پرداخت ۱۳ میلیاردی به سپرده‌گذاران فرشتگان

ایسنا - مهلت ۱۰ روزه برای تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ میلیون تومان تعاونی منحله فرشتگان در حالی روز گذشته به پایان رسید که آخرین اخبار دریافتی حاکی از آن است که تاکنون تنها حدود ۱۳ میلیارد تومان به سپرده‌گذاران پرداخت شده است.
با تشدید تنش‌های ایجاد شده در جریان تجمعات سپرده‌گذاران مربوط به تعاونی‌های زیرمجموعه موسسه کاسپین در نهایت با تصمیم مشترک مرجع قضایی و بانک مرکزی قرار بر این شد تا با اولویت‌بندی سپرده‌گذاران ، از ۲۸ اردیبهشت‌ماه تعیین تکلیف آنها آغاز شود. بر این اساس در مرحله اول حدود ۴۰۰ هزار نفر که شامل سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ میلیون تومان بودند در اولویت پرداخت قرار گرفتند و پیش‌بینی شد که با اتمام این مرحله تا ۸۷ درصد دارای وضعیتی مشخص باشند. آنها می‌توانستند با مراجعه به ۲۰ شعبه کاسپین که بانک مرکزی مجوز  آن را صادر کرده بود،   ۹۰ درصد وجوه خود را به طور نقد دریافت کرده و یا این که در قالب سپرده در کاسپین نگه دارند.  
بنابر اطلاعات دریافتی تاکنون حدود ۱۳ میلیارد تومان فقط بابت تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ میلیون تومان پرداخت شده است. این رقم در مقایسه با تعداد حدود ۴۰۰ هزار نفری که برای این مرحله پیش‌بینی شده بود رقم محدودی است . ماجرای عدم پرداخت سود به سپرده مشتریان فرشتگان به این برمی‌گردد که با این که از اول شهریورماه سال ۱۳۹۴ این تعاونی با تشکیل مجمع انحلال خود را اعلام کرده بود، اما همچنان به سپرده‌گذاران آن سود پرداخت می‌شد. در حالی که در این مدت اصلا تعاونی فعالیتی نداشته که در نتیجه آن سودی محقق و پرداخت شود. از این رو با نظر مرجع قضایی تصمیم بر این شد تا مرحله تعیین تکلیف سپرده‌گذاران هیچ سودی از تاریخ انحلال به بعد به سپرده‌گذاران تعلق نگرفته و تنها اصل مبلغ مورد محاسبه و پرداخت قرار بگیرد.
ظاهرا موسسه کاسپین در جریان تجمعات سپرده‌گذاران فرشتگان پیشنهادی به بانک مرکزی اعلام کرده که بر اساس آن خواستار پرداخت سود سپرده‌گذاران در حد نرخ‌های متعارف شبکه بانکی شده است. یعنی خواسته شده تا سودی معادل ۱۵ درصد برای سپرده‌گذاران در نظر گرفته  و پرداخت شود. این در شرایطی است که پیش‌تر بانک مرکزی اعلام کرده بود با توجه به انحلالی که از شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده، تنها اصل سپرده‌ها پرداخت شده و وجوه آنها مشمول هیچ سودی نخواهد شد.
به هر صورت از امروز تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تا سقف ۲۰ میلیون تومان در اختیار موسسه کاسپین قرار خواهد گرفت و سپرده‌گذاران می‌توانند بر اساس جدول زمان‌بندی شده و حروف الفبا به ۲۰ شعبه اعلامی دارای مجوز این موسسه مراجعه کنند.  در عین حال قرار شده تا سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ میلیون تومان که مهلت آنها روز گذشته به پایان رسید نیز همچنان از فرصت مراجعه برخوردار باشند.