کتاب کمبودهای آموزش و پرورش روی میز مجمع نمایندگان

کمبودها در خوابگاه های شبانه روزی، کمبود نیروی انسانی، دو شیفته بودن مدارس، فرسودگی فضاهای آموزشی و سنگ اندازی ‌برخی شهرداری ها در پروژه‌های آموزش و پرورش از مهم ترین سرفصل هایی بود که روز گذشته در دیدار مدیر کل آموزش و پرورش با اعضای مجمع نمایندگان خراسان جنوبی مطرح شد.
«واقعی» به فعالیت 151 مدرسه شبانه روزی و تحصیل 18 هزار دانش آموز در آن اشاره کرد و گفت: این مدارس با مشکلات جدی مواجه است در حالی که بیشترین آمار مدارس شبانه روزی کشور متعلق به خراسان جنوبی است.
به گفته وی، یارانه مواد غذایی برای دانشگاه ها لحاظ شده اما برای دانش آموزان مدارس شبانه روزی هیچ سهمی در نظر گرفته نشده است.
وی با تاکید بر این که آموزش و پرورش با کمبود سرانه مواجه است و اگر والدین حمایت نکنند بسیاری از مدارس استان تعطیل می‌شود گفت: از یک سو مدارس استان نیازمند هوشمندسازی است و از طرف دیگر کمبود نیروی انسانی در خراسان جنوبی بیداد می‌کند، آن طور که برای دو سال آینده به شدت نگرانی ایجاد کرده است. این مسئول با بیان این که استان با کمبود ۳۵۲ کلاس مواجه است افزود: در حالی که بخش عمده ای از فضاهای آموزشی فرسوده است و نیاز به مقاوم سازی دارد، اعتبارات آموزش و پرورش برای رفع کمبود فضای آموزشی کافی نیست و بیشتر مدارس به دلیل کمبود فضای آموزشی دو شیفته است.
وی سهمیه اختصاص یافته نیروی انسانی به استان را بسیار ناچیز دانست و با اشاره به این که برخی شهرداری ها با آموزش و پرورش استان آن طور که باید همکاری لازم را ندارند اظهار کرد: در این شرایط برخی از پروژه‌ها تعطیل یا در اجرای آن سنگ اندازی می‌شود. رئیس مجمع نمایندگان نیز در این دیدار، از افزایش بودجه آموزش و پرورش در سال آینده خبر داد و گفت: دولت از خیران عقب تر است و مردم در همه حوزه‌ها فعال هستند.
«فلاحتی» مشکلات منطقه را درون استانی دانست و ادامه داد: نتوانسته ایم از ظرفیت داخلی و بومی محلی نهایت استفاده را ببریم.  به گفته وی، کمبود نیروی انسانی، آموزش و پرورش استان را با مشکلاتی مواجه کرده است که به طور حتم  این موضوع را در کمیسیون آموزش و پرورش و مجلس مطرح می‌کنیم. نماینده مردم سربیشه و نهبندان هم برگزاری آزمون استخدامی را یکی از راهکارهای رفع مشکل نیروی انسانی در خراسان جنوبی دانست.
«افضلی» خواستار تعیین تکلیف معلمان حق التدریس شد و درباره حق سکونت نیروهای انسانی در مناطق دوردست نظر داد.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف نیز بر رایگان بودن آموزش تاکید کرد و گفت: با این که طبق قانون اساسی آموزش عمومی رایگان است اما از والدین هزینه‌ دریافت می‌شود. حجت الاسلام «عبادی» افزود: برای دولت هیچ جایی بهتر از آموزش و پرورش برای هزینه کردن وجود ندارد.
هزینه ناچیز احیای قنات ها
مدیران جهاد کشاورزی استان نیز روز گذشته با اعضای مجمع نمایندگان دیدار داشتند که نماینده مردم  قاینات و زیرکوه با بیان این که باید الگوی کشت استان اصلاح و علمی شود، افزود: این بخش از ارکان اقتصادی و راه توسعه جدی در استان است.
«فرهاد فلاحتی» با اشاره به این که همه مناطق در حوزه محصولات استراتژیک باید در برنامه‌ای سه ساله صاحب صنایع فراوری شوند، گفت: کشاورزی، بهره برداری و مدیریت در استان سنتی است که باید علمی شود.
به گفته وی، خراسان جنوبی بیشترین قنات ها را در کشور دارد در حالی که هزینه احیای قنات های استان ناچیز است و باید «نوبخت» پاسخگو باشد. نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف نیز گفت: نگاه وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان تغییر کرد.  حجت الاسلام «عبادی» افزود: 80 درصد مشکلات مردم استان در موضوع منابع طبیعی مربوط به اجراست. نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه هم بر افزایش احیای قنات ها تاکید کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این دیدار از نیاز 700 میلیارد تومانی برای احیای قنات ها در بازه زمانی پنج ساله خبر داد و گفت: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی نیاز به خط ویژه اعتباری دارد.
«قوسی» ادامه داد: اگر قرار است توسعه ای رخ دهد باید با ارائه تسهیلات کم بهره، سرمایه گذاران بومی حمایت شوند. به گفته وی، تنها راهکار بهره وری آب، حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای است و نمایندگان باید برای مجتمع‌های گلخانه‌ای پیگیر تخصیص اعتبار باشند.