فرهنگی

55 درصد؛ پیشرفت بازارچه دایمی صنایع دستی فردوس          
بازارچه دایمی صنایع دستی فردوس 55 درصد پیشرفت دارد. سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس گفت: این بازارچه در زمینی به مساحت 500 متر مربع و در 18 غرفه در پارک گردشگری تون در حال احداث است و امسال 200 میلیون تومان اعتبار ملی دارد .
«صداقت» به تداوم عملیات ساختمانی مرکز آموزش صنایع دستی فردوس هم اشاره کرد که در تابستان امسال شروع شد و پنج درصد پیشرفت دارد و از 60 میلیون تومان اعتبار استانی امسال 51 میلیون تومان برای آن تخصیص یافته است.


200 میلیون تومان کمک به کتابخانه های قاینات  
خیران از ابتدای امسال 200 میلیون تومان به کتابخانه های عمومی قاینات کمک کردند.
رئیس اداره امور کتابخانه های عمومی قاینات گفت: قسمتی از منابع و تجهیزات کتابخانه های عمومی توسط خیران تامین می شود و از ابتدای امسال 200 میلیون تومان در قاین جمع آوری که از این میزان 100 میلیون تومان توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی برای خرید پنج هزار نسخه کتاب لوکس تامین شده است. «مددی» 60 میلیون تومان را هم از کمک های اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران بیان کرد که برای سه هزار نسخه کتاب هزینه شده است.
علاوه بر این موسسه مهر گیتی، پنج دستگاه رایانه به ارزش 12 میلیون تومان و سه هزار و 600 نسخه کتاب به ارزش 28 میلیون تومان به کتابخانه های عمومی کمک کرده است.


ثبت 3 اثر تاریخی بشرویه در فهرست آثار ملی
سه اثر تاریخی بشرویه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: با ثبت این بناها تعداد آثار ثبت شده شهرستان در فهرست ملی به 69 اثر رسید.
«شریعتی» آسیاب علی آباد، خانه های تاریخی حسین زاده اول و ذبیحی در بشرویه را از آثار ثبت شده نام برد و افزود: آسیاب علی آباد، ششمین آسیاب بشرویه در مسیر قلعه دختر تا رقه است و از آن دسته آسیاب هایی است که در دل زمین به صورت دست کند ساخته شده است. وی افزود: قدمت خانه حسین زاده مربوط به دوره قاجار و از خانه های دو صفه شهر، دارای بادگیر و همجوار با یکی از ساباط های تاریخی است و همچنین خانه ذبیحی از دوران افشاریه و از خانه های دو صفه است که محل دستگاه برک بافی در یکی از ایوان های آن نشان از اشتغال مردم بشرویه در این حرفه دارد.