مشاوره

بیش فعالی را در کلاس متوقف کنید

رفتار درست با دانش‌آموز بیش ‌فعال چیست؟ آیا تنها دانستن این که دانش آموزی بیش ‌فعال است می‌تواند توجیه ‌کننده همه رفتارهای نادرست و حتی درس نخواندن ‌هایش باشد یا این که باید با او جدی بود یا سرسری از او گذشت یا حتی او را تهدید به اخراج از مدرسه کرد. 
یک کارشناس ارشد علوم تربیتی می گوید: معلم ها باید هر چه‌ می ‌توانند در مورد این اختلال بیاموزند و هر چه‌ بیشتر بدانند، می‌ توانند به دانش‌آموز بیشتر کمک کنند و این کار باعث می ‌شود آرامش معلم ها هم در رفتار با دانش آموزان بیش فعال بیشتر و سنجیده‌ تر شود. 
«سبزه کار» می افزاید: باید معلم به‌ طور مرتب با والدین دانش‌آموز بیش ‌فعال‌ در تماس باشد و از رفتارش در منزل بپرسد و سعی کند به آن ها دلگرمی بدهد نه این که مدام از رفتار بد دانش‌آموز گلایه کند. وی در ادامه توصیه می کند: نیمکت یا صندلی این دانش آموزان کنار پنجره یا جایی که ممکن است موجب حواس ‌پرتی شان شود قرار نگیرد، همچنین بهتر است موقع امتحان یا درس جواب دادن برای او شرایط خاصی ایجاد شود برای مثال در فضایی خلوت ‌تر امتحان دهد.
وی اضافه می کند: دانش آموز بیش فعال را در کارهای گروهی کلاس عضو کنید تا کارهایش را به صورت گروهی انجام دهد. 
دادن اعتماد به نفس به او کمک بیشتری می‌کند. همچنین وی را زود به زود تشویق کنید چون به پاداش‌های پیاپی در زمان کوتاه نیاز دارد، در این رابطه از پدر و مادر کودک هم کمک بگیرید.
علاوه بر این می توانید تماس چشمی خود را با او به ‌طور مستمر حفظ کنید و او را از روبه رو نگاه کنید، این کار حواس ‌پرتی اش را کم می‌کند.به گفته وی معلم ها باید سعی کنند تا حد امکان درس را مفرح‌ تدریس کنند چون علاقه ‌مندی دانش ‌آموز بیش ‌فعال به درس مانع تشدید کم ‌توجهی او خواهد شد. وی تاکید می کند: در برخورد با این دانش‌ آموزان صبور و منعطف باشید، عصبانیت معلم و نداشتن کنترل در برخورد با این نوع دانش آموزان می‌تواند آن ها را از درس و فضای مدرسه دلسرد کند.