ترافیک در محورهای بیرجند – قاین و دیهوک – بجستان از حد گذشت

فرخ نژاد- قصه پر غصه قربانیان جاده ای روز گذشته باز محور سخنان اعضای اولین جلسه کمیسیون ایمنی راه های استان  در سال 97 بود طوری که مدیر کل راه و شهرسازی از روند افزایشی قربانیان جاده ای خراسان جنوبی بعد از سه سال که روند کاهشی طی کرده است اما در سال 96 رو به افزایش بود ابراز نگرانی کرد و بیشترین آن را مربوط به دو محور بیرجند- قاین و دیهوک - بجستان دانست که جزو قطعات کریدور شمال- جنوب است. مهندس«مهدی جعفری» سطح سرویس در این محورها را شش یعنی در رده محورهایی اعلام کرد که ترافیک در آن به حد اشباع رسیده و ضروری است باند دوم این محورها هر چه سریع تر به سرانجام برسد تا از تعداد تصادف ها نیز کاسته شود.وی به مشکل مالی شدید پیمانکاران این محورها نیز اشاره کرد و این موضوع را متذکر شد با این که تصادف ها در دو محور اصلی کمتر از نیم درصد است اما قربانیان آن خیلی بالاست. وی دیدارهایی را که همراه با مسئولان ارشد استان با وزیر راه و شهرسازی و معاونان مهندس «آخوندی» در مورد این محورها و اهمیت اجرای سریع باند دوم آن داشته است یادآور شد و از استاندار و نمایندگان خواست تا پیگیر اجرایی شدن نامه وزیر راه و شهرسازی به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در زمینه پرداخت مطالبات پیمانکاران و تخصیص اعتبار آن شوند.
150 میلیارد تومان نیاز دو محور حیاتی
به گفته وی اتمام این محورهای حیاتی استان نیاز به 150 میلیارد تومان اعتبار دارد. وی با بیان این که دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه به شرکت توسعه و ساخت راه های کشور پیشنهاد دادند که با توجه به تصادفات زیادی که در این دو محور داریم از ظرفیت مالی شرکت های بیمه نیز استفاده شود افزود: باید از کمک مالی نهادهای کلان اقتصادی مانند بنیاد برکت برای به سرانجام رسیدن و ارتقای این محورها به بزرگراه پیگیری های لازم انجام شود.
224 قربانی در سال 96
فرمانده پلیس راه استان نیز قربانیان جاده ای سال گذشته در خراسان جنوبی را 224 نفر اعلام کرد که نسبت به سال قبل از آن به 37 نفر یعنی معادل 20 درصد افزایش داشت. سرهنگ«رضایی» اشاره ای به روند کاهش قربانیان جاده ای استان از سال های 91 تا 95 داشت و این هشدار را داد که سال گذشته در قربانیان جاده ای خراسان جنوبی جهش قابل ملاحظه ای داشته است. مسئله قابل تامل از دید وی این بود که در طرح نوروزی چون همه دستگاه های مرتبط دست در دست یکدیگر برای عملیاتی شدن این طرح می گذارند شاهد کاهش قربانیان جاده ای هستیم طوری که در نوروز امسال نسبت به سال قبل یک قربانی کمتر در محورهای مواصلاتی استان داشته ایم.موضوع قابل تامل دیگری که این مسئول بیان کرد این بود که در طرح نوروزی غرفه هایی که در محل اجرای طرح برپا شده بود یک ساعت بعد از بازدید استاندار جمع شد در حالی که لازم است این غرفه ها تا پایان طرح برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی برپا باشد. فرمانده پلیس راه استان اشاره ای به نزدیک شدن به تعطیلات عید فطر و تابستان نیز داشت و خواستار اجرای تمهیدات لازم مانند اجرای طرح نوروزی در تابستان شد. به گفته وی اگر چه در فروردین امسال قربانیان جاده ای استان افزایش داشت اما در اردیبهشت یک نفر کمتر قربانی داشتیم. علاوه بر این 60 درصد تصادف هایی که ثبت می شود مربوط به حوزه دوم پلیس راه بیرجند - قاینات است.
چهار روستای بدون متولی
مسئله قابل اهتمامی که سرهنگ «رضایی» در ادامه سخنانش مطرح کرد این بود که چهار روستای حاجی آباد، امیرآباد، چهکند و دستگرد بیرجند هیچ متولی برای سامان دهی موضوع ترافیک ندارد طوری که شاهد افزایش 400 درصدی تصادف در این چهار نقطه روستایی حاشیه شهر بیرجند هستیم که حدود 30 تا 40 هزار نفر جمعیت دارد. وی محورهای فردوس- راور، بیرجند- قاین، بیرجند- اسدیه و چهار روستای حاشیه شهر بیرجند را جزو نقاط حساس در قربانیان جاده ای استان اعلام کرد و نبود استراحتگاه در مسیر راور به فردوس، فرسودگی بیش از حد جاده، تقویت نشدن کامل ایستگاه نایبندان برای اجرای طرح کامیون ممنوع و افزایش تردد در زمان های خاص را از دلایل افزایش تصادف ها در این محور دانست.
