گزارشی از دهمین دوره مسابقات چند جانبه اسب دوانی

تاخت در کورس پاییزه

اولین رقابت پاییزی اسب سواران استان در هوای سرد عصر روز گذشته بیرجند در موج استقبال گرم علاقه مندان برگزار شد طوری که قبل از برگزاری این رقابت مهیج و پرطرفدار جمعیت زیادی به پیست سوارکاری ورزشگاه 15 هزار نفری الغدیر آمدند و سوارکاران هم مشغول تمرین و یورتمه اسب ها بودند.
به گزارش «خراسان جنوبی» در حالی این رقابت، دهمین دوره مسابقات اسب دوانی در مرکز استان بود که از شکل گیری هیئت سوارکاری استان کمتر از 2 سال می گذرد و دهمین دوره این مسابقات با گذشت حدود 7 ماه از برگزاری نهمین رقابت در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد.
یکی از تماشاگران که از ساعاتی قبل از برگزاری این رقابت مهیج به پیست سوارکاری ورزشگاه 15 هزار نفری الغدیر آمده است، ورزش سوارکاری و اسب دوانی را از رشته های پرطرفدار و مورد تاکید در دین مبین اسلام می داند که همواره با شور و حال خاصی در استان های مختلف کشور برگزار می شود اما در خراسان جنوبی آن طور که باید به آن بها داده نشده است.
«محمدی» از مسئولان مربوط می خواهد برای برگزاری رقابت های اسب دوانی در بازه های زمانی کوتاه تر و احداث پیست مناسب و استاندارد با حصارکشی برای این رشته ورزشی برنامه ریزی کنند. به گفته یکی دیگر از تماشاگران، رشته سوارکاری از رشته های پرطرفداری است که با یک برنامه ریزی اصولی در خراسان جنوبی می تواند علاوه بر پاسخگویی به علاقه مندان با توجه به استعدادهای موجود در کشور هم حرفی برای گفتن داشته باشد.
 «احمدی» بر توجه بیشتر متولیان امر در زمینه برگزاری رقابت های سوارکاری تاکید می کند.
یکی از سوارکاران هم بر برنامه ریزی برای آموزش حرفه ای این رشته ورزشی در استان تاکید دارد و سطح این رقابت ها را نسبت به دوره های گذشته مطلوب تر می داند.
او در عین حال کمبود مربی و اسب های ورزشی را از جمله مشکلات پیش روی این رشته بر می شمرد و از مسئولان می خواهد مسابقات بیشتری را در این رشته ورزشی برنامه ریزی کنند.
سوارکار دیگری هم می گوید: باید این رقابت ها با حضور تعداد بیشتری از سوارکاران برگزار شود تا رقابت جذاب تر و رقابت ها بیشتر شود و سطح کیفی مسابقات ارتقا یابد.
سرپرست هیئت سوارکاری بیرجند و مسئول برگزاری رقابت های اسب دوانی در شهرستان هم می گوید: دهمین دوره مسابقات اسب دوانی با حضور سوارکاران خراسان جنوبی و رضوی و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در حالی برگزار شد که در این دوره 6 راس اسب در دو گروه دوخون و تروبرد شرکت کرده اند.
به گفته «اکبری» 4 سوارکار خراسان رضوی از شهرستان گناباد بودند و 2 سوارکار استان جزو باشگاه سوارکاری تندر تنها باشگاه سوارکاری استان در بیرجند بودند.
وی ادامه می دهد: به دلیل نبود هیچ گونه حمایتی از سوی مسئولان ورزش و جوانان استان از ابتدای امسال این دومین رقابتی است که برگزار می شود.
وی با اشاره به هزینه های سنگین برگزاری یک مسابقه اسب دوانی می افزاید: آماده سازی پیست و مکان و سایر موارد برای برگزاری رقابت ها یک طرف و جوایزی که برای برگزاری یک رقابت باید در نظربگیریم طرف دیگر قضیه است که دغدغه های زیادی را برای برگزاری یک رقابت پیش روی مسئولان قرار می دهد.
وی تاکید می کند: حتی برای برگزاری رقابت های روز گذشته هیچ گونه همکاری از سوی ورزش و جوانان استان انجام نشد طوری که حتی برای پزشکیار مسابقات از تربیت بدنی درخواست کمک داشتیم و آن ها پرداخت هزینه را در قبال خدمات مطرح کردند.
وی با اشاره به این که تاکنون با سرمایه گذاری های شخصی این رشته را فعال و مسابقات را برگزار کردیم می افزاید: رشته سوارکاری در مقایسه با سایر رشته ها کمتر مورد توجه مسئولان استانی قرار می گیرد و همین موضوع سبب شده که نتواند رشد کافی داشته باشد.
وی با اشاره به جوایز در نظر گرفته شده برای رقابت های روز گذشته می افزاید: نفر اول 10 میلیون ریال، نفر دوم 7 میلیون ریال و برای نفر سوم 3 میلیون ریال در نظر گرفته شده که همه این جوایز با همکاری جهاد کشاورزی استان تامین اعتبار شده است.
به گزارش «خراسان جنوبی» در این رقابت ها «اسب الکس» از باشگاه تندر بیرجند به مالکیت «مجتبی اکبری» و «یون سفید» از باشگاه تندر بیرجند به مالکیت «محسن حسینی» نایب قهرمان شدند و «ایکس فاکتور» از شهرستان گناباد به مالکیت «موسویان» در جایگاه سوم ایستاد.