مدیر کل و بوکسورها روی رینگ

ناک داون بوکس در راند اول

زهرا قربانی
این بار نوبت بوکس بود که به عنوان ششمین هیئت در کارگروه تخصصی بررسی ساختاری و عملکردی هیئت ها زیر ذره بین اداره کل ورزش و جوانان قرار گیرد. جلسه ای که البته نه برای مچ گیری از هیئت ها بلکه بر اساس گفته «یکه خان» دبیر کارگروه در یک ایده نو برای تقویت و برطرف شدن ضعف های هیئت های ورزشی برگزار می شود. به گزارش خبرنگار ما، هیئت بوکس که البته خیلی هم آماده برای این کار نبود بر اساس صحبت های مطرح شده در جلسه تا مرحله ناک اوت پیش رفت، البته امیدهایی برای تغییر در ساختار این هیئت بیان شد تا شاید بتوان به ناک داون برای آن اکتفا کرد.در این جلسه که باید همه اعضای هیئت، مسئولان کمیته ها و ... حضور می داشتند بسیاری از آن ها و در راس آن رئیس هیئت غایب بودند که در ادامه جلسه موضوع استعفای «قطبانی» مطرح شد و مدیر کل ورزش و جوانان هم با قدردانی از زحماتی که او در جایگاه ریاست هیئت انجام داده است از دبیر هیئت خواست که موضوع استعفا را هر چه سریع تر از طریق فدراسیون پیگیری کند تا بتوان برای سرپرستی این هیئت و برگزاری مجمع انتخاب رئیس جدید، اقدام کرد.
فعالیت با 2 نفر
در این جلسه که فقط هشت نفر از اعضای هیئت حضور داشتند دبیر هیئت بوکس استان اشاره ای به نبود شناخت کافی از این رشته ورزشی در کشور و استان کرد و پیکان انتقاد را به سوی خودش هم نشانه گرفت و از این که برنامه مدون و تقویم ورزشی ندارد و در زمینه ارتباط با اداره کل ورزش و جوانان و فدراسیون، ضعف هایی دارد، صحبت کرد. «قربانی» در ادامه، ضعف دیگر هیئت را در آن دانست که بیشتر فعالیت ها توسط یک یا دو نفر انجام می شود و با ادامه این روند فقط چراغ این هیئت روشن خواهد بود و به هیچ جایگاهی هم نخواهیم رسید. وی همچنین از کمبودها در زمینه داوری و مربیگری سخن گفت و از مسئولان ورزش و جوانان خواست در زمینه برگزاری دوره های آموزشی رایگان به هیئت کمک کنند. وی گزارشی از عملکرد امسال این هیئت نیز ارائه داد و از اعزام تیم ها به رقابت های کشوری در رده های مختلف سنی، برگزاری کلاس مربیگری و حضور مربی تیم ملی در بیرجند سخن گفت و ادامه داد: امسال برای اولین بار توانستیم در رده های سنی نونهالان و نوجوانان ورزشکارانی را به رقابت های کشوری اعزام کنیم که شروع خوبی بود اما تداوم آن نیازمند حمایت است.
