سنگ بنای توسعه در سربیشه و نهبندان گذاشته شد

فرخ نژاد- حدود ۱۵ سال از استقلال خراسان جنوبی می گذرد اما هنوز آن چه با نام استان همیشه پیوند خورده محرومیتی است که آن را یدک می کشد.
اما دو شهرستان سربیشه و نهبندان در جنوب استان ضریب محرومیتی بیش از دیگر نقاط دارند طوری که مسئولان استانی و شهرستانی تلاش ها را معطوف به زدودن محرومیت از این دو نقطه کرده اند تا زیرساخت ها را به این دو نقطه غنی و مستعد اما محروم ببرند و کمی زخم نداری این نقاط زرخیز خراسان جنوبی را التیام بخشند.
برای پاک کردن چهره سیاه محرومیت از این نقاط لازم است که نمایندگان و مسئولان اجرایی در مسابقه آبادانی سربیشه و نهبندان با یکدیگر بدوند زیرا اگر یکی تلاش کند و دیگری کوتاهی، راه به جایی نخواهند برد و هیچ کدام برنده مسابقه آبادانی این دو شهرستان نخواهند بود.
در این بین تلاش ها باید معطوف به جلب نظر سرمایه گذاران، بنگاه های کلان اقتصادی مانند آستان قدس رضوی، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و... شود تا محرومیت از نهبندان و سربیشه رخت بربندد.
نماینده این دو شهرستان در مجلس شورای اسلامی با این که اولین تجربه حضور در خانه ملت را دارد اما با همه توان به گفته خودش در حال دویدن است تا بتواند قدمی برای آن چه نیاز و خواسته این شهرستان هاست بردارد.
سوال این جاست که دکتر «نظر افضلی» به عنوان نماینده مردم این دو شهرستان با گذشت نیمی از عمر نمایندگی اش چه پیگیری هایی را انجام داده است تا به نیازها و خواسته های مردم نهبندان و سربیشه جامه عمل بپوشاند؟
به گفته او آن چه نیاز شهرستان های حوزه انتخابیه اش و دیگر نقاط استان در سال های قهر طبیعت و حضور مستمر آن در خراسان جنوبی است مرمت و به سازی قنات ها به عنوان منبع آبادانی و نگهداشت جمعیت روستاهاست که با مصوبه ای در مجلس شورای اسلامی پیگیری و اعتبار مورد نیاز برای این امر مصوب شد.
همچنین پیگیری های لازم برای تصویب بودجه به منظور اجرای طرح های آبخوان داری و آبخیزداری در بالادست قنات ها انجام شد که خود اقدامی دیگر در زمینه حمایت از قشر روستایی و مرزی استان به حساب می آید.
موضوع دیگری که در حوزه تامین آب؛ او و دیگر نمایندگان استان و سیستان و بلوچستان پیگیری می کنند مربوط به طرح بزرگ انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور است.  
به گفته وی موضوع حائز اهمیت دیگر این است که شهرستان های سربیشه و نهبندان کمترین برخورداری  را  از راه های آسفالته روستایی داشتند که در دو سال اخیر آسفالت150 کیلومتر از جاده روستایی دو شهرستان در دست اقدام است و به همین میزان نیاز به آسفالت دارد که عملیات اجرایی میزان باقی مانده نیز به زودی در دستور کار قرار می گیرد. وی می گوید: یکی از شریان های مواصلاتی این دو شهرستان که یکی از قطعات کریدور شمال به جنوب به حساب می آید ارتقای جاده بیرجند- زاهدان به بزرگ راه است و این پروژه نیز تا مزار سید علی و قطعه ای دیگر تا نهبندان به مناقصه رفته است. همچنین تلاش بر این است تا قطعه سیدعلی و چاه دراز نیز به مناقصه گذاشته شود. به علاوه پروژه گازرسانی نهبندان و سربیشه با قوت در حال اجراست و در این بین بیشتر روستاهای این دو شهرستان نیز از این نعمت بهره مند می شوند.
دیگر این که تلاش بر این است تا مشعل گازرسانی به نهبندان امسال روشن شود.
تصویب دو منطقه ویژه
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خبر از تصویب ایجاد منطقه ویژه در نهبندان و انرژی های نو در سربیشه می دهد که به طور حتم اگر این مناطق راه اندازی شود تاثیر بسزایی بر اشتغال زایی این شهرستان های مرزی و محروم خواهد داشت. همچنین با پیگیری های انجام شده همه پشت نوبتی های نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) زیرپوشش این نهادهای حمایتی قرار گرفتند زیرا فشار زیادی به علت محرومیت های ناشی از خشکسالی تحمل می کردند. به علاوه سه برابر شدن مستمری مددجویان نهادهای حمایتی خود می تواند کمک زیادی به این قشر در بحران های اقتصادی باشد که کشور با آن مواجه است. دکتر«افضلی» اشاره ای به تصمیم های خوبی که برای قشر عشایر و مرزنشین گرفته شده است دارد و به ارتقای درح به عنوان مرکز بخش اشاره می کند. دیگر این که اشاره ای به پیگیری های انجام شده برای ارتقای دو بخش دهک و سرداران نهبندان می کند.
