هجدهمین دوره مسابقات مچ اندازی انتخابی تیم ملی در طبس برگزار شد

زورآزمایی پنجه ها

توسلی – قربانی - کوچک ترین حرکتشان زیرنظر است، پنجه هایشان در هم گره خورده و   تمرکزشان فقط خواباندن دست حریف است، کوچک ترین بی دقتی می تواند منجر به شکست شان در عرض چند ثانیه شود و هیجان تماشاگران با کمترین جابه جایی دست ها فضای رقابتی را سنگین تر می کند. به گزارش «خراسان جنوبی» هجدهمین دوره مسابقات مچ اندازی قهرمانی باشگاه های کشور انتخابی تیم ملی روزهای سوم و چهارم اسفند ماه جاری به میزبانی شهرستان طبس در موج استقبال علاقه مندان و تیم های شرکت کننده برگزار شد و عصر روز گذشته با معرفی قهرمانان این رشته و برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید.
استقبال بی نظیر
رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان با اشاره به استقبال بی نظیر از مسابقات قهرمانی مچ اندازی کشور انتخابی تیم ملی و قهرمانی باشگاه های کشور به میزبانی طبس این رویداد ورزشی را یکی از رویدادهای تاریخی در کشور توصیف کرد و یادآور شد: مسابقه ای  با این تعداد شرکت کننده تاکنون برگزار نشده است چرا که انتخابی تیم ملی برای اعزام به مسابقات آسیایی در سال آینده خواهد بود.
«محمد امین محمد پرست» درباره برگزاری این دوره از مسابقات در خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی قطب مچ اندازی کشور بوده و هست و زمانی که «خسرو حسنی» مچ انداز خراسان جنوبی و از قهرمانان آسیا را از دست دادیم ورزشکاران ما از نظر روحی افت کردند اما اکنون به دنبال احیای مچ اندازی در استان هستیم. به گفته وی 25 مچ انداز استان از شهرستان های مختلف به همراه دو داور خراسان جنوبی در این رقابت ها حضور داشتند.
وی همچنین به حضور مسئولان کشوری در این رقابت ها اشاره کرد و افزود:  روسای کمیته های مچ اندازی و داوران فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام از نزدیک شاهد برگزاری این رقابت ها بودند.
360 ورزشکار
رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام طبس هم گفت: این دوره از مسابقات با حضور 360 ورزشکار از 24 استان در قالب 27 تیم برگزار شد.
«عراقی» با اشاره به برگزاری این رقابت ها در چهار رده امید، جوانان، بزرگ سالان و پیش کسوتان افزود: عصر روز اول برگزاری مسابقات شرکت کننده های دست راست و صبح روز گذشته شرکت کننده های دست چپ در سالن دانشگاه آزاد اسلامی واحد طبس با یکدیگر رقابت کردند.
به گفته وی با توجه به برگزاری رقابت های انتخابی تیم ملی برای حضور در مسابقات آسیایی قزاقستان در اردیبهشت ماه سال آینده بلافاصله بعد از این رقابت ها اردوی تیم ملی را خواهیم داشت. وی با اشاره به انگیزه و سطح بالای شرکت کنندگان این موضوع را در افزایش سطح کیفی مسابقات تاثیرگذار دانست. وی در مورد میزبانی این رقابت ها هم گفت: فقط اسکان ورزشکاران و اسکان و تغذیه عوامل اجرایی و داوران با میزبان بود که در این زمینه تمام تلاشمان را به کار بردیم که شرایط مطلوبی را در اختیار ورزشکاران قرار دهیم. وی همچنین از مدیر عامل شرکت فراورده های گوشتی قوتک که حامی این دوره از رقابت ها بود نیز قدردانی کرد.
همسطح با آسیا
«حامد آریایی فرد» یکی از ورزشکاران اصفهانی که قهرمان رقابت های آسیا ست نیز با ابراز رضایت از میزبانی طبس گفت : رقابت ها همسطح با رقابت های آسیا بود و همه شرکت کنندگان با آمادگی کامل حضور داشتند. 
یکی از داوران این رقابت ها که از داوران جهانی این رشته است هم با اشاره به سطح بالای رقابت ها گفت: در مقایسه با سال های گذشته استقبال زیادی از این رقابت ها شد و همین موضوع سبب شد با وجود برگزار نشدن مسابقات در مرکز استان سطح بالا و پایاپای را در این رقابت ها شاهد باشیم.
به گفته «مرتضی مرادی» همه شرکت کنندگان برای کسب مقام و عضویت در تیم ملی تلاش کردند. وی با اشاره به این که این رشته در دو دست راست و دست چپ برگزار شد ادامه داد: دست راست و دست چپ هر کدام یک مدال دارند.
وی ادامه داد: برای ورود به مسابقات کشوری چون ورزش مچ‌اندازی زیر نظر هیئت بدنسازی و پرورش اندام فعال است بنابراین مسابقات از طریق بخشنامه فدراسیون پرورش اندام به هیئت‌های سراسر کشور اعلام و همیشه قبل از مسابقات تست‌های استعدادیابی انجام می‌ شود.
بهبود شرایط 
رئیس کمیته مچ اندازی کشور با اشاره به شرایط خوبی که برای برگزاری این رقابت ها توسط مسئولان طبس فراهم شده بود گفت: مچ‌اندازی از‌ سال ١٩٧٤ به ‌عنوان یک ورزش در دنیا مطرح و مسابقات جهانی آن برگزار شد که کشورهای زیادی از آن استقبال کردند.
به گفته «رجب لو» در گذشته چون هنوز مچ‌اندازی زیر نظر وزارت ورزش و جوانان نبود، حمایتی از طرف این وزارت نداشتیم اما از وقتی وارد سیستم وزارتخانه شدیم، شرایط خیلی خوب شده است و هم اکنون مسابقات استانی به‌ صورت منظم برگزار می‌شود و حتی در بخش بانوان هم به دنبال گسترش مچ‌اندازی هستیم.
وی ادامه داد: حتی پوشش مخصوص بانوان را به فدراسیون جهانی ارائه کرده‌ایم و مورد تایید قرار گرفته و هیچ مشکلی برای حضور بانوان در این رشته وجود ندارد و در تمام این اقدامات وزارت ورزش حمایت کرده است. به گفته وی مچ اندازی رشته ای است که حمایت از آن از طریق بخش خصوصی نتیجه خوبی برای آن بخش خواهد داشت. وی ادامه داد: در مچ‌اندازی وزن ها و رده‌های مشخصی در نظر گرفته شده و قوانین منحصر به ‌فردی وجود دارد و این رشته به‌ زودی وارد المپیک و پارالمپیک هم خواهد شد و این نشانه به رسمیت ‌شناختن آن در دنیاست.
به گفته وی اقدامات لازم برای ورود این رشته به پارالمپیک ٢٠٢٠ انجام شده و فقط به حضور دو کشور دیگر در جمع تیم‌های حاضر در مرحله مقدماتی نیاز است تا ظرفیت برای حضور در پارالمپیک تکمیل شود ضمن این که مچ‌اندازی برای ورود به المپیک هم باید فدراسیون مستقلی داشته باشد.
در حاشیه
برای برگزاری این رقابت ها تبلیغات خوبی در  شهر طبس انجام نشده بود و مردم از برگزاری این رقابت ها اطلاع کافی  نداشتند.