بازار خرید کیف و کفش 10 روز تا بازگشایی مدارس

کوله سنگین قیمت کیف و کفش روی دوش والدین

زهرا خسروی –  مغازه های بازار را از نظر گذرانده است اما دست روی هر جنسی که گذاشته، با شنیدن قیمت آن ،از خریدش منصرف شد . 
چند روز تا باز شدن مدرسه ها باقی نمانده اما هنوز برای خرید کیف و کفش مردد است. 
امسال یک دانش آموز کلاس اولی هم دارد و برای  او هم باید کیف و کفش تهیه کند. با خودش که سبک سنگین می کند می بیند بخش زیادی از درآمد این ماهش را باید در کنار خرید دیگر لوازم تحصیل بچه ها، به کیف و کفش اختصاص دهد ولی نمی داند با گرانی ها چه کند ...
این روزها بازار حال و هوای دیگری به خود گرفته است و حضور پدر و مادرها و فرزندانشان نمود بیشتری دارد و سبک و سنگین کردن قیمت کیف و کفش و چانه زنی های آن داغ تر است. برخی دست پر از مغازه ها خارج می شوند و بعضی نیز راه مغازه ای دیگر را در پیش می گیرند و...
مجبور به خرید جنس ارزان
شهروندی که به همراه دو فرزندش برای خرید کفش به بازار آمده است، از افزایش قیمت ها گلایه دارد و با اشاره به این که سال گذشته برای تهیه یک جفت کفش 25 هزار تومان پرداخت کرده است، قیمت امسال همان محصول را 40 هزار تومان بیان و اظهار می کند: برای من با سه فرزند محصل و شغل کارگری تهیه این اقلام بسیار سخت است.
«مختاری» که هنوز سراغ کیف نرفته است می گوید: به طور حتم قیمت کیف هم بالاست و فرزندم مجبور است از کیف سال گذشته برای مدرسه استفاده کند چرا که برای یک کارگر ساده و اجاره نشین پرداخت این هزینه ها سنگین است.
به گفته وی، شاید بتوان از کیف قبلی استفاده کرد اما کفش را نمی شود استفاده کرد چون پسرها فعالیت شان زیاد است البته مجبورم به خرید جنس ارزان اکتفا کنم تا فرزندم در مدرسه کم نیاورد.
بانویی هم که خریدش به اتمام رسیده است از ناچاری به انتخاب کیف ارزان می گوید و این که قیمت کفش ها بسیار گران است و می افزاید: قیمت دو جفت کفش برای بچه هایش با لحاظ تخفیف، حدود 100 هزار تومان شده است.
«محمدی» با گلایه از طرح های موجود در بازار کفش و مدل های متنوع می افزاید: از آن جا که کفش مدارس به ویژه دبیرستان باید ساده باشد و بیشتر کفش های موجود مدل دار است باید وقت زیادی برای پیدا کردن مدل ساده و گشتن در بازار اختصاص داد.
دیگر شهروند بیرجندی با اشاره به افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت ها نسبت به سال گذشته از خرید اجباری کیف و کفش مدارس برای فرزندان می گوید و با لبخند اظهار می کند: قیمت ها چه بالا و پایین باشد باید خرید کرد چون فرزندان درک چندانی از قیمت و افزایش آن ندارند.
به گفته «زرگری» هر چند کیفیت برای انتخاب محصول مهم است اما با توجه به افزایش قیمت ها موقع خرید تاکید زیادی بر هزینه انتخاب مورد نظر می شود. «شبانی» شهروند دیگری است که نظر متفاوتی دارد و در انتخاب محصول به کیفیت آن توجه بیشتری دارد و قیمت برایش مهم نیست چرا که فرزندش در نگهدای آن دقت کامل داشته و گاهی یک محصول را دو سال استفاده می کند بنابراین چنان چه محصول با کیفیت و طرح مورد نظر فرزندش باشد آن را خریداری می کند.
به اعتقاد «خزیمه نژاد» که مشغول انتخاب کیف است، محصول ارزان و گران در بازار یافت می شود و این موضوع بستگی به انتخاب فرد دارد. وی با اشاره به قیمت 70 هزار تومانی محصولی که در دستش است، می گوید: برای فردی با چند فرزند دبستانی این هزینه ها به علاوه خریدهای دیگر مانند کتاب، دفتر و... بسیار زیاد است.
