گلخانه

کالیسیا

کالیسیا گیاهی است که محیط مرطوب را دوست دارد اما محیط مرطوب و آبیاری بیش از اندازه و خاک همیشه خیس برای کالیسیا بسیار مضر است. آبیاری بیش از اندازه باعث زردشدن برگ های کالیسیا می شود و از طرفی هم ساقه های سطحی خاک را که ابتدای ساقه  اصلی است نازک ،  ضعیف و شکننده می کند و باعث می شود به سرعت پوسیده شوند. 
 سعی کنید برای آبدهی گیاه زمانی اقدام کنید که سطح خاک گیاه رطوبتش را از دست داده باشد البته روی ساقه ها و برگ های گیاه آب نریزید. اگر متوجه خشک شدن نوک برگ های کالیسیا شدید باید بدانید که گیاه رطوبت خاک و محیط را از دست داده پس اقدام به آبدهی و غبار پاشی گیاه کنید. 
بهترین شرایط نوری برای کالیسیا نور فیلتر شده است. نور فیلتر شده همان نور پشت پنجره است بدون پرده البته با فاصله و یا نزدیک پنجره البته با پرده توری به صورتی که آفتاب مستقیم به این گیاه نرسد. نور آفتاب مستقیم برای کالیسیا نه تنها سود ندارد بلکه ضرر هم دارد.   در صورت نرسیدن نور کافی٬ این گیاه رنگ سبز خودش را از دست می دهد و به سمت رنگ زرد و سبز کمرنگ متمایل می شود . خاک مناسب برای کالیسیا مخلوطی از یک قسمت خاک برگ٬ یک قسمت شن٬ یک قسمت کوکوپیت و پرلیت با زهکش مناسب است.  برای تکثیر کالیسیا از گیاه مادری ساقه هایی را جدا کنید. برگ های پایینی قلمه ها را جدا کنید و در خاکی متشکل از ترکیبات کوکوپیت٬ پرلیت و پیت ماس بکارید. به آن ها آب بدهید و در مکان روشن قرارشان بدهید و روی آن ها را پلاستیک شفاف بکشید.