موزه دفاع مقدس ۵ درصد پیشرفت پس از ۱۱ سال وعده

قاسمی - پارک موزه دفاع مقدس یکی از  پروژه‌هایی  است که  سال ۸۵ مصوب شد و کلنگ احداث آن در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در تقاطع بلوار صیاد شیرازی و قرنی بیرجند به زمین خورد.
در سفر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور در مردادماه سال قبل جابه‌جایی محل اجرای پروژه پارک موزه دفاع مقدس از زمین ۳۲ هکتاری بلوار صیاد شیرازی به پارک جنگلی بیرجند در دستور کار قرار گرفت اما شهریور سال 95 معاون عمرانی وقت استانداری با جابه جایی این مکان مخالفت کرد و قول رفع مشکل فنی خاک را طی مدت ۱۰ روز داد.
به گزارش خراسان جنوبی مشکل ساخت موزه به همین جا ختم نشد چرا که بنا به گفته متخصصان زمین لرزه، گسل رفع شدنی نیست و هیچ سازه ای بر روی آن دوام ندارد.
اگر چه از قول معاون وقت استانداری مدتی گذشت و مشکلی نیز رفع نشد اما عملیات اجرایی پروژه موزه دفاع مقدس سال گذشته در تقاطع بلوار صیاد شیرازی و قرنی آغاز شد.
معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سال قبل مطرح کرد که با پایان یافتن محاسبات طراحی، عملیات اجرایی آغاز می‌شود. تنها دلیل جابه جایی پارک موزه دفاع مقدس از خیابان صیاد شیرازی به پارک جنگلی بیرجند هم مشکل فنی خاک و قرار داشتن بر روی گسل زلزله بود. مشکلی که محبوب معاون مهندسی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی آن را به پارک جنگلی بیرجند هم تعمیم داده و گفته بود که  قرار داشتن این بوستان بر روی خط گسل، جابه جایی را لغو کرد. تمام بیرجند بر روی خط گسل قرار دارد سه گسل اصلی در شهرستان و در مناطق کوه باقران، محدوده کوه شکراب و دیگری در وسط دشت بیرجند تا پشت روستای حاجی آباد وجود دارد. البته بلوار صیاد شیرازی نسبت به سایر مناطق، در معرض خطر کمتری قرار دارد پس موزه دفاع مقدس در این محل احداث می‌شود.
بنا به گفته وی این موزه در چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا و ۱۲ هزار متر مربع فضا احداث می شود و در صورت تخصیص اعتبار، تا پنج سال آینده به اتمام می‌رسد.
طولانی شدن تخلیه زمین
حالا در شرایطی که پروژه احداث موزه دفاع مقدس به 11سالگی رسیده است جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی پیشرفت آن را در حد 5 درصد بیان می کند و می گوید: فاز اول کار به متراژ هزار مترمربع یک ماه قبل شروع شد و یکی از دلایل کندی پروژه تحویل داده نشدن زمین در این سال هاست. سرهنگ« برازنده» مشکل تخلیه نشدن زمین توسط ارتش را مطرح می کند که باعث شد هر چند به ظاهر محل تحویل اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بود اما درعمل زمین تخلیه نشد و این کار 10 سال طول کشید و ارتش حدود 7 ماه قبل این زمین ها را تخلیه کرد و تحویل داد.
 بنا به گفته وی در اولین اقدام، با توجه به مشکلات کارشناسی مطرح شده در مورد محل، پروژه حدود یک ماه قبل در هزار متر مربع شروع شد درحالی که هنوز هم زمین در شهرداری مشکل دارد.
وی می افزاید: چون پروژه ملی است اعتبار دارد و باید هر سال توسط دولت تامین شود اما در 10سال گذشته رقم چندانی دریافت نکرده است در حالی که باید هر سال بیش از یک میلیارد تومان برای آن پرداخت می شد ولی به دلیل واگذار نشدن زمین، پولی در این سرفصل به استان وارد نشده است.
این تاخیر 10ساله به نظر «برازنده» هزینه های بسیاری به پروژه تحمیل کرده است طوری که بر اساس برآوردهای اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، ساخت پارک موزه دفاع مقدس را مشمول نوسانات قیمت آهن، مصالح ساختمانی، تورم و...کرده است و نمی توان رقم دقیقی برای اتمام این پروژه اعلام کرد.
در حالی که براساس برآوردهای اولیه در سال 87 اجرا شد و اتمام پروژه 5 میلیارد تومان اعتبار می خواست اما حالا به طور یقین این رقم 3یا 4 برابر شده است. به گفته وی در اولین سال شروع کار، پروژه هیچ تخصیصی نداشت و اجرای فونداسیون هم از محل اعتبار سال های قبل از ردیف ملی و به مقدار بسیار کم آغاز شد طوری که مبلغ ناچیزی در گذشته به پیمانکار پرداخت شده بود اما به دلیل واگذار نشدن زمین، آن را هزینه نکرده بود.
تخصیص 100 میلیون تومان برای پروژه میلیاردی
این مسئول اظهار می کند: رقم هایی که پرداخت شده در برابر بزرگی پروژه ناچیز و در مجموع اندکی از صد میلیون تومان بیشتر است و به عبارت دقیق یک سال حدود 74 میلیون تومان و پارسال هم 30میلیون تومان بود و به دلیل پایین بودن مبلغ، حتی با وجود تخصیص، نمی شد اقدامی انجام داد بنابراین پیشرفت برای پروژه ای 32هکتاری که فقط فونداسیون ساختمان اداری آن اجرا شده حدود 5درصد است. با این شرایط به نظر وی اتمام پارک موزه دفاع مقدس استان بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار می خواهد هر چند نمی توان با وضعیت موجود تخصیص بودجه ها زمان و رقم دقیقی اعلام کرد. این شرایط درحالی است که احداث موزه بین المللی صحرای طبس نیز از چند سال قبل ناتمام مانده و به نظر می رسد ساخت این موزه ها به تاریخ بپیوندد.