آوار قنات عباس آباد روی دل زرشک کاران

 دروگر – دل نگرانی هایشان انگار تمامی ندارد، سال گذشته که محصول نداشتند و امسال هم به بار نشستن محصولشان در خار اما و اگرها زخم می خورد. این جا عباس آباد است، روستایی در 65 کیلومتری شهر حاجی آباد و در بخش زهان با 100 خانوار جمعیت که امرار معاش بیشتر اهالی آن از طریق کشاورزی و دامداری و عمده محصولشان هم زرشک است.
به گزارش «خراسان جنوبی» عباس آباد دارای پنج رشته قنات است که در اثر سیلاب اخیر به قنات های کلاته بلوچ و قوش این روستا آسیب رسید طوری که قنات کلاته بلوچ که یک اینچ آب داشت بعد از تخریب آب آن به نصف رسید در حالی که جمعیت زیادی از اهالی عباس آباد مالک این قنات هستند و حدود 10 هکتار باغ های زرشک از این قنات تغذیه می شود. آن طور که دهیار عباس آباد می گوید: زرشک محصول دو ساله است که سال گذشته درختان روستا محصول نداشت و امسال که سال محصول است اگر این قنات احیا نشود محصول دوساله اهالی از بین خواهد رفت و باید دو سال دیگر منتظر محصول بمانند. «منطقی» تاکید می کند: تنها راه درآمد اهالی از طریق کشاورزی و محصول زرشک است و اگر این محصول از بین برود باید اهالی برای مایحتاج زندگی و کسب و کار از روستا بروند.
معاون جهاد کشاورزی زیرکوه در این زمینه می گوید: با توجه به این که باران به صورت رگباری اتفاق افتاد، باعث سیل شد و حدود 80 قنات این شهرستان و اراضی کشاورزی و باغی آسیب دید و کارشناسان جهاد کشاورزی در حال برآورد خسارت هستند. «حیدری» با تاکید بر این که وظیفه ذاتی جهاد کشاورزی مرمت و به سازی قنات هاست به کشاورزان اطمینان می دهد: تنها نخواهند بود و جهاد کشاورزی خیلی سریع به همراه بسیج سازندگی و اداره های مربوطه در این زمینه ورود خواهد کرد.
وی البته خواستار همکاری مردم هم می شود و می گوید: کشاورزان کارهای اولیه را انجام دهند تا پیگیری های لازم انجام شود.
گفتنی است قنات این روستا بر روی بستری از مسیر رود قرار گرفته که کشاورزان برای آبدهی بیشتر قنات بند خاکی در بالادست ایجاد کردند که امسال بر اثر سیلاب بند شکست و قنات که در زیر بند قرار داشت تخریب شد و گل و لای زیاد باعث مسدود شدن قنات شد بنابراین کشاورزان خواستار کمک مسئولان مربوط هستند و برای مرمت قنات در زمینه نیروی انسانی اعلام همکاری کرده اند.