گذری در فراز و فرود پارک «صیاد شیرازی»

حال و روز پارک «صیاد» شیرین شد

رنجبر-ازبلندای بلوار صیاد شیرازی تمام شهر زیر نگاهت قرار می گیرد، در راستای چرخ فلکی که بیشتر اوقات نمی چرخد درختان کاج قد کشیده اند اما نگاهت را که به سمت پارک برگردانی درختچه های گزی را می بینی که زیر تازیانه بی آبی در حال جان باختن است و با هر نسیم، گرد و غبار تپه های اطراف به ریه های افرادی که روی سکوهای سیمانی نشسته اند فرو می رود.
البته عده ای هم از سر ناچاری به دلیل نبود فضای سبز و سایه روی نقاط کوچک و سبزی نشسته و از فضای بی رمق پارک لذت می برند.  فضای بازی کودکان هم اگر چه شن پاشی شده اما شن ها از وسط به کناره ها رانده شده است و آبخوری پارک با همه وسعتش فقط دو شیر آب دارد. مردم هم گلایه مند از رسیدگی نکردن شهرداری، این پارک را در حاشیه همه فعالیت های شهرداری و دور از توجه مسئولان مربوط می دانند.
یکی از شهروندان که در نزدیکی این پارک سکونت دارد، می گوید: به نظر می رسد چون این منطقه در شمال بیرجند قرار گرفته در کانون توجه مسئولان شهرداری نیست در حالی که  در شهر تنها شهر بازی در همین پارک در نظر گرفته شده است.
«حسینی فر» به این نکته هم اشاره دارد که آبنماهای  پارک بیشتر اوقات خاموش است و اینجا بی شباهت به بیابان نیست.
یکی دیگر از شهروندان هم که گوشه ای از چمن های زرد و بی رنگ و رو را برای نشستن انتخاب کرده است، می گوید: کیسه های سیمان در گوشه و کنار این پارک زیر نور آفتاب و باران به سنگ تبدیل شده اند و زباله ها خیلی دیر جمع آوری می شود و نظافت فضای پارک هم مناسب نیست.
«صادقی» می افزاید: سرویس بهداشتی پارک هم در فضایی نامناسب و دور از دسترس قرار دارد و به همین دلیل خیلی ها از آن استفاده نمی کنند.
وی بر این نکته هم تاکید دارد که مسئولان به پارک توحید و آزادگان چون در بهترین نقاط شهر قرار دارد بیشتر رسیدگی می کنند و این منطقه به دور از توجه روز به روز وضعیت بدتری پیدا می کند.
به گفته وی سکوهای ساخته شده که اطرافشان مملو ازخاک است باعث مشکلاتی می شود در حالی که باید اطراف همین سکوها یا سیمان شود و یا راهکاری توسط شهرداری برای مهار خاک ها اندیشیده شود.
وی می افزاید: سال ها از زمانی که این پارک توسط شهردار وقت افتتاح شد می گذرد اما هر سال دریغ از پارسال روز به روز رنگ از رخسار پارک صیاد شیرازی می پرد و مسئولان رنگ و لعاب جدید و تازه ای به این پارک نمی زنند.
جذابیت فراموش شده
یکی دیگراز شهروندان هم می گوید: گذشته از استاندارد نبودن وسایل بازی در این پارک فضای خشک و بی روح آن مردم را فراری می دهد و شاید برخی از سر ناچاری و دور از دسترس بودن پارک های دیگر به اینجا بیایند. به گفته وی پارک صیاد شیرازی به حال خود رها شده و اگر چه فضای زیادی را به خود اختصاص داده اما جذابیت لازم را ندارد.  وی ادامه می دهد: وقتی از فضای این پارک قدم به پارک هایی مانند توحید می گذاریم، متوجه تفاوت ها می شویم.
او می پرسد: چرا مسئولان بین پارک های شمال و جنوب شهر فرق می گذارند در حالی که داشتن پارکی با امکانات مطلوب حق همه شهروندان در نقاط مختلف شهر است؟
چمن های بی رنگ و رو
مادری که فرزندش را سوار تاب می کند هم می گوید: از زمانی که به خاطر دارم فضای این پارک همین طور بوده و فضای بازی بچه ها ایمن سازی نشده است.
به اعتقاد وی مشاهده چمن های بی رنگ و رو و درختان بی رمق انرژی منفی به مردم می دهد.
وی می افزاید: با توجه به وسعت این پارک می توان آن را به بزرگترین مکان تفریحی تبدیل کرد اما مسئولان از این موضوع غفلت کرده اند در حالی که می توان ایده و خلاقیت زیادی برای زیباسازی این پارک به کار برد.
اما مدیر عامل سازمان پارک ها وفضای سبز شهرداری بیرجند این گلایه ها را قبول ندارد و می گوید: تا حد امکان به فضای این پارک رسیدگی شده ضمن اینکه پارک آزادگان بعد ازگذشت  17سال از ساخت آن بهسازی شده است.
«انصاری فرد» می افزاید: برنامه بازسازی همه پارک ها با اولویت پارک های شلوغ و بامساحت زیاد در دست اقدام است و این هزینه دو سه برابر هزینه ساخت یک پارک می باشد.
وی تاکید می کند: نیمی ازفضای پارک صیاد شیرازی در اختیار سازمان پارک ها و فضای سبز است و شهربازی آن در حیطه اختیارات سازمان رفاهی تفریحی شهرداری قرار دارد.
به گفته وی صبح و شب زباله های پارک جمع آوری و به نظافت پارک صیاد شیرازی هم تا حد توان رسیدگی می شود.
وی با اشاره به اینکه مصوبه طرح بازسازی پارک ها سال گذشته از شورای شهر دریافت و کار شروع شده است می گوید: بعد از بهسازی پارک آزادی به عنوان قدیمی ترین پارک بیرجند، پارک صیاد شیرازی در اولویت قرار دارد که برای بهسازی نیاز به 800میلیون تومان اعتبار است.
وی زمان اجرای کامل طرح را منوط به تزریق اعتبار می داند و بیان می کند: در پارک آزادی کف پوش پیاده روها و سیستم روشنایی هم عوض شده است و هنوز هم کارتا بهسازی کامل ادامه دارد. وی با بیان اینکه مجموع مساحت دو پارک 16هکتار است تاکید می کند: با اجرای این طرح پارک صیاد شیرازی میزبان جمعیت بیشتری نسبت به پارک های مطرح شهر خواهد بود و قبول دارم که باید امکانات بهترو جذاب تری  داشته باشد.