حرف مردم

هر روز تعدادی از بیماران بیمارستان تامین اجتماعی برای سونوگرافی های تخصصی به پزشکان داخل شهر ارجاع و مجبور به پرداخت هزینه از جیب می شوند در حالی که هر ماه حق بیمه می پردازند، این در حالی است که بیمارستان تامین اجتماعی میلاد بیرجند از بیمارستان های مجهز است و به گفته مسئولان از تجهیزات مناسبی هم بهره می برد و مشکل آن نبود پزشک متخصص است. چرا  کسی به فکر بیماران زیر پوشش تامین اجتماعی نیست؟ از سوی دیگر سایر خدمات ارائه شده به این بیماران هم چندان تکمیل نیست و در زمینه هایی که هزینه بالایی دارد تامین اجتماعی خدماتی ارائه نمی دهد و نمونه آن هم انجام نشدن عصب کشی دندان در واحد دندان پزشکی تامین اجتماعی است.
تا چند سال پیش روستای پهنایی قاین دو مدرسه راهنمایی داشت اما به دلیل قبولی هر ساله تعدادی از دانش آموزان در مدارس نمونه، آمار جمعیت این مدارس دانش آموزی تا جایی کاهش یافت که مدارس تعطیل شد اما حالا به دلیل افزایش هزینه های تحصیل در شهر و تعیین شهریه برای مدارس عده زیادی از والدین خواستار بازگشایی آن برای تحصیل دختران و پسران خود در پایه های هفتم و هشتم هستند که تعداد این دانش آموزان بالغ بر 63 نفر است. در این شرایط از آموزش و پرورش شهرستان درخواست شد اما با این که 10 روز تا بازگشایی مدارس بیشتر نمانده و دانش آموزان هنوز در مدرسه ای ثبت نام نکرده اند ولی مسئولان می گویند موضوع در دست بررسی است !
اهالی روستاهای آرک، بیناباد، حامی و دهن رود بخش مرکز خوسف از اینترنت بی بهره هستند. مسئولان شرکت مخابرات برای رفع این مشکل اقدام کنند.
خیابان سعدی در محله مهرشهر بیرجند چند بار برای آسفالت تیغ زنی شده اما باز هم مردم شاهد اقدامی نبوده اند، شهرداری قبل از فرا رسیدن زمستان و بارندگی اقدام کند.
تخریب بافت قدیمی بیرجند در خیابان جمهوری چند سال است که به طور نیمه تمام باقی مانده است و کسی هم فکری برای آن بر نمی دارد در حالی که برخی خانه های تخریبی به پاتوق معتادان تبدیل شده است. همچنین وجود برخی نخاله های ساختمانی در مجاور برخی منازل سبب رفت و آمد افراد سودجو به داخل منازل می شود. 
قابل توجه مسئولان آب و فاضلاب روستایی سربیشه، اهالی روستای اغزوار از آب لوله کشی بهره مند نیستند و هر ماه یک بار توسط تانکر برای مردم آب حمل می شود در حالی که با تامین اعتبار می توان از روستای بالادست یعنی سنوگ، برای مردم این روستا هم آب تامین کرد.