مذهبی

آغاز فعالیت 100 مبلغ در سرایان 
به مناسب ماه محرم 
موسوی- 100 ملبغ زن و مرد به مناسبت شروع ماه محرم فعالیت خود را  در سرایان آغاز کردند. رئیس اداره تبلیغات اسلامی سرایان با اعلام این خبر گفت: ازاین تعداد 50 نفر از روحانیان اعزامی ازقم، مشهد و سرایان ، 25 نفرخواهران طلبه و25 نفردیگر خواهران   و زنان روضه خوان شهرستان هستند.
حجت الاسلام «سهرابی نژاد» افزود: 100 نفر مبلغ به منظور تبیین معارف اسلامی و نشرمذهب جعفری (ع) و سبک زندگی اسلامی به بخش های آیسک، سه قلعه و روستاهای تابعه سرایان ومناطق عشایری اعزام شدند.
به گفته وی روحانیان مرزبانان معارف اهل بیت(ع) وافسران با بصیرت درمقابل جریان های انحرافی و جنگ نرم هستند.
 
 
تاکید امام جمعه بر 
ثبت ملی آیین های عاشورایی آیسک 
عرب نجات – امام جمعه  آیسک بر ثبت ملی آیین های عاشورایی این شهر در فهرست آثار معنوی تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین «عرب» در گفت و گو با «خراسان جنوبی» با بیان این که مردم ولایتمدار آیسک می کوشند تا با یادآوری نمادین حماسه کربلا، یاد اهل بیت(ع)را جاودانه نگه دارند افزود: آیین هایی چون عزاداری، علم بندان، علم گردانی، حلقه ماتم، نخل گردانی و تخت گردانی همه و همه برای به تصویر کشیدن گوشه ای از مظلومیت ها در واقعه عاشوراست و مردم آیسک هر سال در دهه اول محرم با اجرای این آیین های منحصر به فرد و برگزاری مراسم خاص عاشورا کوشیده اند خاطرات رنج و مصایب اهل بیت امام حسین(ع)را زنده نگه دارند. وی افزود:  امروز آن چه مهم و ضروری به نظر می رسد، ثبت ملی این آیین ها در فهرست میراث معنوی است ،  موضوعی که اقشار مختلف مردم آیسک به ویژه نخبگان فرهنگی بر آن تاکید دارند و خواستار توجه مسئولان به این امر هستند. وی تصریح کرد: مراسم سنتی عزاداری مردم آیسک در روز عاشورای حسینی در نوع خود در استان و حتی در کشور کم نظیر است.
امام جمعه آیسک گفت: بی ریا بودن، در نهایت سادگی و توام با عشق برگزار شدن این مراسم سنتی در آیسک باعث شده است هر سال بر شمار شرکت کنندگان در این مراسم مذهبی افزوده شود و اهالی آیسک مقیم دیگر نقاط کشور و حتی مهمانانی از شهر و روستاهای همجوار نیز  در این مراسم شرکت کنند. حجت الاسلام و المسلمین«عرب» تاکید کرد:مستندهایی هم برای ارائه این آثار به میراث فرهنگی وجود دارد هر چند در گذشته تعزیه و شبیه خوانی نیز جزو این مراسم بود که در حال حاضر به دست فراموشی سپرده شده است.
 وی تاکید کرد: آمادگی داریم هر کمکی برای ثبت این میراث ارزشمند ارائه دهیم تا این آیین ثبت و حفظ شود.