صدور 800 مجوز برای احداث نیروگاه های خورشیدی در استان

 از ابتدای امسال تاکنون 800 مجوز احداث نیروگاه خورشیدی در استان صادر شده است.
مدیر انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت توزیع نیروی برق استان این مطلب را پنجشنبه گذشته در همایش تبیین ضرورت و ارزیابی راهکارهای احداث نیروگاه خورشیدی برای واحدهای صنعتی استان مطرح کرد و گفت: میانگین تابش مؤثر آفتاب کشور در سال هزار و 800 ساعت بوده که میزان تابش خورشید در خراسان‌جنوبی به مراتب بیشتر از این رقم است و از این فرصت باید به خوبی استفاده کرد.
«پوزشی» هزینه مورد نیاز برای احداث هر نیروگاه یک کیلوواتی را 5 تا 6 میلیون تومان و برای احداث نیروگاه پنج کیلوواتی را 30 میلیون تومان برآورد کرد و افزود: سال گذشته 342 مجوز و امسال 800 مجوز برای احداث نیروگاه خورشیدی صادر شده که از این تعداد 300 مجوز مربوط به خانه‌های مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) است.
به گفته وی در مجموع 53 نیروگاه خورشیدی در استان در حال بهره‌برداری است که با بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها، انرژی تولیدی به شبکه برق تزریق می‌شود.
مدیر انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تاکنون 290 هزار کیلووات انرژی تولید و مبلغی بیش از 230 میلیون تومان به مشترکان پرداخت شده است.معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: سرمایه گذاران خارجی زیادی در حوزه انرژی باد و خورشید به استان آمده‌اند طوری که برای مشترکان ۴۰ درصد بازده سرمایه گذاری داشته است.
«دادگر» تاکید کرد: طرح وزارت نیرو برای سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و خرید تضمینی از سال 94 اجرا شده و تاکنون خراسان جنوبی در این زمینه خوب عمل کرده است.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران خارجی زیادی در حوزه انرژی باد و خورشید به استان آمده‌اند طوری که نرخ خرید تضمینی برای مشترکان به ازای هر کیلو وات ساعت 700  تا 800 تومان بوده و برای سرمایه گذاران 40 درصد بازده سرمایه گذاری داشته است.
معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی هم گفت: همه مشترکان برق می‌توانند در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری و قرارداد تضمینی را به مدت 20 سال منعقد کنند.
وی اظهار کرد: علاقه ‌مندان در حوزه سرمایه‌گذاری انرژی‌های بادی می‌توانند تا هزار کیلووات ساعت در این حوزه سرمایه گذاری کنند.