برگزاری نکوداشت آیت ا... هردنگی

مراسم نکوداشت مرحوم آیت ا... محمد حسن هردنگی و تجلیل از واقفان و فعالان این عرصه در بیرجند برگزار شد. محقق، نویسنده و استاد ادبیات فارسی در این جلسه به جایگاه علمی، اجتماعی، حکومتی و نقش آیت ا... محمد حسن هردنگی در توسعه مراکز علمیه، توسعه و ثبت موقوفات منطقه هردنگ اشاره کرد و گفت: وی در جوانی به مقام اجتهاد رسید و دانشمندی بود که شهرنشینی را برنتافت و زندگی ساده روستایی، مدیریت و نظارت بر حوزه های علمیه را ترجیح داد در حالی که موقعیت های خوبی برای رفاه و حکومت داری داشت. دکتر «راشد محصل» نثر بسیار خوب در نوشته های آیت ا... هردنگی را نشانه دانش گسترده و فرهنگ بی نظیر او دانست و افزود: کتاب «تاملات کلامیه» وی علاوه بر بیان اعتقادات استاد، شامل مبحث صفات ثبوتیه، معاد و امامت است و مایه های عرفانی، شرح احادیث و آیات بسیاری که قابل بحث در حوزه های علمیه است در این کتاب مشاهده می شود.
 مدیر کل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه هم در این جلسه  گفت: امروز بشر به حدی به رشد، کمال و ترقی رسیده است که از تسلیحات نظامی و مدرن ابرقدرت ها نمی ترسد و از صاحبان ارزش ها و اخلاق پیروی می کند و این موضوع سبب نگرانی ابرقدرت ها شده است.
حجت الاسلام «عادلی» تاکید کرد: گرایش مردم دنیا به حکومت اسلامی به دلیل فضایل اخلاقی است و یکی از دلایل موقوفات هم ترویج و احیای آن در جامعه است که وقف در زمینه های مختلف از جمله مراکز علمی، بهداشتی، خدماتی و ... انجام شده است و ادامه دارد. وی در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به وجود حدود 100 بقعه و امامزاده در خراسان جنوبی تاکید کرد: در کشور حدود هشت هزار بقعه و امامزاده وجود دارد و امروز به هیچ وجه اجازه ایجاد امامزاده جدید داده نمی شود، مگر این که از صدها سال پیش قدمت داشته باشد چرا که برخی در صدد ترویج خرافات هستند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه هم وجود 9 هزار و 552 موقوفه و حدود 50 هزار رقبه در استان را بیان و تصریح کرد: تعداد زیادی از موقوفات تحویل متولیان وقف است که به درستی و حتی بهتر از ما این مسئولیت را انجام می دهند. حجت الاسلام «بخشی پور» گفت: امسال درآمد موقوفات خراسان جنوبی 17 و درآمد بقاع متبرکه 14 درصد از برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه بیشتر است و با وجود خشکسالی به دلیل اعتقادات مردم، درآمدهای موقوفات کاهش نیافته است.
بنا بر آمار وی، هزار و 355 رقبه در استان سند دارد و امسال هم 330 سند جدید صادر و دو هزار و 600  قرارداد منقضی شده موقوفات تجدید و 53 وقف جدید ثبت شد. وی با اشاره به ویژگی های شخصیتی آیت ا... محمد حسن هردنگی، او را احیا کننده موقوفات و بقاع متبرکه استان دانست که تاکنون معرفی نشده است، در حالی که این عالم مجتهد و عارف بزرگ خدمات بسیاری انجام داده و حداقل 50 وقف نامه را تایید کرده و 18 سال متصدی امور وقف بوده است.