فرصت کم زائرسرای استان برای ساخت و ساز در مشهد

نویسنده : قاسمی
 انجام نشدن عملیات ساخت و ساز، زمین زائرسرای ارزان قیمت خراسان جنوبی در مشهد را در معرض باز پس گیری قرار داده است. به گزارش «خراسان جنوبی» 6 سال از آغاز مطالعات اولیه ایجاد زائرسراهای ارزان قیمت در مشهد می گذرد و خراسان جنوبی هم یکی از استان هایی است که برای احداث این زائرسرا زمین دریافت کرده در شرایطی که هنوز کار به مرحله اجرا نرسیده و تنها تغییر ایجاد شده در این زمینه جابه جایی زمین و نزدیک شدن محل احداث آن به حرم مطهر است. 
این در حالی است که برخی استان ها پروژه خود را به مرحله اتمام نزدیک کرده اند یا پیشرفت خوبی در این زمینه دارند ولی زائرسرای خراسان جنوبی در تهدید پس گرفتن زمین توسط شهرداری مشهد قرار دارد. 
فرصت کوتاه
مدیر اجرایی بنیاد زائر خراسان جنوبی در این زمینه می گوید: زمین مورد نیاز برای احداث زائرسرا با موافقت شهرداری و شورای اسلامی مشهد به صورت رایگان به استان تحویل داده شد و حالا دو سال از این موضوع می گذرد و در صورتی که سال آینده عملیات اجرایی پروژه زائرسرای خراسان جنوبی در مشهد شروع نشود شهرداری مشهد زمین را پس می گیرد و به استان های دیگر واگذار می کند در حالی که برای زمین و پروانه ساخت زائرسرا هزینه ای از استان دریافت نشده است.
سید «واحد حسینی» می افزاید: حدود سه سال قبل زمینی در بلوار ولایت برای احداث زائرسرا پیشنهاد شد که با حرم مطهر فاصله داشت اما به دلیل نزدیک بودن به آستان مطهر رضوی، محل زمین با همکاری شهرداری مشهد جابه جا شد و حالا دو سال از واگذاری مکان جدید در خیابان طبرسی می گذرد ولی پروژه هنوز شروع نشده است. 
8 میلیارد تومان، برآورد اولیه ساخت
وی تاکید می کند: به منظور افزایش متراژ زمین، با استفاده از کمک های مردمی و همچنین دریافت وام، ملک مجاور به وسعت 145مترمربع توسط بنیاد زائر خراسان جنوبی خریداری شد و وسعت زمین به 802 مترمربع افزایش یافت. 
وی با اشاره به این که پروژه آماده شروع به کار است اما نیاز به کمک مالی مسئولان و مردم دارد اظهار می کند: تاکنون 700 میلیون تومان در این زمینه هزینه شده است اما گودبرداری و استحکام سازی بنا 500 میلیون تومان دیگر نیاز دارد.
وی اعتبار مورد نیاز برای ساخت این زائرسرا در شرایط فعلی و بر اساس برآورد اولیه را حدود 8 میلیارد تومان بیان و تصریح می کند: ممکن است این هزینه در دوران ساخت بیشتر شود. 
وی از دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و خیران برای ساخت این زائرسرا دعوت و تصریح می کند: دراین زمینه تاکنون سه نامه و تقاضا به آستان قدس ارائه شده است اما پاسخی دریافت نکرده ایم. 
قرار است زائرسرای ارزان قیمت خراسان جنوبی در مشهد با زیربنای حدود 750مترمربع زیربنا در 9طبقه و با 500تخت احداث شود که 3 طبقه آن خدماتی و 6 طبقه دیگر اقامتی خواهد بود. براساس برنامه ریزی قسمت های اقامتی 4طبقه برای سوئیت خانوادگی و 3 طبقه برای اقامت گروهی در نظر گرفته شده است.