به گفته وی به طور حتم از پروژه هایی که سازمان ایدرو با اجرای آن در استان موافقت کرده است یک یا دو طرح سهم شهرستان های حوزه انتخابیه اش خواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس خبر از راه اندازی پادگان نهبندان به زودی می دهد و اشاره ای به پیگیری های انجام شده برای قرار گرفتن شهرستان های حوزه انتخابیه اش در فهرست مناطق گرمسیری و بهره مندی از مزایای آن دارد. «افضلی» تصویب ایجاد مجتمع سلامت، پیگیری برای راه اندازی اورژانس، سی تی اسکن و یک باند امداد و نجات در نهبندان را از تلاش های انجام شده اعلام می کند و خبر از رایزنی با سرمایه گذار بخش خصوصی برای واگذاری اجرای طرح فاضلاب سربیشه می دهد.
دیگر قابلیت دو شهرستان مرزی سربیشه و نهبندان بهره مندی این دو شهرستان همانند دیگر نقاط استان از فرصت انرژی های پاک است که انرژی باد بیشتر در این دو شهرستان نسبت به دیگر نقاط است و به دلیل بادهای 120 روزه سیستان حائز اهمیت است. به گفته وی به طور حتم باید تمرکزها بر بهره گیری از این انرژی ها دو چندان شود هر چند تلاش های زیادی در این زمینه انجام شده و در حال اجراست که نباید آن را نادیده گرفت که از جمله آن می توان به ایجاد پنل های خورشیدی خانگی در مناطق روستایی اشاره کرد که می تواند منبع درآمد خوبی برای روستاییان باشد.
قرارگاه پیشرفت و آبادانی
موضوع دیگری که به نظر او می تواند کمی بر زخم های محرومیت در شهرستان های حوزه انتخابیه اش مرهم باشد فعالیت هایی است که در قالب قرارگاه پیشرفت و آبادانی در سه دهستان میغان، شوسف نهبندان و درح سربیشه انجام می شود. به علاوه ایجاد یک سد تغذیه ای در بندان به اعتبار مصوب هفت میلیارد تومان که در مرحله واگذاری به پیمانکار است می تواند اقدامی خیلی خوب در این منطقه محروم به حساب آید.  نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس اشاره ای به فعالیت های بنیاد برکت در نهبندان دارد اما اقدامات انجام شده از سوی این نهاد را در این شهرستان چندان مطلوب نمی داند و می گوید: اگر قرار باشد تحولی در این شهرستان محروم ایجاد شود به طور حتم باید همانند فعالیت هایی که بنیاد مستضعفان در قلعه گنج کرمان انجام داده است در نهبندان هم از سوی این نهاد به اجرا درآید.  «افضلی» به رایزنی های انجام شده با رئیس بنیاد مستضعفان کشور بعد از بازدید از قلعه گنج کرمان به همراه هیئتی که از نهبندان به این منطقه رفتند اشاره می کند و این که باید طرح های علمی به منظور جلب نظرشان به این سازمان ارائه شود. 
وی از اجرای طرح پرورش عقرب در نهبندان توسط گروهی سرمایه گذار از سازمان بسیج مستضعفان خبر می دهد و با اذعان به استعدادهای بالقوه این منطقه از جمله معادن غنی آن به اجرای طرح های فراوری و بهره برداری از معادنی مانند سیلیس دهسلم، آندولوزیت شاسکوه، طلای هیرد و... اشاره دارد که با تامین زیرساخت های مورد نیاز آن از جمله برق می تواند یکی از پله های توسعه این شهرستان باشد. همچنین وام های اشتغال زایی که به طرح مختلف پرداخت می شود می تواند گام های رو به جلویی برای ایجاد اشتغال در این شهرستان ها به ویژه مناطق روستایی آن باشد. این نماینده مردم به تعامل خوب و سازنده ای که بین بخش اجرایی شهرستان های حوزه انتخابیه اش با نماینده دارد اشاره می کند و ادامه می دهد: در مسابقه ای که برای سهم خواهی و دستیابی به خواسته ها در حال انجام است باید نمایندگان و مسئولان اجرا به یک میزان تلاش کنند تا نتیجه ای در خور عاید شود و اگر   کمی لنگ بزند تلاشی که دیگری انجام داده است نتیجه ای نخواهد داشت.