تفاوت قیمت در ایستگاه تاکسی ها

زهراخسروی-«فاصله چندانی از ثبت درخواست سرویس خدمات تاکسی آنلاین تا رسیدن راننده نشد، در جست و جوی خودروی درخواستی بودم که راننده ای جوان سوار بر خودروی اسپورت با ظاهری متفاوت پیاده شد و پرسید شما درخواست سرویس داده بودید؟ با نگاهی سراسر تعجب و به علامت تایید سری تکان دادم و با کنجکاوی تمام خودروی اسپورت با شیشه های دودی اش را برانداز کردم و به ناچار و با اکراه سوار شدم. سرعت بالای راننده برای پیمودن مسیر، ظاهر خودرو و ظاهر متفاوتش زبان گلایه ام را باز کرد اما او خود را راننده ای ماهر معرفی کرد و از امنیت بالای تاکسی های اینترنتی به دلیل کنترل مسیر توسط صاحبان خدمات سخن گفت اما بحث بر سر این نبود، بحث بر سر کرایه دریافتی است.»این ها صحبت های یک شهروند بیرجندی است که از خدمات تاکسی های آنلاین استفاده کرده است. «حسینی» می گوید: هر چند در ابتدای ثبت درخواست، تصویر راننده و مسیر درخواستی مشخص و مبلغ خاصی برای یک مسیر تعیین می شود اما برخی موارد خلاف آن اتفاق می افتد. وی با مثالی توضیح می دهد: برای یک مسیر درخواستی دو هزار تومان توسط تاکسی اینترنتی ثبت شد اما بعد از رسیدن به مقصد چهار هزار تومان دریافت شد، در حالی که مسافت زیادی را هم پیاده طی کردم و راننده علاوه بر نق زدن های مکرر، ترافیک مسیر را دلیل افزایش قیمت مطرح کرد.«کاووسی» دیگر شهروندی است که از خدمات تاکسی اینترنتی رضایت دارد و از تفاوت 500 تومانی نرخ این خدمات با آژانس ها می گوید و اضافه می کند: چون هنگام رسیدن به مقصد باید به راننده امتیاز داد نگرانی چندانی برای استفاده از این خدمات وجود ندارد.این موضوع نشان می‌دهد با توجه به گسترش تاکسی های اینترنتی و آنلاین و تمایل افراد به استفاده از خدمات این نوع تاکسی ها و علاوه بر مزیت هایی که دارد در برخی موارد نگرانی هایی به منظور استفاده از آن برای شهروندان وجود دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از طرفی افزایش و تفاوت نرخ کرایه تاکسی ها، یکسان نبودن قیمت ها، برگشت ندادن قسمتی از پول توسط رانندگان و ... داستان تازه ای نیست، بلکه از معضلات قدیمی و همیشگی است، موضوعی که علاوه بر نارضایتی مردم سبب سردرگمی آن ها در پرداخت هزینه و استفاده از وسایل نقلیه عمومی می ‌شود.
تفاوت نرخ ها
یک شهروند بیرجندی در حالی که مشغول پرداخت پول به راننده تاکسی است، غر و لندکنان خطاب به او می گوید: از میدان ابوذر تا ابتدای خیابان عدل مسیر طولانی نیست که بابت آن باید هزار تومان بپردازم و راننده فقط به این پاسخ اکتفا می کند که کرایه ها افزایش یافته است. «هاشمی» بانوی جوانی هم که تقاضای تاکسی دربست دارد، از قیمت مسیر پیشنهادی اش می پرسد و راننده در حالی که قیمت خاصی مطرح نمی کند، پاسخ می دهد: در مورد کرایه با هم به توافق می رسیم اما با اصرار بانوی جوان به قیمت سه هزار تومان اشاره می کند که با اعتراض مسافر با توجه به مسافت کم پیشنهادی اش مواجه شده و راننده به برچسب روی شیشه جلوی خودرو اشاره می کند و می گوید: کرایه ها افزایش یافته و برای مسیرهای کمتر از چهار کیلومتر این نرخ تعیین شده است.هر چند سازمان تاکسیرانی با اقدام هایی مانند نصب تاکسی متر، برچسب نرخ ها، مشخصات و کد خودرو، راننده و ... نرخ قانونی کرایه ها را در معرض دید مسافران قرار داده است اما تعداد کمی از مسافران به این موضوع توجه دارند و از طرفی جای خالی این برچسب ها در بسیاری از تاکسی ها به چشم می خورد که این موضوع گاهی دخالت سلیقه رانندگان در نرخ گذاری مسیرها و نارضایتی مسافران را به همراه دارد.  البته بسیاری از رانندگان هم جانب انصاف را رعایت کرده و با این که برچسب قیمت ندارند بر اساس نرخ مصوب از مسافر هزینه دریافت می‌کنند.