رئیس سازمان جهاد کشاورزی خبر داد

ابلاغ پرداخت تسهیلات 100 میلیارد تومانی سرمازدگی به بانک ها

فرخ نژاد- پرداخت تسهیلات 100 میلیارد تومانی خسارت سرمازدگی آذرماه سال گذشته ، به بانک های کشاورزی استان ابلاغ شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با «خراسان جنوبی» از انجام مراحل احصا  و راستی آزمایی فهرست های خسارت دیدگان، تعیین سطح و میزان خسارت، مبانی کارشناسی میزان تسهیلات پرداختی به کشاورزان خسارت دیده و  معرفی آن ها به بانک ها از سوی این سازمان خبر داد.
مهندس« ولی پور» گفت: این فهرست ها را مجدد بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل و معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی مورد بازنگری قرار دادند و پایان هفته گذشته هم تایید نهایی استانداری به بانک کشاورزی اعلام شد.
به گزارش «خراسان جنوبی» این خبر در حالی اعلام شد که 12 مرداد ماه امسال استاندار پیشین خراسان جنوبی از آغاز توزیع تسهیلات 100 میلیارد تومانی خسارت سرمازدگی در استان خبر داده بود. 
مهندس«پرویزی»  در پاسخ به گلایه و انتقادهای مطرح شده در این مورد گفت: دولت 100 میلیارد تومان تسهیلات ویژه سرمازدگی استان را با اولویت شهرستان های فردوس، سرایان و بشرویه به استان ابلاغ کرد و بانک کشاورزی هم به عنوان بانک عامل در خراسان جنوبی برای پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شد.
وی افزود: برای چگونگی نحوه توزیع این تسهیلات به خسارت دیدگان هم کمیته های سه نفره ای در شهرستان تشکیل شده و براساس فهرستی که این کمیته ها به بانک عامل در شهرستان داده اند پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان در حال انجام است. بنابراین گزارش هفته اول آذرماه سال گذشته برودت هوا به شدت در خراسان جنوبی افزایش یافت طوری که در کنار برف و بارانی که بر زمین نشست افت شدید و ناگهانی دمای هوا لطمه های جبران ناپذیری به محصولات کشاورزی خراسان جنوبی به ویژه زعفران و انار که در حال برداشت بود وارد کرد.
به علاوه  هنوز مدتی نگذشته بود که دوباره داغ دل کشاورزان تازه شد و اینجا بود که صدای  اره های برقی از  باغ ها بلند شد.سرمای شدید آسیبی جدی به درختان انار باغداران فردوس و سرایان وارد کرده بود و کشاورزان ناچار به کف بر کردن هزاران درخت انار شدند. هیئت دولت  15 دی ماه سال گذشته به منظور جبران خسارت سرمازدگی خراسان جنوبی مصوبه ای داشت تا مقداری از دردهای زعفران کاران و انارکاران شهرستان های  استان کاسته شود. براساس این مصوبه هزار میلیارد ریال (100 میلیارد تومان) تسهیلات بانکی ارزان قیمت از محل منابع بانک کشاورزی برای جبران خسارت های ناشی از سرمازدگی به بخش کشاورزی خراسان جنوبی با اولویت محصول زعفران و انار در شهرستان های فردوس، بشرویه و سرایان پرداخت می شود.این تسهیلات با معرفی دستگاه‌های مرتبط و با هماهنگی استانداری (در قالب کارگروه موضوع بند (و)تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور) با سود و کارمزد پنج درصد و بازپرداخت حداکثر ده سال به خسارت‌دیدگان پرداخت می‏شود.