دخل و خرج نمی خواند
«صبور» هم بانویی است که به اتفاق همسر برای خرید کیف و کفش مدرسه فرزندانش راهی بازار شده است. وی با اشاره به قیمت 70 هزار تومانی یک کیف می گوید: همسرم چند سال قبل دچار سکته شده و از کار افتاده است و درآمد خاصی نداریم بنابراین پرداخت این هزینه ها برایم بسیار دشوار است. وی به قیمت بیش از 40 هزار تومانی هر جفت کفش مناسب اشاره و اضافه می کند: گرانی امانم را بریده است و خریدهای مدرسه با افزایش چند درصدی قیمت ها با درآمد ما هیچ همخوانی ندارد.  شهروند دیگری هم با اشاره به افزایش حدود دو برابری قیمت ها می گوید: سال گذشته با 50 هزار تومان می توانستیم یک جفت کفش تهیه کنیم اما همان محصول امسال به 87 هزار تومان رسیده است. به گفته «حاجی آبادی»، قیمت ها آن قدر افزایش یافته که برای خرید کفش فقط سراغ نمونه های ارزان موجود در بازار می روم و از خرید کیف نو منصرف شده ام و امسال فرزندم باید از همان نمونه سال قبل استفاده کند. 
این گلایه ها در حالی مطرح می شود که فروشنده ها نیز حرف هایی برای گفتن دارند چون گویا با افزایش قیمت ها حجم خریدهای کلی آن ها و روز به روز آمار مشتری هایشان در بازار خرید و فروش کمتر می شود.
افزایش دوبرابری قیمت کفش
یک فروشنده کفش از افزایش حدود دو برابری قیمت این محصول در بازار می گوید و با مثالی توضیح می دهد: یک نمونه که سال گذشته 35 هزار تومان عرضه می شد امسال به 58 هزار تومان رسیده است، از طرفی تولید کننده ها نیز به راحتی محصول را در اختیار فروشنده ها قرار نمی دهند.
«مقدم» وضعیت بازار کفش را نامطلوب ارزیابی و اظهار می کند: با این که نزدیک بازگشایی مدارس هستیم اما هنوز خانواده ها از بازار کفش مدارس نمود ندارند. «پیاده» دیگر فروشنده کفش هم با اشاره به کاهش 50 درصدی مشتری هایش نسبت به سال قبل، وضعیت بازار را نامطلوب می داند و می گوید: قیمت ها نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است بنابراین خانواده ها تمایل چندانی به خرید ندارند.
یک فروشنده کیف مدارس هم با اشاره به وجود محصولات ایرانی و خارجی در بازار تفاوت چندانی بین آن ها نمی داند و با اشاره به افزایش قیمت ها و ابراز نارضایتی از میزان استقبال خانواده ها می افزاید: تمایل افراد به انتخاب محصولات ارزان بیشتر است.  «جمالی» با مثالی توضیح می دهد: کیفی که سال گذشته به 50 هزار تومان عرضه می شد امسال با افزایش 10 هزار تومانی فروخته می شود در حالی که پرداخت همان 50 هزار تومان برای این محصول بسیار زیاد است.
دیگر فروشنده کیف مدارس هم با اشاره به تفاوت 70 تا 100 درصدی قیمت ها از سال گذشته تاکنون با مثالی توضیح می دهد: یک نمونه که سال گذشته 20 هزار تومان عرضه می شد امسال به قیمت 37 هزار تومان از تولید کننده خریداری شده است. «لاهوری» به عرضه نمونه خارجی و ایرانی به ترتیب با قیمت 170 و 80 هزار تومان اشاره و اضافه می کند: این تفاوت قیمت، استقبال خانواده ها از محصول ایرانی را امسال بیشتر کرده و تمایل افراد به جنس ایرانی افزایش یافته، این در حالی است که سال گذشته فروش محصول خارجی بیشتر بود. وی ادامه می دهد: افزایش قیمت ها بر وضعیت اقتصادی فروشنده ها نیز تاثیر نامطلوب گذاشته و فروش نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است چرا که بسیاری از خانواده ها کیف های سال گذشته را استفاده می کنند.
گرانی  از 20 تا 60 درصد
رئیس اتاق اصناف استان هم با اشاره به افزایش قیمت کالاها از جمله تولیدات داخلی از فعالیت گشت های مشترک و ویژه با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف برای کنترل بازار کیف و کفش تا ۱۵ مهر ماه امسال خبر می دهد.
«علیزاده» به افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت کیف و کفش اشاره و اظهار می کند: کالاهای خارجی نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته است. وی کیفیت و تنوع برخی کالاهای ایرانی از جمله کیف را مطلوب و قابل رقابت با بازارهای خارجی ارزیابی و اضافه می کند: امسال تنوع تولیدات کیف مدارس در بازار نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.
وی از کاهش ۶۰ درصدی عرضه تولیدات خارجی در بازار خبر می دهد و می افزاید: با هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، کالاهای خارجی بدون مجوز وارد شده از مبادی غیر رسمی قاچاق محسوب و‌ جمع آوری می شود. وی با اشاره به وجود بیش از ۱۰ برند داخلی معتبر در بازار کیف و کفش استان ادامه می دهد: امسال تمایل و استقبال خانواده ها از تولیدات داخلی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.