به نظر یک شهروند بیرجندی، بیشتر مردم در صورت پرداخت کرایه اضافی فقط به واکنش لفظی و اعتراض به راننده اکتفا می کنند چرا که همان زمان مرجع در دسترس برای رسیدگی و باز پس گیری مبلغ اضافه وجود ندارد یا کمتر فردی تمایل دارد برای پرداخت مبلغ اضافه به شعب تاکسیرانی مراجعه کند چون چنین پیگیری هم زمان بر است و هم نتیجه آن مشخص نخواهد بود. «کدخدا» می افزاید: همین موضوع سبب شده تا برخی رانندگان تاکسی برای نرخ گذاری بعضی مسیرها راحت تر اعمال سلیقه کنند.از دیگر گلایه های بسیاری از شهروندان کمبود و مطلوب نبودن خدمات تاکسیرانی با وجود تعدد تاکسی ها در برخی نقاط و گاهی در مسیرهای پر تردد شهر است که به راحتی در دسترس قرار ندارند و مسافران در برخی خیابان ها با کمبود ناوگان تاکسیرانی مواجه می شوند. «محمدی» که ساکن خیابان پاسداران بیرجند است، می گوید: تردد تاکسی ها در این مسیر آن طور که باید مطلوب نیست و گاهی حدود نیم ساعت منتظر می مانم اما باز هم موفق به استفاده از تاکسی نمی شوم. موضوع دیگری هم که گاه گلایه برخی شهروندان را به دنبال دارد تفاوت و بالا بودن قیمت برخی آژانس هاست. شهروندی در این زمینه می گوید: در حالی که هر روز برای یک مسیر معین دو هزار و 500 تومان پرداخت می‌کردم اما برخی موارد برای همان مسیر ناچار به پرداخت سه هزار تومان می شوم که این موضوع نشان می دهد نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد. به نظر «کدخدا» با این که رانندگان موظف به استفاده از تاکسی متر هستند اما برخی از این امکان استفاده نمی کنند.
افزایش کمتر از 10 درصد
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند به فعالیت 700 تاکسی شهری اشاره می کند و می گوید: از این تعداد حدود 130 تاکسی ویژه پایانه مسافربری و 80 دستگاه ویژه فرودگاه است و 200 دستگاه در شبکه بی سیم فعالیت دارند و بقیه تاکسی های خطی هستند. «غلام پور» با اشاره به فعالیت 80 تاکسی گردشی خطی می افزاید: خدمات بر اساس تقاضای مسافر در مسیرها انجام می شود و چنان چه در یک مسیر مانند خیابان پاسداران تقاضا کمتر باشد، رغبت حمل و نقل عمومی برای فعالیت در آن مسیر هم کمتر می شود. آن طور که او می گوید سال گذشته نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در لایحه خدمات مطرح و قبل از سال تصویب شد و از ابتدای امسال نرخ های جدید اعمال شد. وی به افزایش کمتر از 10 درصد کرایه ها در سال 97 اشاره می کند و یادآور می شود: امسال در نرخ کرایه تاکسی ها تغییراتی به وجود آمد که نمی توان گفت افزایش داشته است به این شیوه که در سفرهای طولانی نرخ ها کاهش و در سفرهای کوتاه قیمت ها اندکی افزایش یافت. به گفته وی، بر اساس اصلاح نرخ های امسال، مسافر با سوار شدن و با مراجعه به نرخ نامه نیاز به استفاده از تاکسی متر ندارد چون قادر به محاسبه هزینه سفر خواهد بود و با این تعدیل نرخ، شاهد کمترین گلایه و شکایت در این دو ماه بوده ایم. به گفته وی، به محض تماس شهروند ابتدا کد تاکسی و راننده شناسایی و سپس احضار و پس از اثبات ادعای شهروند مراتب پیگیری و برخورد می شود. وی از پیگیری بلیت الکترونیکی برای استفاده در تاکسی های شهری خبر می دهد و می گوید: این طرح مدتی توسط یکی از شرکت ها اجرا شد اما به دلایلی موفق نبود و دوباره موضوع در دست پیگیری است و در این مورد با دو بانک وارد مذاکره شده ایم. او می گوید: تاکسی های اینترنتی مطابق ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل و ماده 32 قانون راهنمایی و رانندگی ملزم به دریافت پروانه و فعالیت زیر نظر شهرداری هستند. «غلامپور» می افزاید: هر چند این شرکت ها ملزم به دریافت پروانه از اتحادیه کسب و کارهای مجازی هستند اما نظارت بر آن ها برعهده شهرداری هاست و شرکت های اینترنتی فعال در شهر هیچ کدام مجوز رسمی از شهرداری ندارند، بنابراین شهرداری بیرجند هیچ مسئولیتی در قبال آن ها نخواهد داشت.