شیشه دودی ها زیر ذره بین دادستانی

توقیف 70 خودرو و اعمال قانون هزارو 63 راننده

علیرضا رضایی – دودی کردن شیشه اتومبیل با تخفیف ویژه، دودی کردن ماشین با درصد دلخواه شما، دودی کردن اتومبیل با کیفیت عالی و ...
این روزها و در گرمای داغ تابستان جملاتی این چنین بیشتر در راسته صنف فروشندگان تزئینات اتومبیل دیده می شود و شیشه خودروهایی که در چشم به هم زدنی رنگی و دودی می شود. خودرو شکل و شمایل دیگری به خود می گیرد و راننده به راه می افتد بدون این که توجه کند این کار از دید قانون خلاف است و پلیس هم بر اساس وظیفه ذاتی به برخورد با این کار مبادرت می کند. راننده چند خیابانی را پشت سر نگذاشته که با دستور مامور رانندگی ناچار به توقف می شود. داخل خودرو به راحتی دیده نمی شود، بررسی مدارک خودرو که تمام می شود پلیس از چرایی دودی بودن شیشه های خودرو می پرسد و راننده که تصور چنین پرسشی را ندارد سعی می کند به طریقی عمل خود را توجیه کند اما ...، باید برچسب های دودی از شیشه جدا شود و ...
این روزها پلیس راهنمایی و رانندگی اجرای طرح برخورد با صاحبان خودروهای شیشه دودی را با قوت بیشتری در دستور کار دارد و دادستانی هم به این موضوع ورود کرده است و بنا به گفته دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان طبق قانون نصب پرده و برچسب های دودی روی شیشه های خودرو به نحوی که در دید راننده مانع ایجاد کند ممنوع است و تخلف محسوب می شود و بر همین اساس به فرماندهی انتظامی استان، پلیس راهور و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان برای برخورد قاطع و بازدارنده با رانندگان خاطی نامه داده ایم.
 در این باره رئیس پلیس راهور استان از اجرای طرح  برخورد با رانندگان خودروهای شیشه دودی خبر می دهد و می گوید: پلیس برابر قانون خودروهای شیشه دودی را که داخل آن قابل رؤیت نباشد اعمال قانون می کند و بر همین اساس 70 خودرو در مرحله اول طرح برخورد با صاحبان خودروهای شیشه دودی  توقیف و روانه پارکینگ شد.
سرهنگ «رضایی» با بیان این که در سال های اخیر دودی کردن  شیشه های خودرو افزایش یافته است و پلیس هم در صورتی که داخل آن مشخص نباشد با این موارد برخورد می کند می افزاید: علاوه بر اعمال قانون باید برچسب شیشه دودی هم از روی شیشه جدا شود.
به گفته وی پلیس راهور استان طی سال جاری در طرح برخورد با شیشه دودی ها با هزارو 63 راننده متخلف که اقدام به نصب برچسب غیر استاندارد دودی و همچنین مخدوش کردن پلاک خودرو کرده بودند برخورد کرد. وی با اشاره به این که برخورد پلیس راهور با رانندگان خودروهای شیشه دودی نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش دارد می گوید: کسانی که به دلایلی نیاز به نصب برچسب شیشه دودی دارند باید از پزشک خود تاییدیه ارائه کنند تا در کمیسیون مربوط موضوع مطرح و مجوزهای قانونی آن گرفته شود.
وی با بیان این که طرح برخورد با خودروهای دارای برچسب شیشه دودی همچنان ادامه دارد می افزاید: جریمه 50 هزار تومانی در انتظار رانندگان خودروهای شیشه دودی است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم می گوید: طبق قانون نصب پرده و برچسب های دودی روی شیشه های خودرو به نحوی که در دید راننده مانع ایجاد کند ممنوع است و تخلف محسوب می شود.
«مقدس» با بیان این که به فرماندهی انتظامی استان، پلیس راهور و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان برای برخورد قاطع و بازدارنده با رانندگان این خودروها و افرادی که با هیاهو و جنجال و یا با خودرو برای اطفال و زنان مزاحمت ایجاد می کنند و یا در حالت مستی به رانندگی می پردازند و با نصب سیستم های غیرمجاز آلودگی صوتی ایجاد می کنند دستور داده شده است می افزاید: با افرادی که اقدام به دودی کردن شیشه ها و یا مخدوش کردن پلاک خودرو می کنند به نحوی که شناسایی افراد به سهولت امکان پذیر نباشد برخورد قاطع انجام می گیرد و دستور آن صادر شده است.
به گفته وی چنانچه هریک از جرایم مذکور مشاهده شود با رعایت حقوق شهروندی و تدابیر حفاظتی و امنیتی توسط ماموران نسبت به توقیف خودرو و انتقال به پارکینگ اقدام می شود. وی اضافه کرد: اگر فرد خاطی هر گونه تمردی در مقابل ماموران انجام دهد برابر ماده 44 قانون آیین دادرسی کیفری موضوع به قاضی کشیک اعلام و دستور توقیف خودرو صادر می شود و در صورت حساس بودن موضوع و این که امکان توقیف در صحنه وجود نداشته باشد از طریق سیستم پلیس راهور دستور توقیف آن صادر خواهد شد. «مقدس» تاکید می کند: همچنین واحدهای صنفی که بدون مجوز قانونی اقدام به دودی کردن شیشه های خودرو می کنند اگر مجوزهای لازم را نداشته باشند نیز پلمب خواهند شد.