مالیات های سنگین سبب شد

توقف فعالیت در تعاونی های مرزنشین

گروه شهرستان ها - تعاونی های مرزنشین شکل گرفت تا زمینه ساز بهبود زندگی و ماندگاری ساکنان آن باشد اما این تعاونی ها که نقطه امید مرزنشینان به حساب می آید به دلیل مالیات های سنگینی که برایشان بریده می شود توقف فعالیت آن ها را در پی داشته است و اگر چاره ای برای این مشکل شان اندیشیده نشود بیشتر آن ها تعطیل می شود.
آن طور که رئیس اتحادیه مرزنشینان به «خراسان جنوبی» می گوید: با این که پیگیری های بسیاری توسط استانداری با اداره کل امور مالیاتی انجام شده است اما همچنان بار مشکلات مالیات بر دوش مرزنشینان سنگینی می‌کند و اگر تدابیری اندیشیده نشود، شاید مرزنشینی دیگر حاضر به حضور در مرکز نباشد.  «ا... داد اسدزاده» با بیان این که تشکیل شرکت‌های تعاونی مرزنشین در اجرای قانون سامان دهی مبادلات مرزی یکی از تسهیلات اساسی برای مرزنشینان است، می افزاید: این شرکت ها زمینه ساز ارتقای تجارت خارجی و مشارکت مستقیم ساکنان مناطق مرزی در صادرات و واردات و بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان است.
به گفته وی، به دلیل این که مرزنشینان استان نقش بسزایی در تامین امنیت و توسعه پایدار ایفا می کنند، تقویت مبادلات مرزی توسط مرزنشینان، کاهش قاچاق کالا، اشتغال زایی، تقویت امنیت مرزها و بهبود وضعیت اقتصادی منطقه را در پی دارد.
وی معاف نبودن تعاونی های مرزنشین از پرداخت مالیات، مطالبه و دریافت مالیات های سنگین و غیر قابل پرداخت از طرف امور مالیاتی در مقابل منافع حاصله مرزنشینان از درآمد سهمیه ارزی و تناسب داشتن کالاهای سهمیه مرزنشینان با نیاز واقعی آن ها را از دیگر مشکلات اعلام می کند.
به گفته این مسئول، بر اساس ماده 133، تعاونی های مرزنشین از پرداخت مالیات معاف نشده و چون برخی از قبل بدهی داشته اند با مالیات هایی که به تازگی برای آن ها بریده شده است، بار سنگینی را بر این تعاونی ها تحمیل می کند.
 وی می گوید: بریدن مالیات های سنگین سبب شده است تا فعالیت بیشتر تعاونی های مرزنشین متوقف شود و اگر این روند ادامه یابد و نتیجه جلسه هایی که با مسئولان مرتبط برگزار شده است به نفع این تعاونی ها نباشد به طور حتم بیشتر آن ها تعطیل می شود.
وی اعضای تعاونی مرزنشین را 45 هزار و 990 نفر اعلام می کند دیگر این که اقلام سهمیه مرزنشینان در مرکز کشور بدون در نظر گرفتن موقعیت‌ها، شرایط خاص و نیاز مرزنشینان استان‌ها به طور یکنواخت تعیین می‌شود که به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.
وی به دیگر مشکلات مرزنشینان اشاره می کند و ادامه می دهد: هر مرزنشین برای ورود کالاهای مجاز باید قبل از آن معادل آن صادرات داشته باشد و به دلیل این که بیشتر آن ها سرمایه کافی ندارند، تجار مبلغی را برای انتقال پروانه صادراتی به عنوان یارانه بپردازند که با این کار خسارتی به مرزنشینان وارد می شود به علاوه این کار سبب گرانی کالاهای وارداتی و کاهش رقم صادرات کشور به دیگر کشورها می شود.
به گفته وی این مشکلات سبب شده است تا سهمیه ارزی سالانه مرزنشینان به نداشتن صرفه اقتصادی و نیاز، جذب نشود و مبادلات مرزی که برای کمک به مرزنشینان و بهبود امور معیشتی آن ها تصویب شده است، در عمل ناموفق باشد.
«اسدزاده» ادامه می دهد:57 هزار و 99 خانوار در سامانه برای دریافت کارت الکترونیک مرزنشینان استان ثبت نام کرده اند که برای 55 هزار و990 خانوار صادر شده است و 54 هزار و 902 خانوار کارت خود را تحویل گرفته اند.