برآورد تولید 8 تن عسل در سرایان

موسوی- میزان تولید عسل سال جاری زنبورداران سرایانی8 تن پیش بینی شد.
مدیر جهاد کشاورزی سرایان با اشاره به بارندگی های سال جاری زراعی درفصل بهار، وضعیت تولید عسل درسرایان را مطلوب ارزیابی و پیش بینی کرد: 7 تا 8 تن عسل از کندوهای زنبور عسل تولید شود.
به گفته «موسی سلیمانی» بر اساس جدیدترین سرشماری زنبورستان ها در مهر ماه سال گذشته این شهرستان  دارای هزار و 578 کندوی زنبور عسل است و میزان تولید به ازای هر کندو 5.5 کیلوگرم پیش بینی می شود.
وی در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که  این شهرستان به لحاظ شمار کندو و همچنین حجم تولیدعسل دررتبه چهارم استان قرار دارد.
مدیرجهادکشاورزی سرایان با تاکید بر توسعه صنعت زنبورداری در شهرستان این اقدام را در اشتغال زایی مناسب دانست و این که با توسعه این صنعت به دلیل انجام عملیات گرده افشانی توسط زنبور عسل رونق کشاورزی و تقویت محیط زیست هم محقق خواهد شد. او در ادامه بر ضرورت خروج پرورش زنبور عسل از تولید تک محصولی به چند محصولی تاکید کرد و گفت: زنبور عسل علاوه بر تولید عسل تولیدات دیگری مانند ژل رویال، گرده گل، بره موم، موم، زهر و نیش زنبور دارد وتوجه به این فرآورده ها نقش بسزایی در افزایش درآمد زنبورداران خواهد داشت.
وی گفت: بر این اساس  برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در خراسان جنوبی به منظور تولید و جمع آوری ژل رویال، پرورش ملکه، موم و بره موم، افزایش تولید کیفی عسل، بسته بندی محصول و غیره در دستور کار قرار گیرد.
به گفته مدیرجهاد کشاورزی  سرایان عمده ترین مشکلات زنبورداران در حال حاضر وجود عسل های تقلبی در بازار، تغییرات محیطی، وزش بادهای موسمی و بروز بیماری های ناشناخته است.