خراسان جنوبی در سوگ سید و سالار شهیدان

خبرنگاران خراسان جنوبی- خراسان جنوبی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی یک پارچه سیاه پوش و غرق در ماتم و عزا شد. به گزارش «خراسان جنوبی» در شب تاسوعای حسینی هیئت های عزاداری بیرجند با سینه زنی و زنجیرزنی در مسیرهای منتهی به مسجد امام حسین (ع) این شهر به عزاداری پرداختند و عزاداران از کوچک و بزرگ و پیر و جوان با حضور پرشور در داخل و اطراف این مسجد در سوگ سید و سالار شهیدان اشک ماتم ریختند.
بنا بر این گزارش همزمان با غروب روز تاسوعا مراسم هفت منبر توسط جمعی از بانوان بیرجندی برگزار شد و بانوان سالخورده، جوان و دختران در هفت منبری که در ایام محرم در آن ها مراسم روضه خوانی انجام می‌شود شمع روشن کردند گفتنی است مراسم هفت منبر سال 91 به شماره 507  در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
در شب عاشورا هم بیرجند یک پارچه سیاه پوش شد و عزاداران حسینی پا به پای هیئت های مذهبی در مسیرهای منتهی به مسجد عاشورا تا پاسی از شب عزاداری کردند. در روز عاشورای حسینی هم دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی ، مردم و هیئت‌های مذهبی با حضور پرشور سوگواری کردند و نماز ظهر عاشورا با حضور پرشور عزاداران به امامت حجت الاسلام و المسلمین «عبادی»، نماینده ولی فقیه در استان در  میدان قتلگاه بیرجند اقامه شد.
همچنین در شب شام غریبان عزاداران بیرجندی با روشن کردن شمع در اماکن مذهبی، پارک شهدای گمنام و ... در رثای شهادت امام حسین (ع) و 72 تن از یارانش اشک ماتم ریختند.
در شهرستان های استان هم مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور پرشور مردم برگزار شد.
شور حسینی در نخل گردانی فردوسی ها                                      
فردوس هم در ایام تاسوعا و عاشورا غرق در ماتم شد، به گزارش «خراسان جنوبی» پس از اقامه نماز باشکوه ظهر عاشورا که با حضور هزاران نفر به امامت حجت الاسلام والمسلمین «بابایی» امام جمعه فردوس برگزار شد، عزاداران در آیین نخل گردانی و برداشتن نخل هایی از هیئت های حسینی سادات، فاطمیه طالار، ابوالفضلی، موسی بن جعفر(ع)، جواد الائمه (ع)، طفلان مسلم و حضرت رقیه (س) سر و سینه زنان، نخل ها را تا مسجد جامع امام خمینی (ره) انتقال دادند و با مداحی، سینه زنی و مقتل خوانی شور حسینی به پا شد. حجت الاسلام والمسلمین «محمد فردوسی پور» در مراسم مقتل خوانی به تشریح حادثه عاشورا پرداخت و صحنه نبرد لشکر حسین بن علی (ع) و یزید بن معاویه را برای عزاداران مجسم کرد.
روز عاشورایی خوسف
مراسم سنتی عزاداری خوسف در روز عاشورای حسینی هم با بیل برداری و نخل گردانی با حضور مردم و میهمانان کشوری برگزار شد.
به گزارش «خراسان جنوبی» مراسم عصر عاشورای حسینی در شهر خوسف با حضور هیئت های مذهبی، دسته های سینه زنی و زنجیر زنی، بیل برداری و بیل زنی، نخل برداری به سمت قتلگاه شهر خوسف (حسینیه صاحب الزمانی (عج)) برگزار شد و با مرثیه سرایی، نوحه خوانی، روضه و شبیه خوانی علی اصغر (ع)، سخنرانی ، نخل گردانی و حیدر علی(ع) به پایان رسید. گفتنی است «بیل زنی» تنها مراسم ماه محرم در کشور است که اختصاص به شهر خوسف دارد که در عصر عاشورا همزمان با نخل برداری برپا می شود این مراسم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
صبح رو سیاه در سرایان
عصر روز عاشورا اوج عزاداری و ارادت مردم ولایی سرایان به امام حسین (ع) و یاران با وفایش بود که در مراسم نخل برداری با عنوان تشییع نمادین سید الشهدا (ع) و حضور پرشور مردم سرایان و روستاهای تابعه و هیئت های مذهبی با شور و شعور برگزار شد.
به گزارش «خراسان جنوبی» در سال های اخیر مراسم نخل برداری در دو هیئت حسینیه علیا و مهدیه سرایان برگزار می گردد. همچنین سپیده دم نیز مراسم تشییع شهدای روز عاشورا با عنوان «صبح رو سیاه» انجام و کجاوه ها حمل شد و عزاداران در حلقه ماتم شعرهای محلی و مداحی خواندند.  بر اساس رسوم در ظهر عاشورا نیز مردم عزادار در مراسم مقتل که نمادی از تشییع امام حسین(ع) است، شرکت کردند و پس از آن همگان میهمان سفره امام حسین(ع) در چهار هیئت عزاداری این شهرستان شدند.
یکی از مراسم ویژه روز عاشورا حضور هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی در منازلی بود که یکی از اعضای خانواده خود را در همان سال از دست داده اند، در این مراسم با دعوت قبلی صاحب عزا، یکی از هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی در منزل آن ها حضور یافت و به یاد تازه در گذشته روضه یکی از شهدای کربلا را خواند و پس از سینه زنی و مداحی گوسفند نذری برای پذیرایی از میهمانان سید الشهداء(ع) قربانی و گوشت آن به هیئت اهدا شد.
گفتنی است مراسم حلقه ماتم از آیین های عزاداری در سرایان است که در این مراسم صبح عاشورا عزاداری خاصی در صحن روباز و شبستان زمستانی مسجد جامع سرایان اجرا می شود و پس از تجمیع  هیئت ها در مسجد، عزاداران در مراسم مقتل شرکت می کنند.
شام غریبان در امامزاده طبس
مردم طبس هم در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ارادت و دلدادگی خود به سید و سالار شهیدان را به اوج رساندند همچنین مراسم شام غریبان در آستان امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس مانند دیگر نقاط استان با  سینه زنی و نوحه خوانی عزاداران، فضایی آکنده از غم و اندوه را در سوگ سرور و سالار شهیدان حاکم کرد. گزارش خبرنگاران ما از دیگر شهرستان های استان هم حاکی است عزاداران حسینی در شهرها و روستاهای استان در سوگ سرور و سالار شهیدان، اهل بیت و 72 یار باوفایش بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.