مجری طرح آمایش سرزمینی استان اعلام کرد

رشد منفی صنعت خراسان جنوبی

حیدری– مجری طرح آمایش سرزمینی استان با استناد به اطلاعات و بررسی های انجام شده در این طرح از رشد منفی بخش صنعت استان در سال های اخیر خبر داد.
دکتر «خطیب» پنجشنبه گذشته در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان به جدولی که در آن رشد عملکرد هر یک از بخش های خدمات، صنعت، کشاورزی و... در استان بررسی و مشخص شده است، اشاره کرد و گفت: بر اساس مقایسه ای که در نمودارهای این جدول انجام شده در چند سال گذشته رشد بخش صنعت منفی بوده و این رشد منفی ناشی از یکسری پارامترهاست.
وی بر این اساس تاکید کرد: صنایعی در استان ایجاد شود که زیرساخت های آن فراهم و دسترسی به مواد اولیه آن آسان تر باشد و در فراوری هم به سمت صنایعی حرکت شود که به آب کمتری نیاز داشته باشد. وی  همچنین از تهیه و ارائه 400 برگ نقشه GIS زمین شناسی و گسل های فعال استان در این طرح خبر داد.
وی در ادامه با بیان این که در این طرح تمام مطالعات در مورد آب و منابع آبی استان انجام شده افزود: 93 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی، 5.2 درصد برای مصارف شرب و 1.8 درصد در بخش صنعت استان استفاده می شود که از این رو در چشم اندازی که برای این طرح دیده شده برای مواجه نشدن با مشکل کم آبی باید سالانه 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی شود.
«خطیب» با بیان این که این طرح در 3 بخش تهیه شده است، افزود: نشست های چند جانبه ای با دستگاه های مختلف و کارشناسان آن ها برگزار و در بخش اول وضع موجود استان در این طرح بررسی شده و در بخش دوم چشم اندازی برای رسیدن استان به عنوان توسعه مطلوب تعیین شد. وی اضافه کرد: در بخش سوم به چگونگی رسیدن به توسعه مطلوب پرداخته شد که بر اساس چشم اندازی که برای استان در افق سال 1415 در نظر گرفته شده است، خراسان جنوبی باید در این سال به یک استان توسعه یافته از نظر صنعتی، کشاورزی و خدمات و معدن و با اقتصاد دانش بنیان تبدیل شده باشد طوری که بیشتر محصولات تولیدی استان در داخل فراوری شود و در بخش آب بهره وری بالا باشد.
مجری طرح آمایش سرزمینی استان در ادامه به برخی اطلاعات به دست آمده در این طرح اشاره و اظهار کرد: اختلاف درآمدها در روستاهای استان سبب ایجاد موجی از مهاجرت ها از روستا به شهر شده است و برای این که بتوان جمعیت را در روستاها نگه داشت باید در روستاها جاذبه هایی مثل مشاغل مختلف ایجاد کرد.
وی تصریح کرد: تمام اطلاعات سند آمایش سرزمینی استان بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال 95 به روز شده است.
«شهرکی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم در این جلسه با تاکید بر این که باید اعتبارات را به سمت تامین زیرساخت های معدنی سوق داد گفت: یکی از دلایل عقب افتادگی حوزه معدن استان قرار گرفتن پهنه های معدنی در اراضی ملی و محیط زیست استان است.
«ولی پور مطلق» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این جلسه به برگزاری جشنواره گل های نرگس در خوسف اشاره کرد و گفت: 16 تا 23 درصد از گل نرگس کشور در خراسان جنوبی تولید می شود و در استان هم خوسف رتبه اول را دارد که از این رو برگزاری جشنواره گل های نرگس می تواند کمک خوبی به معرفی این پتانسیل در استان بکند. دکتر «خلیلی» رئیس دانشگاه بیرجند هم گفت: دانشگاه بیرجند به عنوان یکی از 16 دانشگاه جامع کشور با اهداف ملی شناخته شده است.
مزیت آمایش سرزمینی
استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه غنی و درست بودن سند آمایش سرزمینی استان را یکی از مزیت های این طرح دانست و گفت: تعداد شیت ها و نقشه های تهیه شده توسط کارشناسان مختلف به لحاظ ساختاری و محتوایی بر غنای این طرح افزوده و آن را نسبت به سایر طرح های آمایش در دیگر استان ها دارای مزیت کرده است.
«مروج الشریعه» افزود: باید دانشگاه بیرجند ارتباطات بین المللی با سایر دانشگاه های دنیا داشته باشد تا بتوان از علم و تکنولوژی های به روز دنیا بهره مند شد. وی تاکید کرد: اصلاح جزئیات مد نظر در طرح آمایش استان باید سریع تر انجام شود و زودتر به تصویب برسد.در این جلسه همچنین پس از بررسی و تبادل نظر اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان، کلیات طرح آمایش استان با ۱۶ رای موافق از مجموع ۱۶ رای  گرفته شده و کلیات جشنواره استانی گل نرگس با ۱۴ رای موافق و برگزاری جشنواره تئاتر معلولان با ۱۶ رای موافق مورد تصویب شورا قرار گرفت.