بی حوصله نشوید !

بی حوصلگی هر ازگاه سراغ همه می رود؛ سرکلاس، سر کار، در خانه و حتی هنگام تفریح.
هر چند خیلی ها آن را به عوامل بیرونی نسبت می دهند و مدعی می شوند چون کاری برای انجام دادن ندارند، حوصله شان سر رفته است اما به گزارش «بیتوته» تحقیقات نشان می دهد علت بی حوصلگی فقط کار یکنواخت نیست و برخی حتی با داشتن متنوع ترین نوع کارها از یکنواختی زندگی شکایت دارند.
ریشه بی حوصلگی!
به طور کلی ریشه حس کسالت و یکنواختی اول محرک های بیرونی یا نیاز به تنوع، هیجان و موضوعات تازه است و این نیاز نشان می دهد که چرا برون گراها بیشتر دچار کسالت می شوند و دوم عوامل درونی چرا که منشاء شور، حرارت و زندگی در درون آدم هاست و اگر افراد فاقد آن باشند هیچ محرک بیرونی خوشحالی و هیجان ایجاد نخواهد کرد بنابراین باید ریشه بی حوصلگی را پیدا کرد و سپس برای مقابله با آن دست به کار شد.
به درونت رجوع کن
برای کشف ریشه حس بی حوصلگی در درجه اول باید به درون خود رجوع کرد اگر با احساس نارضایتی، خشم یا سرخوردگی مواجه شده اید وقت آن رسیده در نگاه و انتخاب های خود تغییر اساسی به وجود آورید چون تغییر نگاه به محیط اطراف می تواند در مقابله با بی حوصلگی بسیار موثر باشد، عده ای به درخت که نگاه می کنند چیزی بیشتر از کلمه درخت نمی بینند در حالی که می توان زیبایی تک تک برگ ها، شکل و رنگ های مختلف آن را هم دید، به عبارتی باید کیفیت ارتباط خود را با جهان تغییر داد.
بیرون چه خبر است؟
گاهی به این تشخیص می رسیم که ریشه بی حوصلگی علت بیرونی دارد به عنوان مثال یکنواختی کار است.
در این صورت تغییر شغل یا تغییر محیط کار و غنی کردن محتوای آن یا تغییر میزان چالش و پیچیدگی اش می تواند مفید باشد. به عنوان مثال یک فروشنده می تواند با گفت وگو با مشتریان به کارش تنوع دهد یا به دنبال راه هایی خلاق برای عرضه کالا باشد.
آرام مشاهده کن
مشاهده آرام از موثرترین شیوه های مقابله با بی حوصلگی است چون گاهی کارهایمان را با سرعتی انجام می دهیم که در عمل جایی برای لذت بردن از آن ها باقی نمی ماند.
 در واقع میل غیر طبیعی به سریع انجام دادن کارها و رکورد زدن و زود تمام کردن هر کاری باعث می شود نتوانیم با آن چه در حال انجام دادنش هستیم ارتباط برقرار کنیم و بر این اساس آن کار برای ما تبدیل به وظیفه یا موجود بیگانه ای می شود که باید هرچه زودتر از شرش خلاص شد.
فعال یا منفعل
روش دیگر مقابله با حس بی حوصلگی پرهیز از سرگرمی های منفعلانه یعنی فعالیت هایی است که جسم و ذهن در آن فعال نمی شوند.
فراموش نکنید بی حوصلگی می تواند علامت این باشد که انجام یک کار، هدر دادن وقت است و ارزش ادامه دادن را ندارد در این مواقع توصیه می شود به جای این که به جنگ بی حوصلگی بروید کار و عامل آن را متوقف کنید.