بایدها و نبایدها

معضل اجتماعی اعتیاد

یکی از مصیبت ‌بارترین چالش‌های انسان معاصر، گرفتاری در معضلات اجتماعی و به‌ ویژه مواد مخدر است و اعتیاد به مواد مخدر سبب تحلیل و کاهش بازده نیروی انسانی فعال جامعه می شود.
از سوی دیگر تجارت و تولید مواد مخدر باعث می شود تا سرمایه گذاری های بسیاری در مورد پیشگیری، درمان و مبارزه با این پدیده شوم انجام و بخش عمده ای از اعتبارات کشورها در این زمینه هزینه شود.
اعتیاد به مواد مخدر یکى از مهم ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه به حساب می آید و سبب رکود اجتماعى در زمینه ‏هاى مختلف مى‌ شود. یکی از مهم ترین عوامل موفق نبودن در مبارزه با مواد مخدر، بهره نگرفتن از امکانات فرهنگی کشور مانند آموزش ندادن صحیح به نسل جوان و مهم تر از همه نبود برنامه های مناسب برای پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است. 
از مهم ترین علل گرایش به مواد مخدر می توان به مواردی چون فشارهای زندگی اجتماعی، مهاجرت، کمبود امکانات فرهنگی و تفریحی، توسعه صنعتی و گروه همسالان اشاره کرد.  در مثلث محیط، جامعه (دوستان) و خانواده بیشترین تأثیرپذیری رفتاری از طریق دوستان هم سن و سال اتفاق می افتد و براساس تحقیقات تقریباً در بسیاری از موارد، اولین مصرف مواد مخدر به دنبال تعارف دوستان رخ می دهد و ارتباط و دوستی با همسالان مبتلا به مصرف مواد مخدر عامل مهمی در ابتلای نوجوانان به اعتیاد است.
ناجا در عرصه مبارزه با مواد مخدر تعداد زیادی شهید و جانباز تقدیم کرده است و این مبارزه بدون وقفه و با جدیت ادامه خواهد داشت اما می طلبد تمام سازمان ها و نهادهای مربوط نیز در این مسیر اقدامات و برنامه ریزی های لازم را داشته باشند و با افزایش تعامل و همکاری خود با پلیس، در مسیر ریشه کن کردن این معضل اجتماعی همراه و همگام باشند.
در نهایت می توان گفت اعتیاد به مواد مخدر علت اساسی مشکلات بسیاری چون فحشا، سرقت، طلاق، قتل و جنایت است و از این رو ضروری است که با یک عزم ملی برای کاهش این پدیده شوم اقدام شود.
معاونت اجتماعی پلیس