در واکاوی خود تحریمی افغانستان در واردات 4 کالا از مرز استان مطرح شد

تعیین تکلیف مراودات تجاری با افغانستان تا پایان هفته

موضوعی برای منع یا ایجاد محدودیت در صادرات کالا به افغانستان ابلاغ نشده و روند صادرات به خوبی در حال انجام است.
حیدری - پس از اعلام غیر رسمی دولت افغانستان به تجار این کشور برای وارد نکردن چهار قلم کالای پر فروش  آهن آلات، کاشی و سرامیک، فرآورده های نفتی و سیمان از مرز ماهیرود خراسان جنوبی حرف و حدیث های زیادی در این رابطه بین تجار و مردم رد و بدل شد، موضوعی که صحت و سقم آن را فقط مسئولان مربوطه می توانند تایید و یا رد کنند.
موضوعی که رسمیت نداشته و تنها از طریق تجار افغان به تجار ایرانی و سپس به گوش مسئولان استان رسیده است. مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استاندار در این رابطه به «خراسان جنوبی» می گوید: هنوز دولت افغانستان به صورت رسمی این موضوع را به دولت ایران اعلام نکرده و هر چه بوده بین تجار افغانستانی بوده است .
«حسنی مقدم» با بیان این که موضوع منع واردات این چهار قلم کالا از ایران به افغانستان مشکلاتی برای تجار این کشور ایجاد کرده است، می افزاید: تجار افغانستان در راستای رفع این محدودیت اعتراضاتی به دولت خود کرده اند و امیدوارند دولت افغانستان از این تصمیم صرف نظر کند.
مسئول بازارچه های مرزی استان هم روال کار در بازارچه مرزی ماهیرود را عادی می داند و می گوید: ما هیچ مشکلی برای مراودات تجاری با افغانستان نداریم و هنوز هم از سوی دولت افغانستان هیچ موضوعی برای منع یا ایجاد محدودیت در صادرات کالا به این کشور به استان ابلاغ نشده و روند صادرات به خوبی در حال انجام است. «فخر» همچنین به تردد و تخلیه بار بیش از 500 کامیون طی روزهای 26 و 27 این ماه در مرز ماهیرود اشاره و اظهار می کند: بر اساس اخبار واصله از سوی تجار قرار بود از 25 شهریور ماه امسال چهار قلم کالا شامل سیمان، آهن آلات، کاشی و سرامیک و فرآورده های نفتی دیگر از مرز ماهیرود به افغانستان صادر نشود که با این وجود از آن روز تا کنون وضع تردد و صادرات در بازارچه به صورت عادی است و کارها به درستی انجام می شود.
به گفته وی طی ایام عزاداری امام حسین (ع) این بازارچه تعطیل بود و تبادلات تجاری بین دو کشور از امروز طبق روال گذشته از سر گرفته می شود.
مسئول بازارچه های مرزی استان همچنین به این موضوع تاکید دارد که اگر دولت افغانستان واردات این چهار قلم کالا از خراسان جنوبی را محدود کند به طور قطع بیشتر از همه به ضرر دولت و تجار افغانستان خواهد بود چرا که تجار افغانستان کالاهای زیادی در ایران خریده اند و این سرمایه ها بلوکه خواهد شد و از طرفی هم دولت افغانستان برای وارد کردن این کالاها از مرزهای دیگر باید هزینه بیشتری را متحمل شود. «فخر» اضافه می کند: اگر این محدودیت صادراتی برای تجار استان اعمال شود تجاری که از استان این کالاها را خریداری و یا پیش خرید کرده اند به ناچار باید بار خود را پس دهند و از استان دیگری کالای خود را تامین کنند و هر چند این موضوع کار را برای تجار و دولت ایران هم سخت تر می کند اما به طور یقین مشقت و ضرر آن برای دولت و تجار افغانستان بیشتر خواهد بود. مسئول بازارچه مرزی ماهیرود هم با اشاره به این که در ایام تاسوعا و عاشورا این بازارچه تعطیل بود، اظهار می کند: از روز اول هم کار صادرات و واردات در این بازارچه مختل نشده و با وجود این که هنوز به صورت رسمی از سوی دولت افغانستان موردی  به استان اعلام نشده است، منتظر تصمیم نهایی افغانستان و اعلام آن هستیم.
«الهی» با بیان این که رئیس جمهور افغانستان هم اکنون در هندوستان به سر می برد، می افزاید: پس از بازگشت وی از سفر هندوستان در این باره تصمیم گیری خواهد شد و به احتمال زیاد تا پایان هفته جاری موضوع  تعیین تکلیف خواهد شد.
«کیانی» مدیر گمرک مرزی ماهیرود هم سخنان «الهی» را تایید و ابراز امیدواری می کند: تا پایان هفته جاری این موضوع تعیین تکلیف شود.