روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی:

باید در مدرسه افکار دیگران را تحمل کنیم و به فکرها احترام بگذاریم

مهر - رئیس جمهور با بیان این که باید در محیط مدرسه افکار دیگران را تحمل کنیم و به فکر دیگران احترام بگذاریم، افزود :به گونه ای باید عمل شود که دانش آموزان پس از تحصیل نه یک مدرک که مهارت عملی داشته باشند.
حجت الاسلام حسن روحانی روز شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی که در هنرستان دخترانه شهید مدرس تهران برگزار شد ، این پرسش را به عنوان پرسش مهر امسال مطرح کرد که چگونه باید درمحیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟
وی  در ابتدای سخنان خود آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 97-96 و تقارن آن با پیام ایثارگری امام حسین علیه السلام و یاران وفادارش را گرامی داشت و شروع دوره جدید از فعالیت و تلاش در عرصه آموزش و پرورش را به دانش‌آموزان، معلمان و همه تلاشگران وزارتخانه کلیدی آموزش و پرورش تبریک گفت.
رئیس جمهور با بیان این که نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی،  شروع حرکت به سوی پله‌ای جدید است، افزود: اگر 12 سال تحصیلی را 12 پله برای پیشرفت در نظر بگیریم، به معنای آن است که پس از پیمودن پله دوازدهم به سطحی از توانمندی و برخورداری از دانش برسیم که برای ورود به عرصه فعالیت ، کار و تلاش در اجتماع آماده باشیم.
حجت الاسلام روحانی اضافه کرد: ممکن است مسیر و ایام تحصیل برای برخی از دانش‌آموزان  با سختی‌هایی همراه باشد، اما به طور قطع وقتی پس از پایان دوران تحصیل به این ایام نگاه کنید، خواهد دید که جزو بهترین روزهای زندگی شما بوده است.
رئیس جمهور اظهار کرد: برای این که در آینده احساس بهتری نسبت به دوران تحصیل خود داشته باشیم و احساس کنیم که با پایان تحصیلات شرایط مناسب‌تری برای حضور مؤثر و سازنده در جامعه داریم، لازم است مقدماتی در دوران تحصیل و مدرسه فراهم شود که این مقدمات از فضا و محیط تحصیلی تا رفتار مسئولان مدارس و همکلاسی‌ها و نوع رفتار والدین و دانش‌آموزان را شامل می‌شود و در سال‌های اخیر، چگونگی مواجهه ما با فضای مجازی نیز به این مؤلفه‌ها افزوده شده است.
روحانی تصریح کرد: اگر محیط مدرسه محیط امنی نباشد و دانش‌آموز از رفتار همکلاسی‌های خود آزار ببیند، اگر دانش و استعداد بیشتر دانش‌آموزی مایه فخر او به دانش‌آموزان دیگر شود، اگر شکل و قیافه یا لحن و لهجه و نوع راه رفتن و رفتار دانش‌آموزی مایه تمسخر او شود، نتیجه آن می‌شود که این دانش‌آموز تحت فشار روحی قرار گیرد و کلاس درس برای او امن نباشد و در چنین شرایطی رفتار نامناسب معلم و احیاناً محیط عمومی جامعه و خانواده نیز این ناامنی را برای دانش‌آموز مضاعف می‌کند و در این شرایط درس خواندن برای او بسیار سخت و رنج‌آور خواهد بود. رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر به حرف و نظر کسی خندیدیم و یا او را مسخره کردیم، ‌یعنی تحمل نظرات و افکار دیگران را نداریم در حالی که تحمل نظر مخالف یکی از شروط اصلی ایجاد فضای مناسب برای پرورش ذهن‌های خلاق است. اگر از پاسخ و نظر متفاوت دانش‌آموز در مدرسه استقبال شد او برای بروز خلاقیتش جرئت می‌یابد و تشویق می‌شود و محیط مدرسه محیط احترام به خلاقیت، اخلاق و ادب می‌شود.