فاز اول فعالیت ها به 40 درصد رسید

81 پروژه روستایی میدان عملیات قرارگاه آبادانی

فرخ نژاد-ابتدای سال جاری بود که قرارگاه پیشرفت و آبادانی فعالیتش را برای رفع لکه سیاه محرومیت از چهره 6 دهستان در استان شروع کرد تا  روستاهای این دهستان ها هم طعم توسعه و آبادانی را با کمک و همیاری خودشان بچشند و بر این اساس دهستان هایی  که انتخاب شدند آخرین ضریب بهره مندی از امکانات و زیرساخت ها را داشتند.
این دهستان ها  شامل شوسف و میغان نهبندان، درح سربیشه، قهستان درمیان، پترگان زیرکوه و منتظریه طبس است. علاوه بر شش دهستانی که قرار است قرارگاه پیشرفت و آبادانی آثار محرومیت را از سیمای آن ها بزداید، آستان قدس رضوی هم در قالب همین کار سه دهستان بندان نهبندان، گزیک درمیان و لانوی سربیشه را برای محرومیت زدایی،  توسعه و آبادانی در دستور کار قرار داده است.
براساس گزارشی که مجری قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان ارائه می دهد با توجه به فعالیت هایی که این قرارگاه برای زدودن محرومیت از چهره روستاها شروع کرده، پیشرفت کار در فاز اول 40 درصد است و در این مرحله اجرای 81 پروژه در دستور کار قرار دارد.
«محمد زهرایی» می گوید: در بسیج سازندگی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی  یک نقطه مشترک داریم و آن هم نیاز محوری است، یعنی اجرای پروژه ها بر اساس نیاز مردم است یا به تعبیری به دنبال پیچیدن نسخه برای آنها نیستیم و  کار در بسیج سازندگی با مردم، از مردم و برای آنها تعریف شده است.
اهداف قرارگاه
وی  می افزاید:  در قرارگاه پیشرفت و آبادانی کار توسط مردم انجام می شود یعنی شرط اجرا و ادامه کار، پای کار آمدن آنهاست. هدف دوم در قرارگاه توانمند سازی مردم هستند یعنی آنها نیازمند نهادها و سازمان ها نباشند هر چند تحقق این موضوع  سخت است.
یکی از اهداف دیگر این است که به ازای روحیه و مدیریت جهادی در عرصه های مختلف در روستاها باید تولید ایجاد شود یعنی به گونه ای فعالیت کنیم که یک نیروی فعال دغدغه مند جهادی تربیت کنیم که پس از پایان طرح نیز آن فرد همچنان در آن روستا فعال باشد.
وی ادامه می دهد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی مناطق محروم به خواست و مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد هزار نقطه آباد هم تراز انقلاب در کشور در سپاه تشکیل و راه اندازی شد.
فاز اول این طرح در 120 دهستان کشور اجرا می شود که از این تعداد 6 دهستان درح سربیشه، شوسف و میغان نهبندان، پترگان زیرکوه، قهستان درمیان و منتظریه طبس در این طرح قرار گرفته اند. این قرارگاه در پنج حوزه زیرساخت و عمران، سلامت، فرهنگی، توانمند سازی و اشتغال و تعلیم و تربیت در دهستان ها فعالیت می کند.
به گفته وی در حوزه زیرساخت و عمران در فاز اول 81 پروژه تعریف شده است که شامل  احداث 5 باب خانه عالم، مرمت و بهسازی 59 رشته قنات، ساخت 12 استخر، ، دو باب مسجد، یک حسینیه و 2 حمام و سرویس بهداشتی است.
پیشرفت 40 درصدی کار
رئیس سازمان بسیج سازندگی استان پیشرفت فاز اول پروژه های تعریف شده را 40 درصد اعلام می کند و با بیان این که  تا کنون 17 پروژه در این مرحله تکمیل شده است، می افزاید:اعتبار بخش
زیرساخت برای هر دهستان به طور میانگین 4 میلیارد تومان است که از این مبلغ 2 میلیارد تومان سهم قرارگاه پیشرفت و آبادانی است و به همین میزان هم باید از منابع استانی تامین شود.
به گفته وی در حوزه سلامت و سبک زندگی نیز  تلاش می شود مردم بیش از پیش به پتانسیل گیاهان دارویی موجود در استان توجه کنند و از آن بهره ببرند. این کارگروه تلاش خواهد کرد بیش از امر درمان به مقوله پیشگیری بپردازد و دلیل آن  این است که عمده بیماری های غیر واگیر در کشور و به ویژه خراسان جنوبی به علت رعایت نکردن دستورات بهداشتی است.
وی ادامه می دهد: در حوزه فرهنگی 35 طلبه توانمند پس از آموزش در این 6 دهستان مستقر می شوند و با عنوان تسهیل گر به انجام فعالیت های دینی و مذهبی و کمک به تسریع در روند انجام این طرح می پردازند.
همچنین در حوزه توانمندسازی و اشتغال نیز برای هر دهستان تسهیلات با نرخ سود 4 درصد در نظر گرفته شده است که برای حمایت از حلقه های زنجیره ارزش هر دهستان در قالب صندوق های روستایی و نهادهای واسط پرداخت خواهد شد. در هر دهستان زنجیره های ارزش و مزیت دار شناسایی شده اند و به طور مثال زنجیره ارزش دهستان پترگان شتر است و با توجه به این موضوع تسهیلات هم در همین عرصه اعطا می شود.