افزایش 700 درصدی قربانیان در محور اسدیه - بیرجند
این مسئول با بیان این که قربانیان جاده ای در محور اسدیه – بیرجند نیز 700 درصد افزایش داشته است افزود: 14 کیلومتر از این مسیر تکمیل شده است و هر چه زودتر باید زیر بار ترافیک برود تا از حوادث جاده ای در این مسیر کاسته شود. به اذعان وی، سال به سال تعداد جانباختگان محور بیرجند- قاین رو به افزایش است و باید برای این که کمی از حوادث این محور اصلی استان کاسته شود لازم نیست کارهای بزرگی انجام دهیم بلکه گاهی برخی فعالیت های کوچک هم می تواند از تصادف های خطرآفرین در این محور جلوگیری کند. وی سامان دهی محورهای بیرجند- قاین، دیهوک –راور، تعیین تکلیف پلیس راه زیرکوه، سامان دهی محورهای تفرجگاهی بیرجند (بند دره و بند امیرشاه)، ایجاد امکانات رفاهی برای ایستگاه نایبندان و بهره برداری از 14 کیلومتر باند دوم اسدیه – بیرجند را خواستار شد.
تشکیل کمیته ایمن سازی 
به گزارش «خراسان جنوبی» در ادامه معاون امور هماهنگی و عمرانی استاندار به مکاتبه سال قبل پلیس راه استان با این معاونت در زمینه تجزیه و تحلیل ایمنی جاده های خراسان جنوبی و ارائه راهکارها در شورای تامین استان اشاره کرد و خواستار راه اندازی کمیته ایمنی سازی جاده های استان با حضور دستگاه های اجرایی مرتبط شد و از آن ها خواست طی 15 روز این تجزیه و تحلیل ها و راهکارهای کوتاه مدت را برای طرح در شورای تامین ارائه دهند تا پس از گرفتن مصوبه طی دو ماه آینده هر چند با اقدامات کوچک بتوان کمی از موانع و نواقص جاده ای استان کاست. «علوی مقدم» به عنوان رئیس جلسه، اداره کل راه و شهرسازی را نیز موظف کرد تا پایان خرداد 14 کیلومتر محور اسدیه- بیرجند را نیز زیربار ترافیک ببرد. وی همچنین مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای را موظف کرد تا هفته آینده برای نصب تابلوهای تردد ممنوع کامیون در محور دیهوک – راور اقدام کند. وی در مورد دیگر درخواست های فرمانده پلیس راه استان دستوراتی صادر و دستگاه های اجرایی متولی را مکلف به اجرای آن در مدت زمان معینی کرد. دکتر «محسن جعفرزاده» مدیرکل پزشکی قانونی نیز آماری از تعداد فوت شدگان جاده ای و درون شهری استان در طرح نوروزی اعلام کرد و گفت: در اجرای این طرح که از 25 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین ماه امسال بود فوت 15 نفر در تصادف های جاده ای و درون شهری استان را داشته ایم.
300 آبنما در شریان های اصلی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای در تکمیل گزارش مدیر کل پزشکی قانونی آماری از جایگاه خراسان جنوبی در مورد جانباختگان تصادف های جاده ای ارائه داد. مهندس«شهامت» اعتبار مصوب برای نقاط پرتصادف استان را در سال گذشته 17 میلیارد و 50 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در خراسان جنوبی 27 نقطه پر تصادف و 49 نقطه مستعد تصادف داریم که آشکار سازی همه نقاط پرحادثه انجام شده است. وی با بیان این که 300 آبنما در شریان های اصلی استان وجود دارد و 54 درصد راه های استان نیازمند به سازی است افزود: بدهی این اداره کل برای خط کشی جاده و نصب تابلوها پنج میلیارد و 700 میلیون تومان است. به گفته وی لازم است علاوه بر سرفصل های ملی از محل منابع استانی نیز شهرستان ها اعتباری را برای ایمن سازی نقاط پر تصادف خراسان جنوبی اختصاص دهند.گزارش«خراسان جنوبی» حاکی است معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار به بازدیدی که هفته قبل از انبارهای ذخیره سوخت استان داشته است اشاره کرد و از مسئولان مرتبط خواست هر چه زودتر زمینه ایجاد جاده اختصاصی را برای کامیون های حامل سوخت فراهم کنند. همچنین «علوی مقدم» به دستگاه های اجرایی که مسئول آن دستگاه در جلسه ها حضور نیابد تذکر داد و از این که در جلسه روز گذشته مدیر عامل شرکت مخابرات و مدیر کل آموزش و پروش حضور نداشتند گلایه کرد طوری که خواست نماینده شرکت مخابرات جلسه را ترک کند. به گفته وی چون مصوبه های این جلسه ها بار حقوقی دارد باید خود مسئولان دستگاه های اجرایی در جلسه حضور یابند و اگر هم به هر دلیل حاضر نشدند علت غیبت را اعلام کنند.