همسرانه

روی اشتباهات خود سرمایه گذاری نکنید

گاهی در روابط میان زوجین اتفاقاتی می‌افتد که مرد یا زن به‌روشنی می‌دانند که دچار اشتباه شده اند اما با این‌همه عقب‌نشینی نمی‌کنند. یعنی به‌جای آن‌که اشتباه خود را بپذیرند، سعی می‌کنند از درِ توجیه و فرافکنی وارد شوند. به گزارش تبیان ما وقتی روشی را اتخاذ می کنیم و براساس آن جلو می‌رویم یعنی عملاً در این مسیر سرمایه گذاری می‌کنیم. مثل‌ زمانی که  نویسنده‌ای شروع به نوشتن یک داستان می کند اما در ادامه متوجه می‌شود آنچه نگاشته چندان هم به‌درد بخور نیست. این همان حس آزاردهنده‌ای است که ما هم در مواقع اشتباهات خود داریم با این استدلال که، من این همه راه را با زحمت آمده‌ام پس همچنان ادامه خواهم داد. طرفین - چه مرد و چه زن – در این ‌باره باید تصمیم بگیرند و نگاه کنند که روی چه مؤلفه‌ای حساب کرده‌اند که نمی‌خواهند از اشتباه خود برگردند. آیا روی غرور خود سرمایه گذاری کرده‌اند؟ اگر این‌طور باشد طرف می‌خواهد به‌اشتباه خود ادامه بدهد چون پیش‌فرض او این است؛ اگر غرور من بشکند من تمام خواهم شد درحالی‌که این فرد خود و رابطه با همسرش را قربانی می‌کند. 
وقتی زوج‌ها اشتباه خود را در رابطه نمی‌پذیرند چه اتفاقی می‌افتد؟ این مثال :کسی که راه اشتباهی رفته و حالا متوجه شده که اشتباه رفته اما می‌گوید حیف است من تا اینجا آمده‌ام و می‌خواهم ادامه دهم در اینجا به ما کمک می‌کند. فرد درواقع اصرار دارد به‌اشتباه خود ادامه دهد اما اتفاقی که می‌افتد چیست؟ هر گامی که در مسیر اشتباه خود برمی‌دارد بیشتر و بیشتر  او را از هدفش دور می‌سازد. 
به‌عبارت‌دیگر هر گام بعدی یعنی یک اشتباه دیگر، مثلاً وقتی من می‌دانم که لجبازی من یک اشتباه در رابطه است اما چون روی لجبازی خود سرمایه گذاری کرده‌ام حیفم می‌آید که به لجبازی خود ادامه ندهم اما ادامه دادن آن، اشتباهات بعدی را هم پدید می‌آورد. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زوجین در حفظ یک رابطه این است که متوجه باشند کجا بر روی اشتباهات خود سرمایه گذاری می‌کنند. در صورت شناسایی آن نقاط است که طرفین می‌توانند به‌موقع روند این سرمایه گذاری را متوقف سازند.