پیشتازی جهاد کشاورزی
«زهرایی»  ادامه می دهد: با توجه به این که 50 درصد اعتبار پروژه های قرارگاه پیشرفت و آبادانی باید از منابع استانی تامین شود این سازمان با سازمان جهاد کشاورزی استان تفاهم نامه ای را منعقد کرد و بر این اساس  از 68 پروژه مشترک اجرای  30 پروژه  آغاز و تا کنون 15 طرح نیز تکمیل شده است.
«زهرایی» این پروژه ها را مربوط به حوزه آب عنوان می کند که به احیاء، مرمت قنوات و استخر ذخیره آب اختصاص دارد.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بسیج سازندگی با آستان قدس و جهاد کشاورزی در زمینه بهسازی و مرمت قنات روستاهای سه دهستان می افزاید: طبق این تفاهم پروژه هایی از قبیل احیاء و مرمت قنات و ساخت استخر ذخیره آب در سه دهستان لانوی سربیشه، گزیک درمیان و بندان نهبندان تعریف و اجرا می شود.
به گفته وی مجموع پروژه های تعریف شده 37 طرح است  که از این تعداد در هر کدام از دهستان های لانوی سربیشه و بندان نهبندان 14پروژه و 9 پروژه هم مربوط به دهستان گزیک است. اعتبار طرح 4 میلیارد تومان است که ازاین مبلغ 50 درصد (2 میلیارد) سهم آستان قدس و به همین میزان  نیز در داخل استان توسط جهاد کشاورزی و با مشارکت مردم تامین خواهد شد و بسیج سازندگی نیز در قالب مجری به اجرای این طرح می پردازد.
تفاهم 6 جانبه
رئیس سازمان بسیج سازندگی استان در ادامه سخنانش می گوید: در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن یک اقتصاد مقاومتی واقعی و کمک به ایجاد اشتغال با استفاده از گسترش تولیدات کشاورزی و دامپروری، صنایع بومی و محلی، مشاغل خانگی و... در روستاها و نقاط محروم استان با اولویت دهستان های قرارگاه پیشرفت و آبادانی مناطق محروم و بهره گیری از توان و ظرفیت بسیجیان و ایجاد کارگاه های کمک اشتغال برای افزایش سرانه تولید روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنان، این توافق نامه بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ، اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، سازمان تعاون روستایی استان و سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی تنظیم و مبادله شد.
مهندس«محمد زهرایی» با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با بانک انصار برای اجرای پروژه های محرومیت زدایی در زمینه آموزشی و بهداشتی اظهار می دارد: با توجه به اولویت های اصلی این سازمان در بحث محرومیت زدایی روستاها و به منظور استفاده از توان و ظرفیت خیل عظیم جوانان متعهد بسیجی و پتانسیل بسیج سازندگی و بر مبنای اهداف و وظایف قانونی مذاکراتی با بانک انصار برای اجرای پروژه های عمرانی و محرومیت زدایی آنها انجام  و  دو تفاهم نامه سه جانبه منعقد شد.
به گفته وی یک تفاهم نامه بین سازمان به عنوان مجری ، بانک انصار به عنوان کارفرما و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دستگاه نظارت و بهره بردار پروژه در زمینه اجرای  3 باب خانه بهداشت روستایی و تفاهم نامه سه جانبه دیگری بین سازمان بسیج سازندگی به عنوان مجری ، بانک انصار به عنوان کارفرما و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به عنوان دستگاه نظارت و بهره بردار پروژه برای اجرای 4 باب مدرسه یک کلاسه روستایی است . وی می افزاید: بر اساس این تفاهم نامه ها برای هر پروژه 600 میلیون ریال از محل اعتبارات بانک انصار تخصیص می یابد و بقیه منابع مورد نیاز پروژه ها توسط دستگاه بهره بردار تامین می شود و  این پروژه ها از سوی سازمان بسیج سازندگی انجام خواهد شد.
ملاک انتخاب دهستان ها
به گزارش«خراسان جنوبی» در مطلبی که 21 آذر ماه سال گذشته در روزنامه «خراسان» منتشر شد رئیس سازمان بسیج سازندگی استان در پاسخ به ملاک انتخاب دهستان ها و چرایی انتخاب  9 دهستان برای خراسان جنوبی گفت: ابتدا از 4 شهرستان مرزی هرکدام یک دهستان انتخاب شد و یک دهستان نیز از طبس زیرا شهرستان ویژه ای از لحاظ مساحت و گستردگی است.
«زهرایی» افزود: چون مقام معظم رهبری سال 78 به نهبندان  عزیمت کردند و فرمودند محروم است ،  مکاتبه  شد تا  یک دهستان دیگر هم از این منطقه به فهرست افزوده شود که موافقت شد که  شش دهستان خراسان جنوبی شامل شوسف و میغان نهبندان، درح سربیشه، قهستان درمیان، پترگان زیرکوه و منتظریه طبس است.
 در خراسان جنوبی بیش از 60 دهستان وجود دارد که  ضریب محرومیت بیشتر از 50 دهستان آن 8 و 9 است یعنی هر نقطه ای را انتخاب کنیم محروم محسوب می شود. به علاوه  این حق هم برای همه وجود دارد تا تصور کنند که چرا فلان دهستان نباشد اما بسیج سازندگی حق انتخاب یک مورد از هر 10 مورد  را داشته است.