استان جایگاهی در داوری کشور ندارد
«خزاعی» رئیس هیئت بیرجند هم با ابراز گلایه از نحوه واگذاری سالن در مرکز استان، از مسئولان خواست که تمرکزگرایی در یک سالن از این رشته ورزشی برداشته شود و شرایط برای فعالیت بوکس در سالن های دیگر هم فراهم شود که البته مدیر کل ورزش و جوانان در این جلسه موضوع را پیگیری کرد و قرار شد این شرایط فراهم شود. او که مسئولیت کمیته داوران هیئت بوکس استان را هم بر عهده دارد، از این که خراسان جنوبی جایگاهی در داوری کشور ندارد و این موضوع در حق کشی ورزشکاران استان در کشور مشهود است، از مسئولان خواست زمینه حضور داوران درجه یک استان در دوره داوری ملی فراهم شود تا خراسان جنوبی هم داورانی در رقابت های کشوری داشته باشد. کمبود نیروی انسانی، ضعف در زیرساخت ها، سرکشی نکردن هیئت استان از شهرستان ها، حمایت نشدن از سوی هیئت استان، ممانعت مدارس از ورود مربیان بوکس برای استعدادیابی و ... از موضوع های مهم دیگری بود که توسط بقیه اعضای هیئت مطرح شد و اطلاع رسانی ضعیف هیئت هم گلایه ای بود که رفع آن توسط خبرنگاران حاضر در جلسه بیان شد.به گزارش خبرنگار ما، کارشناسان اداره کل هم مسائلی را نظیر ارائه نکردن اسناد مالی هیئت بوکس با وجود مکاتبات متعدد، تقویم ورزشی و چارت هیئت، تعداد کم مربیان شرکت کننده در دوره مربیگری، برگزار نکردن مجمع سالیانه هیئت، فعالیت یک باشگاه با مجوز در استان، پیگیری برای کسب مجوز باشگاه های دیگر و مشخص نشدن روسای کمیته ها مطرح کردند و از مسئولان هیئت خواستند که این مشکلات را رفع کنند.
ضعف ساختاری 
مدیر کل ورزش و جوانان هم که در مجموع از عملکرد هیئت بوکس رضایت آن چنانی نداشت گفت: در بین 48 هیئت فعال استان، بوکس هم جزو هیئت هایی است که آن طور که باید فعالیت نکرده است. به گفته «سرپرست»، شش ماه پیش که وارد این مجموعه شدم یک آیین نامه ساختار تشکیلاتی به هیئت بوکس ارائه شد تا بر اساس استانداردهای آن عمل کند و به اداره کل گزارش دهد اما هیئت بوکس هیچ گزارشی ارائه نکرده است. وی با اشاره به این که به دنبال مقصر نیستیم و شاید این ضعف به سیستم نظارتی اداره کل هم برگردد ادامه داد: دوران سخنرانی تمام شده است و باید در همه زمینه ها گزارش مکتوب ارائه شود زیرا تا زمانی که برنامه نباشد نمی توان پیشرفت کرد. رئیس این کارگروه با اشاره به تفکر انحصاری در مدیریت هیئت ادامه داد: این که هیئت توسط چند نفر هدایت شود باید ریشه یابی کرد که چرا این اتفاق می افتد و بقیه همکاری نمی کنند. به گفته وی با توجه به قابلیت بالای بوکس نیاز به هنر مدیریت است تا همگرایی ایجاد و از نیروهای انسانی با انگیزه استفاده شود. وی ادامه داد: در کنار همه ضعف ها نقاط قوت و ظرفیت هایی نیز وجود دارد که باید بیشتر به آن توجه و جلسه های کمیته های این هیئت برگزار و از ظرفیت دانشگاه ها برای ارائه مدل های استعدادیابی بهره برداری شود. به گفته سرپرست، اولویت اصلی اداره کل، برگزاری المپیاد استعدادهای برتر استانی است که برترین ها سال آینده در کشور حضور خواهند داشت و باید هیئت بوکس هم بعد از رفع نواقص موجود و ثبات در مدیریت استان با پرورش استعدادها، نخبه های زیادی را به این المپیاد اعزام کند.
مصوبات
به گزارش «خراسان جنوبی»، این کارگروه تخصصی 16 مصوبه داشت که واگذاری سالن به هیئت بیرجند، حمایت ویژه از باشگاه ها، تکمیل چارت سازمانی، مشخص کردن ابلاغ شهرستان ها، تعامل با آموزش و پرورش و ... جزو آن ها بود و مسئولان هیئت بوکس هم قول رفع مشکلات موجود را دادند و قرار شد که عملکرد این هیئت بهبود یابد.