخصی حضوریابند باید علت حضور نیافتن را به دبیرخانه اعلام کنند.
«بی بی عصمت سرفرازی»اشتغال و بیکاری را از دغدغه های مهم دانست و گفت: با وجود نامگذاری سال جاری باید با مدیریت و برنامه ریزی صحیح برای حل معضل بیکاری گام برداشت.
به گفته وی برای رسیدن به وضعیت ایده آل باید در سال 2 میلیون شغل در کشور ایجاد شود که رشد اقتصادی بالایی را می طلبد.
وی پیشنهاد کرد: طرح های در دستور کار این جلسه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح و بررسی شود.  
مدیر کل فنی و حرفه ای استان هم آشنایی با محیط کسب و کار، ارتقاء اعتماد به نفس و خودباوری، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی و... را از اهداف طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی برشمرد و گفت: در گذشته آموزش از طریق مراکزثابت، سیار، روستایی، عشایری و.... اجرا می شد اما به تازگی بر اساس مصوبه شورای عالی اشتغال طرح آموزش در محیط واقعی کار در دستور کار قرار گرفت. «خوشایند»تاکید کرد: تعهد استان در سال جاری آموزش560  نفر در قالب طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی است. وی با اشاره به 19 هزار و 879واحد صنفی در استان گفت: با توجه به تعداد واحدهای صنفی به ازای هر 30 تا 35 واحد صنفی یک نفر تعهد داریم.
سهم بانوان
«نفیسه نخعی»مدیر کل امور بانوان استانداری هم خواستار مشخص شدن سهم بانوان از 560 سهمیه تعهد شده طرح در استان شد و گفت: بیشتر مشاغل مردانه است و باید بانوان بیشتر دیده شوند.
«بهروزی فر»معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد ودارایی استان هم خواستار تعیین تکلیف بنگاه های سرمایه گذاری خارجی در این نوع فعالیت شد که در این زمینه «سنجری» مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی پاسخ داد: نه تنها تفکیک جنسیتی برای اجرای طرح وجود ندارد بلکه هیچ محدودیتی برای اجرای این طرح توسط بنگاه های سرمایه گذاری خارجی  اعمال نشده است.