11 سال از شروع احداث پروژه گذشت

خواب زمستانی مجتمع فرهنگی هنری بشرویه

قاسمی- عملیات احداث مجتمع فرهنگی هنری بشرویه سال 86 در زمینی به وسعت پنج هزار متر مربع کلنگ زنی و دو سال بعد وارد مرحله اجرا شد. به گزارش خبرنگار ما، قرار بود پروژه در دو مرحله شامل فضای اداری و آمفی تئاتر اجرا و امسال هر دو مرحله آن تمام شود در حالی که نه تنها این مراحل انجام نشده بلکه متراژ مورد نظر نیز کاهش یافته است.  در سال های گذشته و قبل از حضور پیمانکار، هزار و 400 متر مربع از  متراژ زمین مورد نظر جدا شد تا به فنی و حرفه ای واگذار شود و فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برگرداندن این وسعت را پیگیری کرد تا آن را در طراحی مرحله دوم و ساختمان آمفی تئاتر به کار بگیرد اما راه به جایی نبرد. سال 97 و زمان اتمام کامل پروژه رو به اتمام است اما هنوز مرحله اول مجتمع فرهنگی هنری بشرویه به پایان نرسیده است.
 کلنگ زنی در سال 88
11 سال از کلنگ زنی احداث آن می گذرد و با گذشت چهار هزار و 15 روز از شروع اولیه پروژه، فقط مرحله اول آن حدود 85 درصد پیشرفت دارد و از اتمام آن خبری نیست و چشم ها به تخصیص اعتبارات سالانه است تا در صورت تحقق، مرحله اول پروژه به اتمام برسد، در حالی که این شهرستان از نظر زیرساخت های فرهنگی وضعیت خوبی ندارد و آن طور که رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بشرویه می گوید: از سینما، نگارخانه، آمفی تئاتر و ... هم خبری نیست.
«پوررفعتی» می گوید: احداث مجتمع فرهنگی هنری بشرویه سال 88 در دو مرحله شامل ساختمان اداری و انجمن های فرهنگی هنری و آمفی تئاتر کلنگ زنی شد و بر اساس قرارداد اولیه باید امسال به پایان می رسید اما با گذشت این مدت، مرحله اول یعنی فضای اداری و مکان انجمن های فرهنگی هنری 85 درصد پیشرفت دارد.
به گفته وی، مرحله دوم هم که شامل آمفی تئاتر 200 نفره است هنوز شروع نشده است و اگر چه زمین آن مشخص شد و طرح آماده بود اما فرماندار وقت، مکان را به اداره دیگری واگذار کرد و قول تامین فضا در قسمت جنوبی زمین را داد تا وعده ساخت آمفی تئاتر برای 500 تا 600 نفر در آینده عملی شود.مرحله اول مجتمع فرهنگی هنری بشرویه سال قبل 160 میلیون تومان اعتبار داشت. وی می گوید: امسال 92 میلیون تومان از بودجه سال گذشته برای این پروژه هزینه شده است و امسال هم 180میلیون تومان اعتبار دارد که 12.5 درصد یعنی 23 میلیون تومان تخصیص یافته است، در حالی که اتمام مرحله اول به تنهایی بر اساس قیمت های روز 300 میلیون تومان نیاز دارد.
پروژه در اولویت نیست
به نظر وی تاخیر و کندی در اجرای این پروژه آن را مشمول هزینه و افزایش اعتبار می کند. ساختمانی که 10 سال در حال ساخت و ساز باشد قبل از آماده شدن از عوامل طبیعی و ... آسیب می بیند و این ها؛ یعنی باز هم هزینه های اتمام مجتمع افزایش می یابد.  اما علت تاخیر و کندی اجرای این پروژه مشکل تکراری و قدیمی اعتبار است که ریشه آن در جای دیگری است و «پوررفعتی» اذعان می کند که مجتمع فرهنگی هنری بشرویه در شورای برنامه ریزی شهرستان در اولویت نبوده است، حتی چند سال هم تخصیص اعتبار نداشت و برخی سال ها هشت و 16 میلیون تومان و حتی صفر ریال به آن تخصیص یافته است.
زیرساخت های فرهنگی
این ها در حالی است که به گفته رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بشرویه برای آمفی تئاتر، کاری در منطقه انجام نشده است و فضایی برای کارهای هنری و سالن تمرین نیست و انجمن نمایش برای تمرین از سالن آموزش و پرورش استفاده می کند. بشرویه سینما ندارد و از مسئول سینما سیار فردوس برای فعالیت در این شهرستان نیز درخواست شده است.  
نگارخانه ای هم نیست و نمایشگاه ها در سالن 40 متری اداره برگزار می شود و اگر لازم شد از هیئت یا حسینیه هم استفاده می شود.
وی وضعیت فضای اداری موجود را هم چندان مطلوب نمی داند و می گوید: ساختمان قدیمی حدود نیم قرن قدمت دارد و چند اداره در آن گذران کرده اند و حالا چند اتاق در اختیار انجمن های فرهنگی هنری و همچنین کارکنان اداره است و دو سالن هم برای برگزاری نمایشگاه عکس مناسب است.به گفته وی بشرویه پنج انجمن فرهنگی هنری شامل خوشنویسی، شعر و ادب، نمایش، عکس و فیلم دارد و بیشترین استقبال هنرمندان از رشته موسیقی است که انجمنی ندارند و به صورت آزاد فعالیت می کنند.