8 ماه از درخواست تامین زمین مسکن مددجویان کمیته امداد گذشت

خانه ای روی آب

نویسنده : مهدیه مودی
«برای حل مشکل مسکن افراد تحت پوشش کمیته امداد خراسان جنوبی باید مسئولان حرکتی جهادی انجام دهند.» 
این گفته مهندس «پرویز فتاح» در سفر 2 روزه اش در مهر ماه سال گذشته به خراسان جنوبی بود که طی آن بر اساس توافقات انجام شده  با استانداری خراسان جنوبی مقرر شد تأمین  زمین بر عهده استانداری باشد و ساخت مسکن توسط  کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شود و در این راستا برای تمام محرومان زیر پوشش این نهاد در استان مسکن ساخته شود. بعد از این توافق آذر ماه سال گذشته لیستی از محرومان فاقد مسکن از طرف کمیته امداد تهیه شد و در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت که بر اساس ضوابط وزارتخانه اسامی بیشتر افراد مورد تایید قرار نگرفت و مقرر شد تا کمیته امداد اقدام به تهیه لیست جدید کند. مدیر کل کمیته امداد استان  آذر سال گذشته در مورد برگشت لیست مددجویان از طرف اداره کل راه و شهرسازی به «خراسان جنوبی» گفت: افرادی که برای تامین زمین مسکن به راه و شهرسازی معرفی شدند از نظر کمیته امداد مشمول و نیازمند هستند اما بر اساس قوانین وزارتخانه برخی افراد از نظر سنی و یا استفاده از بعضی مزایای دولتی مشمول دریافت مسکن نمی شوند. «سلم آبادی» افزود: تا پایان سال لیست جدید تهیه می شود و در اختیار راه و شهرسازی قرار می گیرد ضمن این که از طرف استانداری جلسات متعددی برای اجرای سریع این پروژه برگزار شد.
بعد از اطلاع رسانی به مددجویان کمیته امداد مبنی بر این که افرادی که فرم «ج» آنان قرمز باشد  نمی توانند از مزایای مسکن رایگان استفاده کنند در همان ماه های اولیه تعدادی از مددجویان که درخواست وام مسکن مهر را داشتند برای انصراف به کمیته امداد مناطق مراجعه کردند تا شاید مشکل مسکن این قشر ضعیف با تامین مسکن رایگان برطرف شود.  حال دو ماه از سال جدید هم می گذرد و بعد از گذشت 9 ماه از سفر رئیس کمیته امداد کشور به خراسان جنوبی هنوز زمینی برای مسکن مددجویان تامین نشده است. 
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در گفتگو با «خراسان جنوبی» در مورد روند اجرای این قرارداد می گوید: استعلامات در این زمینه انجام و فرم ها اخذ شده است ضمن این که این موضوع بعد از گذشت این مدت ، یک ماه قبل در جلسه شورای مسکن استان مطرح شد. «سلم آبادی» با بیان این که لیست نهایی مددجویان تحویل اداره کل راه و شهرسازی شده است ادامه می دهد: تصمیم نهایی بر عهده سازمان ملی مسکن و وزارت راه و شهرسازی بوده و از اختیار استان خارج شده است.  وی می گوید: مبلغی بابت اجرای این پروژه در تفاهم نامه کمیته امداد استان با کشور تعیین شده که در صورت موافقت مرکز به منظور صدور مجوز برای زمین ها اقدامات لازم انجام می شود و مقرر شد تا بخشی از واحدها در سال 96 و تعدادی دیگر سال آینده در اختیار مددجویان قرار گیرد. 
وی با بیان این که تعدادی از افراد معرفی شده از لیست اولیه حذف شدند  ادامه می دهد: این افراد به دلیل استفاده از وام های مسکن دولتی و یا ثبت اسامی آن ها در سامانه ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه مشمول قانون نشدند و در لیست نهایی ارائه شده بیش از 350 نفر از مددجویان به اداره راه و شهرسازی معرفی شدند.
وی با تاکید بر این که بسیاری از خانواده های زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان از نظر مسکن در شرایط نامناسبی هستند می گوید: مسئولان و رسانه ها برای  اجرای این پروژه و خانه دار کردن محرومان گام های اساسی بردارند تا مشکل این افراد هر چه سریع تر برطرف شود.
مکاتبه با تهران
مشاور املاک حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان هم در این زمینه می گوید: در پی  سفر رئیس کمیته امداد کشور و صحبت هایی که صورت گرفت مقرر شد تا زمین مورد نیاز در اختیار مددجویان قرار گیرد و باید مالکیت زمین ها از طرف سازمان ملی زمین و مسکن تایید شود.
مهندس «قربانی» با بیان این که مالکیت زمین ها بر عهده دولت است می افزاید: برای واگذاری  باید مجوز مالکیت زمین ها صادر شود.
به گفته وی مکاتبات در این زمینه از طرف استان با سازمان ملی زمین و مسکن انجام شده  است اما تاکنون جوابی دریافت نکرده ایم.