ورق ورق گلایه از چالش های شمال شهر

حسین قربانی – کمبود فضای آموزشی و ورزشی، دریافت پول از دانش آموزان، تاسیسات فاضلاب، اجرا نشدن آسفالت، نبود درمانگاه، مشکلات ترافیکی، دو نوبته بودن مدارس، توزیع گوشت تنظیم بازار و حتی مشکل سهامداران سیمان باقران، چالش های دریافت یارانه و بسته های حمایتی از جمله سوال های مهمی بود که دوشنبه شب گذشته در مسجد صدیقه طاهره (س) محله کارگران بیرجند روی میز خدمت مسئولانی قرار گرفت که آمده بودند چالش ها را از زبان مردم بشنوند. به گزارش خبرنگار ما، این میز خدمت به منظور بررسی مشکلات محله کارگران برگزار شده بود اما بخش عمده سوالات نوشته شده بر کاغذها، چالش های پیش روی شمال شهر را مطرح می کرد.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت: مردم شمال شهر بیرجند دو مشکل اساسی دارند که اولین مشکل نبود مرکز درمانی است که با مدیر عامل فقید سازمان تامین اجتماعی جلسه های زیادی برگزار و مجوز ساخت یک درمانگاه در شمال شهر دریافت و زمین آن نیز مشخص شد. حجت الاسلام «عبادی» با بیان این که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به شمال شهر و ساخت مرکز درمانی کوتاهی کرده است، افزود: باید یک مرکز درمانی ۲۴ ساعته و پزشک متخصص در این منطقه وجود داشته باشد. 
فرماندار بیرجند هم گفت: توسعه معابر شهری هر چند در اولویت کار شهرداری قرار دارد اما با توجه به هزینه ای که دارد باید با گذشت زمان انجام شود. «ناصری» افزود: قبول داریم که سهمیه بیرجند برای گوشت تنظیم بازار کم است اما دو سوم آن در مرکز و شمال شهر توزیع می شود.
حجت الاسلام «نوری» روحانی مسجد صدیقه طاهره (س) نیز گفت: 90 درصد ساکنان این منطقه کارگر و از بسیاری امکانات محروم هستند و اشتغال و ازدواج از مهم‌ترین مشکلات جوانان شمال شهر بیرجند است. «مهدی زنگویی ‌مطلق» رئیس مرکز بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیرجند هم از فعالیت مرکز خدمات جامع سلامت کارگران خبر داد و گفت: این مرکز با حضور یک پزشک و سه پایگاه بهداشتی زیر مجموعه این مرکز فعالیت می‌کند و برای رفاه حال شهروندان در مرکز بهداشت جوادیه همه روزه پزشک عمومی مستقر است. 
شهردار منطقه دو بیرجند نیز گفت: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر ساکنان بافت فرسوده بیرجند می توانند با 50 درصد تخفیف برای دریافت پروانه ساخت اقدام کنند و سازمان نظام مهندسی ساختمان هم برای این منظور 20 درصد تخفیف قائل اما تاکنون فقط سه پروانه ساختمانی در بافت فرسوده بیرجند صادر شده است. به گفته «توانا»، شهرداری در این بافت برای هر پروانه ساخت حدود شش میلیون تومان پرداخت کرده است اما با این وجود باز هم استقبالی از این امر نشد. برای پرداخت هزینه مربوط به آماده سازی خیابان های شمال شهر هم 50 درصد شهرداری تخفیف گذاشته است. مدیر آموزش و پرورش بیرجند هم گفت: شورای آموزش و پرورش استان و شهرستان دریافت مبلغ 50 هزار تومان از دانش آموزان را برای پرداخت بخشی از هزینه های جاری مدارس مصوب کرده است. «بازیار» رئیس اداره ورزش و جوانان بیرجند نیز گفت: توازن در ایجاد فضاهای ورزشی در شمال و جنوب بیرجند در گذشته رعایت نشده است و سوله ورزشی موجود در مهرشهر برای مقاوم سازی جمع آوری و به زودی نصب می شود. تعدادی فضای ورزشی هم از سوی این اداره و دستگاه های دیگر در شمال شهر احداث شده یا در حال ساخت است.