وقتی شکوفه همت برای نیازمندان میوه می دهد

خیرات دسترنج

،،رئیس اداره امور اجرایی زکات کمیته امداد : زکات مستحبی، هبه و پلاک گذاری درخت های میوه با هدف کمک به نیازمندان انجام می شود و در راستای اجرای طرح شجره طیبه باغداران درخت های میوه خود را با نیت کمک به فقرا و نیازمندان در اختیار کمیته امداد قرار می دهند

حسین قربانی –  پرتوهای طلایی خورشید که به زمین تابید به قصد دیدار با افرادی راه را در پیش گرفتیم که کمر همت بسته بودند تا آب حیات پای درختان جاری کنند و زخم خارهای درختان زرشک و ... را به جان بخرند تا لبخندی بر لب نیازمندی نقش بندد.   
  ابتدا راهی روستای «قطارگز» شدیم، قرار بود در این سفر یک روزه تعدادی از باغداران بخشی از درختان میوه خود را در قالب اجرای طرح «شجره طیبه» و با هدف کمک به نیازمندان پلاک گذاری کنند و آن را در اختیار کمیته امداد استان قرار دهند. 
در مسیر پس از عبور از جاده آسفالته 33 کیلومتری روستای شوشود را پشت سر گذاشتیم.
پاییز که از راه می رسد خوشه های یاقوت فام زرشک بیشتر خودنمایی می کند و خبر از نزدیک بودن فصل برداشت می دهد. 
از دور شاخه های قرمز رنگ درختان زرشک اطراف روستای «قطار گز» چشم نوازی می کند و هر چه نزدیک تر می شویم جلوه ای بی نظیر از تابلوی خلقت مقابل چشمان ما قرار می گیرد.
 اولین نقطه ای که توقف کردیم انبوهی از درختان زرشک را در خود جا داده بود. در این مکان حدود 800 درخت زرشک با همت و تلاش حجت الاسلام « محمدی» از اهالی منطقه به ثمر نشسته بود. 
پلاک گذاری 55 درخت زرشک
نیت خیری داشت و می خواست برکت زندگی اش مانند برکت باغش دو چندان شود و برای آن دنیایش هم توشه ای فراهم کند. وی 55 اصله درخت را در قالب اجرای طرح شجره طیبه با هدف کمک به نیازمندان در اختیار کمیته امداد استان قرار داد تا از محل فروش محصول درخت های زرشک به نیازمندان کمک شود. 
این روحانی می گوید: این درخت ها را خودم از زمانی که نهال بوده تا الان که به بار نشسته است پرورش داده ام و معتقدم با این کاری که انجام دادم خداوند به بقیه درخت های زرشک برکت بیشتری می دهد.
او می افزاید: شغل پدرم در گذشته دامداری بود و از کمک به دیگر افراد هیچ گاه دریغ نمی کرد، همیشه در خانه اش به روی مردم باز بود و به ویژه به سادات عنایت خاصی داشت.                                                              
در ادامه این سفر هر یک از حاضران پلاک درختی را نصب کردند. مشغول نصب پلاک بر روی درخت های  مورد نظر بودیم که یکی از باغداران روستا نزد حاضران آمد و از کاری که در حال انجام آن بودیم، پرسید و سپس رفت.
کار پلاک گذاری درختان باغ حجت الاسلام محمدی که تمام شد ادامه سفر را در پیش گرفتیم اما هنوز کمی از آن جا دور نشده بودیم که اطلاع دادند همان باغدار گفته است قصد دارد تعدادی از درختان زرشک خود را در قالب اجرای طرح شجره طیبه و کمک به نیازمندان در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قرار دهد بنابراین به اتفاق گروه راهی باغ وی شدیم. 
وی خودش را «حسین محمدی» معرفی کرد. وی با بیان این که صدقه موجب رفع بلاست می افزاید: مدتی برای کار به مشهد رفتم و در آن جا بنایی کردم تا این که تصمیم گرفتم برای آباد کردن زمین کشاورزی ام دوباره به روستا برگردم و این کار را انجام دهم. در حال حاضر حدود 500 درخت زرشک در زمین خود دارم و از این تعداد 14 درخت زرشک را برای این منظور در نظر گرفته ام.
او بعد از این صحبت در حالی که شادی در چهره اش نمایان بود پلاک اولین درخت زرشک را روی تنه آن نصب کرد. 
بعد از نصب پلاک های مربوط به این درخت ها به مکان دیگری رفتیم که در آن جا هم قرار بود تعدادی درخت عناب با هدف کمک به نیازمندان به کمیته امداد استان واگذار شود. کسی که می خواست این کار را انجام دهد حجت الاسلام «حسین نوری» از اهالی این منطقه بود. او هم  5 درخت عناب را در راستای اجرای طرح شجره طیبه واگذار کرد.
واگذاری 6500 اصله درخت 
رئیس اداره امور اجرایی زکات کمیته امداد خراسان جنوبی که در این سفر همراه ما بود با اعلام این که اجرای طرح شجره  طیبه از سال 94 در استان شروع شد، می گوید: در مجموع 6 هزار و532 اصله درخت تاکنون از سوی باغداران در قالب   اجرای طرح شجره طیبه به کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار شد تا با درآمد حاصل از محصول این درخت ها به  نیازمندان کمک شود.
به گفته حجت الاسلام «حسین فلسفی» سال 95 درآمد حاصل از انجام این کار در خراسان جنوبی55 میلیون تومان بود و در 6 ماه اول سال 96 نیز تاکنون 55 میلیون تومان است که در دو فصل پروژه های عمرانی عام المنفعه و سهم محرومان هزینه می شود.
وی سهم محرومان را از درآمد حاصل از اجرای طرح شجره طیبه 60 درصد اعلام می کند و ادامه می دهد: در این راستا اقدامات لازم در زمینه معیشت، درمان، تحصیل و تهیه جهیزیه محرومان انجام می شود، همچنین40 درصد دیگر این درآمد برای انجام پروژه های عمرانی عام المنفعه اختصاص می یابد. در استان خراسان جنوبی به ترتیب شهرستان های قاینات، سرایان و طبس بیشترین مشارکت را در اجرای طرح شجره طیبه داشته اند.
به گفته وی زکات مستحبی، هبه و پلاک گذاری درخت های میوه با هدف کمک به نیازمندان انجام می شود و در راستای اجرای طرح شجره طیبه باغداران درخت های میوه خود را با نیت کمک به فقرا و نیازمندان در اختیار کمیته امداد قرار می دهند.
وی همچنین می گوید: یک میلیارد و415 میلیون تومان زکات واجب و112 میلیون تومان زکات مستحبی و 637 میلیون 
 تومان زکات فطریه از ابتدای امسال در خراسان جنوبی جمع آوری و از این محل 19 پروژه عمرانی، 10 پروژه مرمتی و9 پروژه احداثی شامل مسجد، حسینیه، غسالخانه و خانه قرآن اجرا شده است.