65 میلیارد تومان به بودجه 97 استان اضافه شد

ریل های حرکت راه آهن با تصویب فاینانس ردیف شد
فرخ نژاد- 19 آذر ماه امسال رئیس جمهور لایحه بودجه 97 را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و سوم بهمن ماه هم با تصویب نمایندگان مجلس برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد، در این مدت نمایندگان مجلس چکش کاری ها و چانه زنی های لازم را برای رفع نواقص و سهم خواهی بیشتر از بودجه 97 و واقعی تر شدن آن در کمیسیون تلفیق انجام دادند. به گزارش «خراسان جنوبی» در بودجه پیشنهادی سال ۹۷ ،  استان‌های تهران ، خراسان رضوی ،خوزستان، فارس و مازندران بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی و شمالی، قزوین و سمنان کمترین بودجه را به خود اختصاص دادند. بعد از تقدیم لایحه بودجه 97 به مجلس شورای اسلامی، خراسان جنوبی که کمترین بودجه را داشت چشم امید همه مسئولان آن به چانه زنی های نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق دوخته شد اما مثل این که امسال نسبت به سال قبل چندان افزایشی در منابع اعتباری سال 97 نسبت به سال گذشته که در مجلس شورای اسلامی به دو برابر رشد یافته بود ندارد و تنها 65 میلیارد تومان به منابع اعتباری تملک دارایی های سرمایه ای استان در بودجه 97 افزوده شده است.
به علاوه با مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تامین منابع ملی فاینانس پروژه های راه آهن می توان امید داشت روزنه ای برای اجرایی شدن پروژه راه آهن خراسان جنوبی هم باز شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان در گفت وگو با «خراسان جنوبی» به افزایش 65 میلیارد تومانی منابع تملک دارایی های سرمایه ای خراسان جنوبی در بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: کاهش بودجه تنها مختص خراسان جنوبی نیست بلکه اعتبار سال آینده تمام استان ها با کاهش مواجه بوده است زیرا در سال های قبل که برای تمام نقاط کشور بودجه حباب گونه ای مصوب می شد اما تخصیص ها کم بود ولی برای سال97 متناسب با تخصیص ها بودجه ها هم مصوب شده است. حجت الاسلام سید «باقر عبادی» با بیان این که متوسط کاهش بودجه کشور در سال آینده 35 درصد است افزود: خراسان جنوبی کاهش بودجه آن از متوسط کشوری خیلی کمتر است. وی دیگر نکته مثبت بودجه 97 را که با تلاش نمایندگان استان های شرق کشور عملیاتی شد بند الحاقی یک تبصره یک این بودجه اعلام کرد که برمبنای این بند خراسان جنوبی در کنار استان های محروم سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان به فهرست اضافه شد.  به گفته وی با توجه به این مصوبه شرکت ملی گاز ایران مکلف شد به منظور تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای این استان شرایط را مهیا و اقدام کند. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از نکات مثبت بودجه را تامین منابع 15 درصدی دولت برای نقدینگی مورد نیاز فاینانس پروژه های راه آهن دانست زیرا با این محدودیت های مالی که دولت با آن مواجه است نمی تواند این منابع را تامین کند که در بودجه 97 مصوب شد منابع مورد نیاز فاینانس از صندوق توسعه ملی تامین شود.
«عبادی» افزود: با این مصوبه می توان امید داشت که از طریق جذب فاینانس بتوان پروژه زیرساختی راه آهن خراسان جنوبی را به سرانجام برساند.